آزمایش های تشخیصی

انجام اکوی قلب در کرونا

با شیوع ویروس کرونا از اوایل سال 2020 میلادی، تمام ابعاد زندگی تحت تأثیر این بیماری همه گیر قرار گرفته است. افراد زیادی در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده و حتی جان خود را از دست داده اند. بسیاری از مبتلایان نیز تحت تأثیر عوارض ویروس کرونا قرار گرفته اند. برخی از افراد برای انجام مراقبت های بهداشتی خود، انجام انواع آزمایش های روتین سالانه، تشخیص و درمان بیماری هایی به جز کرونا با مشکل مواجه شدند. بیماران قلبی عروقی نیز از این امر مستثنی نبوده و برای انجام انواع آزمایش های تشخیصی و درمانی همچون انجام اکوی قلب در کرونا، با چالش های جدیدی مواجه شده اند.

ما در این مقاله سعی کرده ایم درباره انجام انواع اکوی قلب و تمهیدات لازم در زمان شیوع کرونا اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

میزان اهمیت انجام انواع اکوکاردیوگرافی هنگام کرونا

در انجام اکوی قلب، تعیین اینکه چه کارهایی باید انجام شود و چه مواردی را می توان به تاریخ دیگری موکول کرد، مهم است. ممکن است مواردی باشد که از نظر پزشک در اولویت تشخیصی قرار ندارد و مواردی هم باشد که در روند تشخیص درست بیماری ضروری باشد. چرا که در درمانهای بالینی تأثیر به سزایی دارد.

نکته اصلی در انجام این نوع آزمایش ها در این است که اگر اکوی قلب را به تعویق بیندازیم، آیا احتمال مرگ و میر در بیمار و ابتلا به سایر بیماری ها افزایش پیدا می کند یا در نهایت استفاده از منابع مراقبت های بهداشتی در این شرایط دشوار ضروری است یا خیر.

“انجام اکوکاردیوگرافی به دلیل اینکه مستقیم با بیمار و قطرات و ترشحات تنفسی سروکار دارد، حائز اهمیت است.”

در این روزها افت شدیدی در انجام انواع اسکن و اکوی قلب رخ داده است. بسیاری از کلینیک ها انجام اکوی استرس و اکوی مری را حذف و یا بسیار محدود کرده اند.

انجام اکوی قلب سیار هنگام کرونا
انجام اکوی قلب سیار هنگام کرونا

اکوکاردیوگرافی در محل

با توجه به محل آزمایشات، در صورت امکان به جای انتقال بیمار در اتاق های بیمارستان، متخصصان بهتر است از تصویربرداری و اسکن قلب در اتاق بیمار استفاده کنند.

قابل حمل بودن اکوکاردیوگرافی مزیت آشکاری در تصویربرداری و اسکن از بیماران دارند چرا که این کار بدون نیاز به جابجایی آنها و خطر انتقال ویروس در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود. همه انواع اکوکاردیوگرافی (از جمله اکو استرس با دارو) را علاوه بر آزمایشگاههای اکوکاردیوگرافی، می توان در بخشهای اورژانس، بخشهای بیمارستان، بخشهای مراقبت ویژه، اتاق های عمل، بخش های عمومی و آزمایشگاههای قلب و الکتروفیزیولوژی انجام داد.”

پیشنهاد می شود که برای انجام اکوی قلب زمان کرونا از ابزار مفید سونوگرافی در بالین (POCUS) استفاده شود. با استفاده از دستگاه های قابل حمل و اغلب دستی، می توان POCUS را توسط تکنیسین در اتاق بیمار هم انجام داد.

صرف نظر از اینکه از چه ابزاری برای تصویربرداری استفاده می شود، بسیار مهم است که تکنیسین تصویربرداری زمان حضور در اتاق بیمار را به حداقل برساند. این بدان معنی است که اگر شما به وسایل دیگری مثل مثل عامل تقویت کننده اکوکاردیوگرافی و اکوکنتراست احتیاج پیدا کردید، آن را فوراً در اختیار داشته باشید تا نیازی به خروج دوباره از اتاق و یا انتظار بیشتر نداشته باشید. همچنین تجهیزات محافظتی بیشتری تهیه کنید.

در کنار این موارد دستورالعمل های استفاده صحیح از تجهیزات محافظتی شخصی برای متخصصان اکوکاردیوگرافی ارائه شده است.

آموزش های محافظتی اکوی قلب

یک مسئله مهم برای بسیاری از آزمایشگاه های اکوکاردیوگرافی این است که باید دستورالعمل های استفاده صحیح از تجهیزات محافظتی شخصی به کارآموزان این حوزه نیز آموزش داده شود.

یکی از ابزار های آموزش شبیه سازها هستند، اگرچه در زمینه اکوکاردیوگرافی تاکنون این ابزار محبوب نبوده اند، اما می توانند به کارآموزان کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه تصاویر ایده آل را بدست آورند و تفسیر آنها را یاد بگیرند.

بیماری همه گیر کرونا حتی پس از بدترین پاندمی ها منجر به تغییرات گسترده ای در آزمایشگاه های اکوکاردیوگرافی خواهد شد. کرک پاتریک اظهار داشت: با اینکه باید بیش از پیش به شبیه سازها، آموزش های مجازی و بررسی بیشتر سفارشات و استفاده از اکوی قلب در بالین اعتماد کرد. اما باید راه حل های جامع و مشارکت متخصصین و اطلاعات آنها افزایش یابد.

مقررات انجام اکوی قلب هنگام کرونا در کلینیک

همزمان با شیوع کرونا، انجمن اکوکاردیوگرافی ایران دستورالعمل جامع و کاملی را برای بیمارستان ها و مراکز بهداشتی ای که انواع آزمایش های اکوی قلب را برای متقاضیان انجام می دهند، ابلاغ کرده است. مرکز قلب عروق و اکوکاردیوگرافی بهار نیز با تمام توان خود سعی کرده است تمام این دستورالعمل ها را برای سلامت مراجعان و کارمنان خود انجام دهد.

برای کلیه بیمارانی که به بخش اکوکاردیوگرافی مراجعه می کنند موارد زیر انجام می شود:

  • پرسش در خصوص تب، سرفه، عطسه و گلو درد در طی دو هفته اخیر
  • پرسش درباره سفر یا سکونت در مناطق پر خطر در دو هفته اخیر یا تماس نزدیک قطعی یا مشکوک فرد دارای علائم تب، سرفه، تنگی نفس، عطسه و گلو درد در طی دو هفته اخیر یا تماس نزدیک با فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا در دو هفته اخیر.
  • اندازه گیری تب

چنانچه موارد فوق منفی باشد، انجام اکوی قلب با استاندارد معمول می تواند انجام شود.

اکوی قلب در زمان شیوع کرونا
اکوی قلب در زمان شیوع کرونا

انجام اکوکاردیوگرافی معمولی در کرونا

اتاق انتظار برای اکوی قلب

  • بیماران و همراهان در اتاق انتظار تجمع نکنند. به عنوان مثال در بیرون مطب یا بیمارستان در خودرو خود باشند و با نزدیک شدن نوبت با آنها تماس گرفته می شود.
  • دستمال کاغذی در دسترس به مقدار کافی باشد.
  • سطل زباله مخصوص برای دستمال و دستکش در نظر گرفته شود.
  • محلول ضدعفونی دست و ماسک دردسترس باشد.
  • اتیکت سرفه به بیمار آموزش داده شود.
  • در اتاق انتظار از پوسترهای آموزشی بهداشتی استفاده شود.

اتاق اکوی قلب

  • اتاق اکو ترجیحاً دارای تهویه فشار منفی بوده یا پنجره به فضای باز داشته باشد.
  • در حین اکو در اتاق به سمت راهرو بسته و پنجره نیمه باز باشد.
  • اگر امکان باز کردن پنجره به بیرون وجود ندارد. بهتر است پنجره یا در راهرو نیز بسته باشد.

پزشک و بیمار

  • بیمار قبل از ورود به اتاق دستان خود را ضدعفونی نماید.
  • پزشک قبل و بعد از اکو دستان خود را ضدعفونی نماید.
  • درصورت نیاز، امکان و صلاحدید پزشک، بیمار و حتی پزشک از ماسک سرجیکال استفاده کند.
  • درصورتیکه بیمار حین فرایند اکو نیاز پیدا کرد از اتاق خارج شود پس از برگشت ضدعفونی مجدد دست و تعویض ماسک انجام شود.
  • از تماس دست با صورت قویاً پرهیز شود.
  • استفاده از گان نیز مانند ماسک ترجیح دارد اما بسته به امکان و نیاز توسط پزشک تصمیم گیری شود.

تمهیدات کرونایی

  • از آنجا که فرایند آزمایش اکو مری تولید کننده قطرات و ترشحات تنفسی است باید فرد انجام دهنده، پرستار و تکنسین بیهوشی که کار های حلق بیمار را انجام می دهند از ست مخصوص استفاده می کنند. این ست شامل گان آستین بلند مچ دار ضد آب، ماسک N95 ،دستکش لاتکس یا نیتریل، عینک محافظ و در صورت امکان محافظ صورت است.
  • اکوی مری بیمارانی که لوله گذاری تنفسی شده اند، بر بالین و در شرایط ایزوله انجام می شود.
  • کلیه وسایل مصرفی درسطل زباله مخصوص دفع می شود.
  •  در بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا ترجیحاً از کاور پروب استفاده شود.
  •  اتاق اکو ترجیحاً دارای تهویه فشار منفی بوده یا پنجره به فضای باز داشته باشد. در حین اکو در اتاق به سمت راهرو بسته و پنجره نیمه باز باشد.

 انجام استرس اکو و اکوکاردیوگرافی (TTE) در کرونا:

  • برای بیمارانی که نیاز به اکوی استرس دارند اما مشکل حاد و جدیدی ندارند و برای معاینات دوره ای مراجعه کرده اند توصیه می شود در یک تماس تلفنی با بیمار شرایط بررسی و چنانچه انجام اکوی زودرس ضرورتی ندارد قطعاً کنسل شود.
  • برای بیماری که بر اساس وقت از قبل تعیین شده مراجعه کرده است، یا بر اساس صلاح دید پزشک نیاز به انجام اکوی استرس دارد و بیمار دارای شرایط خاص همچون دوری راه است و امکان انجام اکو استرس را در دفعات بعدی ندارد، آزمایش اکوی استرس انجام می شود.
  • برای بیمارانی که برای آنها کرونا مشکوک یا اثبات شده می باشد توصیه می شود اکو در مطب انجام شود.
  •  در هر بار و در هر اتاق اکو، فقط یک بیمار پذیرفته شود.
  • با توجه به اینکه اکوی قلب اساساً در فاصله از کمتر از یک متر انجام می شود، به بیمار ماسک سرجیکال داده شود. لباس بیمار باید تمیز و یا با لباس بیمارستان باید تعویض شود. در غیر این صورت از گان مچ دار استفاده شود. اتیکت سرفه به بیمار آموزش داده شود و ضدعفونی دست انجام دهد.
  •  پزشک یا شخص انجام دهنده اکوی استرس، از لوازم محافظت شخصی شامل گان آستین بلند مچ دار ضد آب یا پیش بند پالستیکی همراه با آستین ضد آب برای دست غالب، ماسکN95 ،دستکش لاتکس یا نیتریل، عینک محافظ و در صورت امکان محافظ صورت استفاده نماید.
  • اصول ضدعفونی دست قبل و بعد از اکو را رعایت نماید.
  • وسایل استفاده شده پس از اتمام اکو ضدعفونی شوند. بویژه مناطق پر تماس ضدعفونی گردد. کلید برق و دستگیره ها ضدعفونی شوند. در صورت نیاز بیمار به ماسک اکسیژن یا وسایل دیگر مانند روکش یکبار مصرف تخت و غیره در سطل مخصوص دفع شوند.
  • موارد فوق بیشتر در خصوص  اکوی TTE بوده و اکوی استرس در بسیاری موارد قابلیت کنسل شدن به ویژه در موارد مشکوک یا ابتلا بیمار به کرونا را دارد.

شیوع کرونا بسیاری از درمان های معمول بیماران را به دلیل ترس از انتقال بیماری به تعویق انداخته یا روند درمان بیماری های قلبی عروقی را کند کرده است. در این راستا برای انجام اکوی قلب در زمان کرونا تمهیداتی اعمال شده است تا افراد با کمترین میزان ریسک ابتلا، آزمایش های تشخیصی را انجام دهند.

منابع:

www.arums.ac.ir

www.dicardiology.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس