اثرات رژیم کتوژنیک روی چربی خون بالا

 اثرات رژیم کتوژنیک روی چربی خون بالا

آخرین بروز رسانی در نوامبر 15, 2021

افرادی که از رژیم کتوژنیک یا کتو پیروی می کنند، مقادیر زیادی چربی، مقادیر متوسط ​​پروتئین و  به مقدار کمی کربوهیدرات مصرف می کنند. برخی شواهد نشان می دهد که پیروی از این رژیم غذایی می تواند بر سطح چربی خون به خصوص افرادی که به چربی خون بالا مبتلا هستند تأثیر بگذارد.

میزان مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات در رژیم کتو به شرح زیر است:

  • چربی: 55 تا 60 درصد از کل  غذی های روزانه
  • پروتئین: 30-35٪
  • کربوهیدرات: 5-10٪

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که رژیم کتو می‌تواند سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب را کاهش اما سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد را افزایش دهد. به همین دلیل، رژیم کتو ممکن است برای همه به خصوص افراد مبتلا به چربی خون بالا مناسب نباشد.

به همین دلیل متخصصان تغذیه و قلب گرفتن رژیم کتو را برای افراد مبتلا به چربی خون بالا منبع کنند. مادر این مقاله شما را با رژیم کتو و اثرات آن روی چربی خون بیشتر آشنا خواهیم کرد

پژوهش ها در مورد چربی خون بالا و رژیم کتو چه می گوید؟

یک مطالعه قدیمی در مؤسسه Annals of Internal Medicine Trusted Source شرکت کنندگان را به گروه رژیم کتو و گروه رژیم کم چرب تقسیم کرد.

در طول این تحقیق، افراد هر دو گروه توده چربی بیشتری نسبت به توده های بدون چربی از دست دادند. با این حال، سطح کلسترول LDL آنها تغییری نکرد.

افرادی که در گروه رژیم کتو قرار گرفته بودند وزن بیشتری از دست دادند، کاهش قابل توجهی در سطح تری گلیسیرید داشتند اما سطح کلسترول HDL بالاتری داشتند. آنها به این نتیجه رسیدند که در رژیم کتو، زمانی که افراد گروه کربوهیدرات ها را با چربی های اشباع، چربی های تک غیر اشباعه و چند غیر اشباعه جایگزین می کنند، سطح HDL خون آنها افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  مدیریت کلسترول خون در پیشگیری بیماری های قلبی عروقی

لازم به ذکر است که محققان تنها به مدت 6 ماه شرکت کنندگان را دنبال کردند. در نتیجه، مشخص نیست که سطح کلسترول آنها بعداً تغییر کرد یا خیر. نویسندگان این تحقیق اشاره می کنند که در مطالعات قبلی درباره رژیم کتو، محققان نتایج متناقضی یافته اند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه شرکت کنندگانی که رژیم کتو را به مدت 2 ماه دنبال کرده بودند، میانگین افزایش سطح کلسترول LDL آنها مقدار 0.62 میلی مول در لیتر (mmol/L) بود. در یک مطالعه دیگر کاهش چربی خون بد به اندازه 0.26 میلی مول در لیتر پس از 6 ماه را نشان داد. نتایج مطالعه قبلی نشان داد که رژیم کتو منجر به کاهش وزن بیشتر و سطح کلسترول سالم‌تر در افراد چاق پس از 6 ماه می‌شود.

اما در مطالعه بعدی، تغییرات کلسترول در رژیم کتوژنیک را به مدت یک سال مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در این تحقیق محققان بیان کردند که پس از 1 سال، شرکت‌کنندگانی با رژیم کتو همچنان سطوح تری گلیسیرید پایین‌تر و سطح چربی خون  HDL بالاتری نسبت به افراد با رژیم غذایی کم‌چرب داشتند. افراد در هر دو گروه به طور میانگین وزن یکسانی را از دست دادند. با توجه به اینکه همه شرکت کنندگان در این مطالعات چاقی داشتند، نتایج ممکن است برای افراد بدون چاقی صدق نکند.

تحقیقات اخیر به نتایج متناقض بیشتری رسیده است. تحقیقات انجام شده در سال 2016، افزایش کلسترول LDL و کاهش کلسترول HDL را در ارتباط با رژیم کتو نشان داد.

مقاله ای از  ژورنال 2018 Trusted Source خلاف این را گزارش می دهد و نشان می دهد که رژیم کتو می تواند سطح کلسترول HDL را افزایش دهد.

خطرات رژیم کتو روی سلامت بدن

برخی از افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • ضعف
  • سردرد
  • یبوست
  • گرفتگی عضلات
  • تغییرات فشار خون
  • آنفولانزای کتو: آنفولانزای کتو مجموعه ای از علائم جزئی و کوتاه مدت است که برخی افراد هنگام شروع رژیم کتو تجربه می کنند. این علائم عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، سردرد، خستگی، سرگیجه، بی خوابی، دشواری در تحمل ورزش و یبوست

هنگامی که افراد مقادیر کم کربوهیدرات مصرف می کنند، کبد تری گلیسیرید کمتری تولید می کند که ممکن است در افزایش سطح کلسترول HDL نقش داشته باشد.

با این حال، رژیم کتو ممکن است سطح کلسترول LDL را در برخی افراد افزایش دهد. به عنوان مثال، ممکن است برای افراد مبتلا به لیپمی ناشی از چربی مناسب نباشد. چرا که سطح تری گلیسیرید آنها ممکن است به افزایش خود ادامه دهد و منجر به پانکراتیت شود. به طور کلی، افراد مبتلا به لیپمی باید از رژیم غذایی کم چربی پیروی کنند.

در انتخاب رژیم کتو ژنیک باید خطرات این رژیم همراه با مزایای بالقوه که می تواند شامل کاهش وزن سریع، کاهش سطح تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول HDL باشد، ارزیابی شود.

اهمیت نظارت مستمر چربی خون در رژیم کتو

افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند باید زیر نظر پزشک خود سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را مکررا زیر نظر داشته باشند.

آزمایش کلسترول خون و تشخیص بیماری های قلبی

اگر پزشک متوجه شود که سطح کلسترول LDL شما در حال افزایش است، این رژیم غذایی ممکن است دیگر مناسب شما نباشد. چرا که افرادی که سطح چربی خون بالایی دارند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی با این رژیم در آنها افزایش می یابد.

باید ها و نباید های رژیم کتوژنیک برای چربی خون

رژیم کتو و اثرات آن روی چربی خون

  • افراد مبتلا به چربی خون بالا  که قصد گرفتن رژیم کتوژنیک را دارند باید سبک زندگی ای را اتخاذ کنند که سطوح کلسترول بد را کاهش دهد. چرا که کلسترول بالا با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.
  • اگر رژیم کتو ژنیک دارید باید سعی کنید شیرهای کم چرب بنوشید.
  • رژیم کتو بر مقادیر بالای چربی تاکید دارد، اما همه چربی ها ارزش غذایی یکسانی ندارند. به عنوان مثال، بر اساس دستورالعمل های غذایی 2015-2020  در منابع معتبر آمریکایی، جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های غیراشباع خطر بیماری قلبی عروقی را کمتر می کند.
  • چربی های اشباع شده در  مواد غذایی مانند انواع کلوچه، کیک و سایر تنقلات وجود دارد. روغن نارگیل، کره و روغن حیوانی حاوی سطوح بالایی از چربی های اشباع شده هستند، در حالی که روغن زیتون طبیعی و مارگارین چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع بیشتری دارند.
  • از مصرف ماهی‌ها غافل نشوید. ماهی هایی مانند سالمون، ماهی تن و ماهی کاد می‌توانند منبع عالی پروتئین و حاوی چربی غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا 3 باشند که می‌تواند برای بدن مفید باشد.
  • افراد مبتلا به چربی خون بالا که از رژیم کتو پیروی می کنند می توانند از آجیل ها و دانه های خاصی استفاده کنند که عموماً کربوهیدرات کمی دارند و سرشار از فیبر و پروتئین هستند مثل دانه های چیا  که دارای چربی های اشباع نشده چندگانه هستند.
  • سبزیجات، میوه ها و حبوبات منابع عالی برای تغذیه هستند. با این حال، باید از محتوای کربوهیدرات این غذاها آگاه باشید.
  • افرادی که از رژیم کتو استفاده می کنند می توانند شیر و محصولات حاوی آن را مصرف کنند، اما در صورت داشتن چربی خون بالا بهتر است انواع محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید.

برخی از تحقیقات نشان می دهد پیروی از رژیم کتوژنیک روشی مؤثر و سریع برای کاهش وزن است. این رژیم باعث کاهش توجه وزن در افراد چاق می شود. از آنجایی که این رژیم می تواند سطح کلسترول LDL را افزایش دهد، برای افرادی که مبتلا به چربی خون بالا هستند باید زیر نظر متخصص تغذیه و با احتیاط انتخاب شود.

 

منبع:

www.medicalnewstoday.com

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹