فعالیت بدنی و مزایای آن برای قلب

 فعالیت بدنی و مزایای آن برای قلب

آخرین بروز رسانی در جولای 21, 2020

فعال بودن و داشتن تحرک بیشتر برای داشتن  یک قلب سالم مهم و ضروری است. هدف نهایی ما این است که به هر صورت ممکن، در طول روز فعال باشیم و نشستن برای مدت طولانی را کاهش دهیم. در کنار تغذیه سالم و عدم مصرف دخانیات، انجام فعالیت های بدنی نه تنها از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند، بلکه در صورت بروز حملات قلبی، عملکرد و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

 

” انجام فقط 30 دقیقه فعالیت متوسط بدنی در روز، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.”

 

 چرا باید فعالیت بدنی داشته باشیم؟

آیا می دانستید که عدم فعالیت جسمی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را 50 درصد افزایش می دهد؟

قلب شما یک عضله است و برای اینکه بتواند به خوبی و به طور مؤثر خون را در بدنتان پمپاژ کند، نیاز به ورزش دارد. بدون ورزش منظم، بدن به آرامی قدرت، استقامت و عملکرد مناسب خود را از دست می دهد.

فعالیت بدنی مادام العمر، مانند پیاده روی سریع به مدت حداقل 30 دقیقه در روز، به دلایل زیر مهم است:

– جلوگیری از بیماری های قلبی

– کاهش فشار خون بالا، دیابت و سکته مغزی

– کمک به ترک سیگار

– کمک به توانبخشی و بهبود عملکرد قلب

-کمک به ایجاد عادات سلامت قلبی مناسب در کودکان

– کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

– کمک به کنترل وزن

– بهبود سلامت عمومی و طولانی شدن بازه سلامتی و طول عمر

برای هر ساعت ورزش منظم، حدود دو ساعت امید به زندگی در فرد بیشتر می شود، حتی اگر ورزش کردن را تا میانسالی شروع نکرده باشید.

هر نوع فعالیتی که برای انجام دادن انتخاب می کنید، بیشتر به سمت سلامتی پیش خواهید رفت.

 

چه نوع فعالیت بدنی برای قلب مفید است؟

پیاده روی بهترین گزینه برای این کار است. تقریبا همه افراد با هر سن، اندازه بدنی و وضعیت جسمانی می توانند پیاده روی را انجام دهند. تنها چیزی که احتیاج دارید، یک جفت کفش است. شما می توانید شنا کنید، کلاس های ورزشی بروید و یا یک ورزش حرفه ای را دنبال کنید، اما فعالیت بدنی شامل کارهای روزانه مثل باغبانی و یا بالا رفتن از پله ها نیز می شود.

به خاطر داشته باشید، هر گونه افزایش فعالیت جسمی بدون شک برای سلامتی شما مفید خواهد بود. انجام فعالیت هایی که عضلات شما را قوی می کند، مثل کار با وزنه و دمبل، کار با کش، باغبانی سنگین و یا انجام خرید، دو بار در هفته، مزایای فراوانی برای شما به همراه خواهد داشت.

شما باید در مجموع 150 دقیقه در هفته ( 2.5 ساعت در هفته ) فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشید. این نوع فعالیت باعث گرمتر شدن بدن، تعداد تنفس و ضربان قلب بیشتر و سریعتر می شود، در حالی که هنوز می توانید صحبت خود را ادامه دهید. بهترین روش برای اینکه بفهمید که آیا تمرینی که انجام می دهید مناسب است یا خیر، انجام تست صحبت کردن است.

بیشتر بخوانید  مدیریت فشار خون بالا در بیماری های قلبی عروقی

با انجام فعالیت جسمی منظم می توان به بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی کمک کرد، اما در صورتی که مشکل سلامتی دارید و یا دارویی را باید مصرف کنید، برای تعیین نوع فعالیت بدنی مناسب و مقدار انجام آن، حتماَ با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

تست صحبت کردن در ورزش چیست:

اگر فعالیت بدنی و ورزش با شدت متوسط انجام می دهید، آزمون صحبت کردن یک روش عالی و مناسب برای تعیین اثر بخشی فعالیت بدنی مورد نظر شما است.

در ورزش با شدت متوسط شما احساس می کنید که قلب شما پمپاژ سخت تری می کند، اما با این حال همچنان می توانید به راحتی صحبت کنید.

در صورتی که در حین انجام فعالیت بدنی، برای صحبت کردن بیش از حد نفس نفس می زنید، وقت آن است که سرعت و شدت فعالیت بدنی خود را کاهش و اگر می توانید آواز بخوانید و یا سوت بزنید، پس سرعت و شدت فعالیتتان را افزایش دهید.

 

 چگونه فعالیت بدنی و ورزش را شروع کنیم؟

هرگز برای شروع دیر نیست. هرکسی در هر سن، اندازه بدنی و وضعیت جسمانی می تواند فعالیت جسمی داشته باشد. خبر خوب این است که افراد غیر فعالی که شروع به انجام فعالیتهای بدنی متوسط می کنند، بیشترین بهره را برای سلامتی خود دریافت می کنند. به محض شروع فعالیت بدنی، فاکتور های خطر برای سلامتی کاهش می یابد.

شروع به انجام ورزش از آنچه که فکرش را هم می کنید، راحت تر است. تغییر در چند عادت روزمره می تواند شما را فعال تر کند. پس سعی کنید به روش های مختلف هر روز فعال تر شوید. می توانید فعالیت بدنی را با 10 دقیهق در روز شروع کنید. حتی اگر فکر می کنید که نمی توانید 10 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید، سعی کنید مدت زمان نشستنتان را کم کنید. برای شروع فعالیت بدنی :

– از مقادیر و زمان اندک شروع کنید.

-فعالیتی را پیدا کنید که از انجام آن لذت ببرید.

– از دوستان و اعضای خانواده بخواهید که به شما ملحق شوند.

– یک هدف واقع بینانه برای خود اختصاص بدهید تا هر روز بتوانید ان را عملی کنید.

– به تدریج  مقدار فعالیت بدنی را افزایش دهید. مثلا کمی تند تر و بیشتر بدوید.

– روزانه 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹