بیماری ها

روش های ساده بررسی سلامت قلب

پزشک معالج برای بررسی میزان عملکرد قلب شما و بیماری های قلبی عروقی، چند آزمایش ساده را تجویز می کند. آنها نخست با گوشی پزشکی به قلب شما گوش می دهند، ضربان قلب شما را می گیرند و فشار خون شما را اندازه گیری می کنند. در گام بعدی ممکن است برای ارزیابی بیشتر سلامت قلب انجام آزمایش خون هم توصیه شود.

بررسی  سلامت قلب با گرفتن ضربان قلب

پزشک نبض شما را برای بررسی ضربان قلب و ریتم آن می گیرد. هر نبض با یک ضربان قلب مطابقت دارد که  نشان دهنده پمپاژ خون را از طریق رگ های شما است.

ارزیابی نبض به پزشک کمک می کند تا قدرت جریان و فشار خون را در مناطق مختلف بدن شما بررسی کند.

با احساس کردن نبض می توان گفت که قلب شما چقدر سریع می تپد و آیا به صورت منظم است یا خیر. ضربان قلب شما تعداد دفعات ضربان قلب در 1 دقیقه است.

برای اندازه گیری نبض خود:

به یکی از دستهایتان یک ساعت مچی ببندید.

انگشت اشاره و میانی دست خود را بر روی  داخل مچ دست دیگر، درست در زیر پایه انگشت شست قرار دهید. در این حالت باید  زیر انگشتان شما ضربانی را حس کند. اگر ضربان ضعیف است کمی می توانید انگشتان خود را فشار دهید.

تعداد ضربه هایی که احساس می کنید را در 10 ثانیه بشمارید.

آن عدد را در 6 ضرب کنید تا تعداد ضربان ها شما در یک دقیقه به دست بیاید.

علاوه بر گرفتن نبض، پزشک می تواند برای بررسی سلامت قلب، باز و بسته شدن دریچه های قلب شما را با استفاده از استتوسکوپ (گوشی پزشکی) بشنود.

بررسی سلامت قلب با فشار خون

فشار خون در حقیقت نیروی خون در دیواره عروق است چرا که قلب شما خون را به بدن پمپ می کند. فشار خون به دو روش اندازه گیری می شود:

فشار خون سیستولیک. این فشار در شریان های شما هنگام فشار قلب است. این عدد نشان‌دهنده حداکثر فشاری است که خون شما به دیواره شریان‌ها (سرخرگ‌ها) هنگام ضربان قلب وارد می‌کند.

فشار خون دیاستولیک. این فشار در واقع حداقل فشاری است که خون شما هنگام استراحت قلب در بین دو ضربان به دیواره شریان‌ها (سرخرگ‌ها) هنگام استراحت قلب وارد می‌کند.

فشار خون طبیعی برای بزرگسالان، هنگام استراحت، کمتر از 120  روی 80 میلیمتر جیوه است. 120 فشار سیستولیک و 80 فشار دیاستولیک است.

فشار خون بالا، فشار خون 130/80 یا بالاتر است.

فشار خون بالا در دراز مدت می تواند دیواره های سرخرگ شما را سفت و باریک کند، و مانع جریان خون در قلب شود. این می تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی یا سکته قلبی شود.

فشار خون شما ممکن است بسته به سن، بیماری قلبی، احساسات، فعالیت و داروهای مصرفی بالا یا پایین برود. یکبار خواندن مقادیر بالا در فشار خون به معنای  ابتلا به فشار خون بالا نیست. در زمان استراحت باید آن را در زمان های مختلف اندازه گیری کنید تا اعداد معمولی خود را بدانید. گاهی اوقات پزشک برای تشخیص  فشار خون بالا از هولتر فشار خون نیز استفاده می کند. هولتر فشار خون،  دستگاهی است که فشار خون شما را در طول 24 ساعت اندازه گیری و ثبت می کند.

برای اندازه گیری فشار خون خون می توانید یکی از انواع دستگاه فشار خون خانگی را تهیه کنید. و فشار خون خود را به صورت دوره ای بخوانید. امروزه فشار سنج های دیجیتالی بسیار رایج است. کار با این نوع فشار سنج ها ساده است و در صورت رعایت برخی از اصول اولیه فشارگیری، می تواند به روند کنترل فشار خون بالا کمک بسزایی کند.

اصول گرفتن فشار خون در خانه

به صورت صاف و عمودی در جایی بنشینید.

بازوی خود را به صورت صاف روی میز قرار دهید و آن را در حین گرفتن فشار خون بی حرکت نگه دارید.

در طول اندازه گیری فشار خون، تکان نخورید.

در طول روز حداکثر دو بار فشار خون خود را اندازه بگیرید.

آزمایش خون

پزشک معالج شما ممکن است آزمایش خون را برای بررسی برخی آنزیم های قلبی و همچنین میزان سدیم، پتاسیم، آلبومین و کراتینین توصیه کند. سطح غیر طبیعی این عناصر می تواند مشکلات مربوط به اندامهایی مانند کلیه و کبد و نارسایی قلبی را نشان دهد.

آزمایش خون می تواند سطح کلسترول شما را اندازه گیری کند، از جمله کلسترول LDL  یا چربی بد و HDL  یا چربی خوب. همچنین می تواند به تشخیص سایر موارد مانند کم خونی یا بیماری تیروئید که می تواند قلب شما را تحت تأثیر قرار دهد، کمک کند.

با انجام چکاپ های دوره ای و به موقع  سلامت قلب نه تنها می توانید از بیماری های پنهانی همچون فشار خون و یا کلسترول بالا آگاه شوید، بلکه با درمان به موقع، عوارض این گونه بیماری ها را کاهش داده و زندگی باکیفیتی خواهید داشت.

 

منبع:

www.webmd.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس