استرس و فشار خون و بیماری هایی که ایجاد می کنند

 استرس و فشار خون و بیماری هایی که ایجاد می کنند

استرس و فشار خون بالا در دراز مدت ممکن است در ارتباط باهم نباشند، اما انجام اقدامات برای کاهش استرس می‌تواند سلامت عمومی شما، از جمله فشار خون را بهبود بخشد. شرایط استرس زا می‌تواند باعث شود فشار خون شما به طور موقت افزایش پیدا کند، اما آیا استرس می‌تواند فشار خون بلند مدت ایجاد کند؟

ورزش سه تا پنج بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. اگر فشار خون دارید، انجام فعالیت‌هایی که می‌تواند در مدیریت استرس و بهبود سلامتی به شما کمک کند، می‌تواند در دراز مدت باعث فشار خون پایین شود.

 

ارتباط استرس و فشار خون

واکنش شما به استرس ممکن است بر فشار خون شما تأثیر بگذارد. زمانی که شما در شرایط استرس زا قرار می‌گیرید، بدنتان هورمون‌های زیادی تولید می‌کند، این هورمون‌ها باعث می‌شوند فشار خون شما به طور موقت افزایش یابد و ضربان قلب شما سریعتر شود و رگ‌های خونی شما باریک شود. استرس از طریق افزایش فشار خون مکرر و همچنین با تحریک سیستم عصبی می‌تواند باعث ایجاد مقادیر زیادی هورمون‌های مهارکننده عروق و فشار خون شود که باعث افزایش فشار خون می‌شود. عواملی که بر فشار خون از طریق استرس تأثیر می‌گذارد عبارتند از:

  • فشار شغلی
  • نژاد
  • محیط اجتماعی
  • محیط خانوادگی
  • و پریشانی عاطفی.

علاوه بر این، هنگامی که یک عامل خطر با سایر عوامل ایجاد کننده استرس همراه است، تأثیر آن بر فشار خون دوبرابر می‌شود. به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهد که استرس به طور مستقیم باعث فشار خون بالا نمی‌شود، اما می‌تواند در رشد آن تأثیر داشته باشد. انواع درمان‌های غیر دارویی برای مدیریت استرس در کاهش فشار خون و ایجاد فشار خون بالا مؤثر است که نمونه‌هایی از آن مراقبه، طب سوزنی، یوگا و موسیقی درمانی است.

تعداد چشم گیری از انسان‌ها دارای فشار خون بالا هستند!

نتایج اخیر از بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروزه تعداد چشم گیری از انسان‌ها دارای فشار خون بالا هستند، منظور از فشار خون بالا، فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۳۹ میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک بیشتر از ۸۹ میلی متر جیوه است. در ۹۵٪ از این موارد، علت فشار خون بالا مشخص نیست و آنها به عنوان فشار خون بالا طبقه بندی می‌شوند. این روزها به طور متوسط افراد در هفته ۷۰ ساعت کار می‌کنند، همچنین سیستم‌های الکترونیک از جمله تلفن همراه و دادگاه‌ها، استرس را به بخشی از زندگی افراد تبدیل کرده‌اند. بنابراین اثر استرس بر فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه استرس ممکن است به طور مستقیم فشار خون بالا ایجاد نکند، اما می‌تواند به افزایش فشار خون مکرر منجر شود.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استرس منجر به فشار خون بالا در دراز مدت می‌شود. اما واکنش به استرس به روش‌های ناسالم می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش دهد.

برخی از رفتارها با فشار خون بالا در ارتباط هستند، مانند:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن زیاد الکل
  • خوردن غذاهای ناسالم

 

همچنین، بیماری‌های قلبی ممکن است با برخی از شرایط سلامتی مرتبط با استرس در ارتباط باشند، مانند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • جدایی از دوستان و خانواده

اما هیچ مدرکی وجود ندارد تا نشان دهنده این باشد که استرس و فشار خون بالا در ارتباط مستقیم با هم هستند. درعوض، هنگام استرس که احساسات شما دچار تغییر می‌شود، بدن هورمونی تولید می‌کند که ممکن است به رگ‌های شما آسیب برساند و منجر به بیماری‌های قلبی شود. همچنین ممکن است برخی عوامل مانند افسردگی باعث شود که شما خوردن داروهای مربوط به فشار خون یا بیماری‌های قلبی را فراموش کنید.

افزایش فشار خون مرتبط با استرس می‌تواند چشمگیر باشد. اما وقتی استرس شما از بین می‌رود، فشار خون شما به حالت عادی باز می‌گردد. با این وجود، حتی این افزایش فشار خون کوتاه به مرور می‌تواند به رگ‌های خونی، قلب و کلیه‌ها آسیب برساند.

 

استرس شغلی و فشار خون بالا

استرس شغلی یا فشار کاری ناشی از عدم توازن بین خواسته‌های شغلی و کنترل شغل، یکی از عوامل رایج در علت فشار خون بالا در جامعه مدرن به حساب می‌آید. رابطه احتمالی بین فشار شغلی و فشار خون به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، بررسی‌ها نتایج متضاد در مورد رابطه بین این دو را نشان می‌دهد. فشار شغلی باعث به وجود آمدن استرس و فشار خون می‌شود، همانطور که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، استرس خود یک از عوامل مهم در ایجاد فشار خون بالا به حساب می‌آید.

 

استرس شغلی

 

کاهش استرس و فشار خون

فعالیت‌های کاهش دهنده استرس می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد. کاهش سطح استرس ممکن است به طور مستقیم فشار خون را در دراز مدت کاهش ندهد. اما استفاده از استراتژی‌هایی برای مدیریت استرس، می‌تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند. تسلط بر تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند منجر به تغییر رفتارهای شما شود که در نهایت سبک زندگی سالمی را برای شما می‌سازد، از جمله مزیت این تغییر رفتارها کاهش فشار خون است.

 

گزینه‌های زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد. برای مثال:

برای کاهش استرس برنامه‌ای را طراحی کنید که برای شما نگرانی ایجاد نکند، همه‌ی وقت خود را صرف انجام فعالیت‌های خسته کننده نکنید و برای فعالیت‌های مهم خود وقت بیشتری بگذارید تا دچار استرس برای به پایان رساندن آنها نشوید. نفس عمیق و آهسته می‌تواند به شما آرامش دهد. یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش استرس ورزش است، فعالیت بدنی باعث می‌شود تا روح و جسم سالمی داشته باشیم، فقط قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید به پزشک خود مشورت کنید به خصوص اگر شما به فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های قلبی مبتلا هستید.

برای کاهش استرس، یوگا را امتحان کنید زیرا باعث تقویت بدن می‌شود و به شما در آرامش گرفتن کمک می‌کند. این تکنیک‌ها همچنین ممکن است فشار خون سیستولیک شما را به میزان ۵ میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) یا بیشتر کاهش دهند.

بهتر است برای کاهش استرس، خواب کافی داشته باشید. خوابیدن به مدت کم باعث می‌شود مشکلات شما بیشتر شوند. دید خود را مثبت کنید و در صورت وجود مشکل سعی کنید نیمه پر لیوان را ببینید و فکر و خیال بیجا نکنید. احساسات خود را در مورد هر شرایطی بیان کنید و درونگرا نباشید. همیشه برای حل مشکلات صبور و شکیبا باشید و برای پیدا کردن راه حل تمرکز کنید.

هدف از همه این کارها این است که شما استرس کمتری را تجربه کنید، برای کاهش استرس و فشار خون اگر راه حل دیگری هم به ذهنتان می‌آید امتحان کنید، اما این در صورتی است که آن راه حل برای شما مضر نباشد. سعی کنید همیشه و در هر موقعیتی شاد باشید و به خود استرس ندهید.

 

عوارض افزایش استرس و فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر برای سلامتی است و باعث به وجود آمدن عوارضی می‌شود از جمله؛

  • نارسایی قلبی
  • بیماری عروق کرونر
  • سکته مغزی
  • بیماری کلیوی
  • و بیماری چشم،
  • فشار خون بالا همچنین با دیابت نوع ۲ همراه است.

نارسایی قلبی

فشار خون بالا در اثر استرس مکانیکی باعث فرسودگی اعضای بدن و عروق می‌شود. رگ‌های خونی دارای مکانیسم‌هایی برای تنظیم جریان خون در بدن هستند و هنگامی که فشار خون بالا رخ می‌دهد، رگ‌های خونی در پاسخ اولیه محدود می‌شوند. سرانجام دیواره رگ‌های خونی ضخیم شده و آسیب بافتی ایجاد می‌شود و در نتیجه دیواره‌های رگ‌ها سخت‌تر می‌شوند.

 

 

مشکلات چشمی

بیماری فشار خون بالای چشم، به عنوان رتینوپاتی فشار خون بالا شناخته شده است. در شبکیه چشم، تغییراتی در رگ‌های خونی ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به اختلال در یکپارچگی رگ می‌شود و خون یا اسیدهای چرب ممکن است بر روی بافت شبکیه ظریف نشت کنند. این امر باعث تغییر دائمی در بینایی می‌شود، البته قابل پیشگیری است.

 

 

سکته مغزی و سایر مشکلات مغزی

عوارض سکته مغزی می‌تواند ناشی از خونریزی رگ‌های خونی باشد که به مغز خون رسانی کنند، یا به طور مکرر می‌تواند ناشی از ضعف جریان خون در رگ‌های آسیب دیده در اثر استرس و فشار خون بالا باشد.

یکی دیگر از عوارض بیماری فشار خون بالا که بر مغز تأثیر می‌گذارد، انسفالوپاتی فشار خون بالا است. این وضعیت به تغییر وضعیت روانی اشاره دارد، غالباً با سردرد و حالت تهوع همراه است.

 

بیماری کلیوی

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بیماری مزمن کلیه است که اغلب به دیالیز نیاز دارد. خون از طریق کلیه‌ها تصفیه می‌شود، هنگامی که رگ‌های خونی کوچک کلیه در اثر فشار خون بالا آسیب می‌بینند دیگر قادر به تصفیه خون نیستند.

افراد مبتلا به آسیب کلیوی سرانجام ساعاتی را با دستگاه‌های دیالیز می‌گذرانند که می‌توانند مواد زاید را از جریان خون خارج کنند یا ممکن است نیاز به پیوند کلیه داشته باشند.

 

 

بیشتر بدانید!

عوامل ژنتیکی و رفتاری به نظر نمی‌آید که در ایجاد استرس و فشار خون نقشی داشته باشند ولی شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد، عوامل روانی- اجتماعی ممکن است نقش مهمی داشته باشند. قرار گرفتن در معرض استرس مزمن به عنوان یک عامل خطر فشار خون بالا فرض شده است. استرس شغلی، جنبه‌های استرس زا در محیط اجتماعی و وضعیت اقتصادی، هر کدام به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این عوامل در ایجاد استرس و فشار خون نقش دارند.

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای کاری

شنبه : 12.00 - 10.00 و 20.00 - 15.00
یکشنبه : 12.00 - 10.00 و 20.00 - 15.00
دوشنبه : 20.00 - 15.00
سه شنبه : 12.00 - 10.00 و 20.00 - 15.00
چهارشنبه : 12.00 - 10.00 و 20.00 - 15.00
پنج شنبه : 20.00 - 15.00
جمعه : تعطیل