بیماری ها

زنان یا مردان | تفاوتها در بیماری قلبی

حتما می دانید که رژیم و میزان فعالیت شما می تواند روی سلامت قلب شما تأثیر بگذار. اما آیا می دانید جنسیت شما نیز روی این امر نقش دارد؟ بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان در جهان است.

هر دو جنسیت زن و مرد این مسئله را از روش های مختلف بسیار متفاوتی تجربه می کنند. این اختلافات بیشتر ناشی از فیزیک بدنی و عوامل زیست شناسی است و هر جنسیتی برای رسیدگی صحیح به آنها نیاز به مراقبت های تخصصی دارد.

متخصصان، روش های تشخیصی و درمانی دقیق تری را برای کمک به همه افراد برای داشتن زندگی سالم تری دارند.

 

چگونه جنسیت روی فاکتور های خطر بیماری قلبی تأثیر می گذارد

یکی از اصلی ترین هورمونهای جنسی زنانه؛ استروژن، در کل زندگی یک زن وجود دارد. با این حال ، با نزدیک شدن به دوران یائسگی، سطح این ماده شیمیایی شروع به کاهش می کند. محققان دریافته اند که وجود استروژن طبیعی، دیواره شریان ها را شل کرده و باعث می شود تا خون راحت تر از میان شریان ها عبور کند.

هنگامی که استروژن در زنان کاهش روبرو شوند، انعطاف پذیری رگ ها از دست رفته و خطر بیماری های قلبی و سایر حوادث قلبی عروقی در آنها افزایش می یابد.

 

پس از یائسگی، زنان و مردان نتایج مشابهی با بیماری قلبی داشتند اما خطر ابتلا به بیماری قلبی را در این دوران در زنان، کمی بیشتر است.

علاوه بر این، شرایط خاصی که فقط در زنان تأثیر می گذارد، جز فاکتور های بیماری های قلبی در زنان به شمار می رود. برای مثال سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، آندومتریوز، دیابت حاملگی و پره اکلامپسی با افزایش احتمال بروز عوارض جانبی قلبی همراه است.

در حقیقت، پره اکلامپسی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مشکلات لخته شدن را پنج تا پانزده سال پس از بارداری دو برابر می کند.

پره اکلامپسی، یک عارضه حاملگی است که با فشار خون بالا و آسیب اندام های دیگر به خصوص کبد و کلیه مشخص می شود. پره اکلامپسی معمولاً بعد از هفته 20 بارداری در زنانی که فشار خون آن ها طبیعی بوده، رخ می دهد. این عارضه در صورت عدم درمان، می تواند عوارض جدی و حتی کشنده ای را هم برای مادر و هم برای جنین به دنبال داشته باشد.

 

سکته قلبی و تفاوت آن برای مردان و زنان

به گفته انجمن قلب آمریکا، میانگین سنی مردان برای ابتلا به اولین سکته قلبی، حدود 65 سال سن و میانگین سنی بروز سکته قلبی در زنان 72 سال است.

محققان معتقدند که این اختلاف به دلیل عامل محافظتی استروژن طبیعی است. در حالی که زنان بعد از یائسگی بیشتر در خطر سکته قلبی می شوند و بعد از 72 سالگی احتمالاً در طی دو سال خطر سکته دوم قلبی در آنها بالاست.

همچنین زنان علائم کمتری از سکته قلبی دارند که می تواند منجر به تاخیر در درمان شود. در حقیقت، تأخیر متوسط ​​برای مراجعه به اورژانس برای سکته قلبی برای زنان حدود 54 ساعت و برای مردان 16 ساعت است.

 

علاوه بر این، 5 سال بعد از حمله قلبی، 47٪ از زنان در مقایسه با 36٪ از مردان دچار عوارض پس از سکته قلبی می شوند. محققان این اختلاف را به دو پدیده نسبت می دهند که هنوز دلایل و شواهد اثبات شده ای برای آن وجود ندارد:

زنان احتمالاً بعد از سکته قلبی وسایل مورد نیاز خود را برای بهبود سلامتی خود به دست نمی آورند و احتمالاً کمتر از داروهای خود به طور مستمر استفاده می کنند. انتخاب کلینیک و متخصصی که بتواند این تفاوت ها را درک کند، برای دریافت مراقبت های فردی زنان مهم است.

 

تأثیر جنسیت بر نارسایی قلبی

طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا، در حدود نیمی از آمریکایی هایی که نارسایی قلبی دارند، زن هستند. اما زنان در آزمایشات بالینی نارسایی قلبی و غربالگری های مربوط به بیماری های قلبی به طور قابل توجهی کم هستند. این امر در تعیین نتیجه گیری های واضح در مورد اثر جنسیت روی بیماری های قلبی، مانع ایجاد می کند.

 

با شروع یائسگی، تمایل به افزایش فشار خون و افزایش کلسترول LDL، گلوکز و تری گلیسیرید در زنان بیشتر است. همه این عوامل می توانند قلب را تضعیف کنند و در نتیجه باعث ناکارآمد شدن جریان خون شود که مشخصه نارسایی قلبی است.

زنان غالباً علائم بیشتری از نارسایی قلبی را از خود نشان می دهند و ممکن است پزشک در ابتدا آن را با یک مشکل تنفسی اشتباه بگیرد. در حالی که زنان احتمالاً از مردان پس از سکته قلبی به نارسایی قلبی مبتلا می شوند، اما شایع ترین علت نارسایی قلبی در مردان آسیب بافتی بعد از سکته قلبی است.

 

مهم نیست که چه جنسیتی دارید. مرد هستید یا زن، مهم این است که مراقب سلامتی قلب خود باشد. ویزیت های دوره ای با پزشک موجب می شود تا از وضعیت فعلی سلامت بدن و فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی با خبر شده و آنها را ارزیابی کنید. برای مراقبت های جامع قلب و عروق، می توانید از کمک متخصصین قلب در نزدیکی خود استفاده کنید. بهتر است همین حالا یک نوبت آنلاین را تجربه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس