بیماری ها

ریتم غیر طبیعی قلب و علل بوجود آورنده آریتمی

ریتم غیر طبیعی قلب معروف به آریتمی است، این بیماری به این معنا است که در ضربان قلب شما بی نظمی به وجود آمده است و در این حالت قلب ریتم طبیعی خود را از دست می‌دهد.

آریتمی نوعی اختلال قلب است که بر میزان یا ریتم قلب شما تأثیر می‌گذارد. آریتمی هنگامی اتفاق می افتد که تکانه‌های الکتریکی ، که ضربان قلب را مستقیم و تنظیم می‌کنند ، به درستی کار نمی‌کنند. این باعث ضربان غیر طبیعی قلب می‌شود.

تقریباً هر کس حداقل یک بار ریتم غیرطبیعی قلب را تجربه خواهد کرد. ممکن است احساس کنید که قلبتان در حال مسابقه یا لرزیدن است. آریتمی معمولاً بی ضرر است ، اما بعضی از آنها مشکل ساز هستند. هنگامی که یک آریتمی در جریان خون ببدن شما دخالت می‌کند ، می‌تواند به مغز ، ریه‌ها و سایر ارگان‌های حیاتی شما آسیب برساند. در صورت عدم درمان ، این آریتمی ها ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

 

قلب چگونه کار می‌کند؟

قلب شما به چهار حفره تقسیم شده است. هر نیمی از قلب شما از یک اتاقک فوقانی (دهلیز) و یک اتاقک تحتانی (بطن) تشکیل شده است.

در ضربان قلب، تکانه‌های الکتریکی مسیرهای دقیقی را از طریق قلب به سمت هر پمپ دنبال می‌کنند. این سیگنال‌ها فعالیت عضله قلب را به گونه‌ای هماهنگ می‌کنند که خون در داخل و خارج از قلب پمپ می‌شود. هرگونه وقفه در این مسیرها یا تکانه‌ها می‌تواند باعث ضربان قلب به طور غیر طبیعی شود.

قلب چگونه کار می کند

 

انواع ریتم غیر طبیعی قلب

 

  • خیلی سریع (تاکی کاردی)
  • خیلی کند (برادی کاردی)
  • خیلی زود (انقباض زودرس)
  • بیش از حد نامنظم (فیبریلاسیون)

 

متدوال ترین انواع ریتم غیر طبیعی قلب عبارتند است:

 

تاکی کاردی

تاکی کاردی به این معنی است که قلب شما ضربان خیلی سریعی دارد. به عنوان مثال قلب یک فرد بزرگسال حدود ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه ضربان میزند اما در تاکی کاردی قلب در هر دقیقه بیش از  ۱۰۰ ضربان (BPM) دارد.

 

سه نوع تاکی کاردی وجود دارد:

 

  • تاکی کاردی فوق بطنی (دهلیزی)
  • تاکیکاردی در حفره‌های فوقانی قلب شما که به دهلیز معروف است رخ می‌دهد.

 

تاکی کاردی بطنی

تاکی کاردی در حفره‌های تحتانی معروف به بطن رخ می‌دهد.

 

تاکی کاردی سینوسی

این نوع تاکی کاردی یه افزایش ضربان طبیعی در قلب است که ممکن است هنگام بیماری یا شرایط هیجان انگیز رخ دهد. با تاکی کاردی سینوسی، ضربان قلب شما به محض بهبود یا آرام شدن به حالت عادی بر می‌گردد.

 

فیبریلاسیون دهلیزی

این نوع از آریتمی در حفره‌های فوقانی قلب رخ می‌دهد که باعث انقباض غیر طبیعی در آن‌ها می‌شود و شایع‌ترین ضربان نامنظم قلبی است.

فیبریلاسیون دهلیزی یا AFIB هنگامی اتفاق می افتد که بسیاری از تکانه‌های الکتریکی ناپایدار، ضعف می‌کند و ممکن است باعث شود که دهلیز از کنترل خارج شود در این صورت دهلیزها انقباض‌های غیر طبیعی دارند. Afib باعث  می‌شود ضربان قلب افزایش یابد و نامنظم شود. (افزایش ضربان قلب به ۱۰۰ تا ۲۰۰ BPM).

فیبریلاسیون دهلیزی در درجه اول افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خطر ابتلا به این آریتمی در سن ۶۰ سالگی بیشتر می‌شود ، بیشتربه دلیل فرسودگی قلب پیر است. اگر دچار فشار خون بالا یا سایر مشکلات قلبی شوید ، احتمال ابتلا به AF ​​نیز زیاد است. AF می‌تواند خطرناک باشد. در صورت عدم درمان ، می‌تواند منجر به شرایط جدی‌تر مانند سکته مغزی شود.

 

شکاف دهلیزی

یک شکاف دهلیزی (AFL) به طور معمول در دهلیز راست رخ می‌دهد، که یکی از دو حفره‌های بالایی است، اما ممکن است در دهلیز چپ نیز رخ دهد. این وضعیت توسط یک تکانه الکتریکی منفرد ایجاد می‌شود که به سرعت در دهلیز آسیب دیده حرکت می‌کند. این اغلب منجر به ضربان سریع قلب می‌شود، اما ریتم منظم‌تری دارد.

این نوع آریتمی اغلب در افراد مبتلا به بیماری قلبی رخ می‌دهد. همچنین اغلب در هفته‌های اول بعد از عمل قلب ظاهر می‌شود.

 

فیبریلاسیون بطنی

فیبریلاسیون بطنی (VF) می‌تواند ضربان قلب را متوقف کرده و باعث ایست قلبی شود. این آریتمی در بطن‌ها رخ می‌دهد، که به دلیل ضربان نامنظم قلب قادر به پمپ کردن خون از قلب شما به بدن و مغز نیستند.

فیبریلاسون بطنی یک بیماری جدی است که اگر بلافاصله درمان نشود ممکن است باعث مرگ شود.

 

برادیکاردی

این نوع از ریتم غیر طبیعی قلب بدان معنی است که ضربان قلب آهسته است (کمتر از ۶۰ BPM). برادیکاردیا معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که سیگنال‌های الکتریکی که از دهلیز به بطن‌ها می‌روند، مختل می‌شوند.

برخی از ورزشکاران ضربان قلب کندتری دارند زیرا وضعیت بدنی خوبی دارند و ایم معمولاً نتیجه یک مشکل قلبی نیست. ضربان قلب در حال استراحت آنها ممکن است کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه باشد زیرا قلب آنها کارآمدتر است و می‌تواند با ضربان کمتری خون کافی را پمپ کند. با این وجود ، ضربان قلب آهسته ممکن است بدان معنی باشد که قلب شما به اندازه کافی منقبض نمی‌شود تا جریان خون کافی در بدن شما تأمین شود.

 

انواع برادی کاردی شامل موارد زیر است:

بیماری سینوسی

گره سینوسی مسئول تنظیم سرعت قلب شماست. اگر به طور صحیح ضربان های الکتریکی ارسال نشود ، قلب شما ممکن است خیلی آهسته یا نامنظم ضربان داشته باشد. ایجاد زخم در نزدیکی گره سینوسی از بیماری‌های قلبی است که باعث حمله قلبی می‌شود، همچنین باعث کند شدن یا مسدود شدن تکانه‌های الکتریکی در هنگام تلاش برای عبور از قلب شود.

 

هدایت بلوک: اگر مسیرهای الکتریکی قلب شما مسدود شده باشد ، محفظه‌های قلب ممکن است به آرامی یا به هیچ وجه منقبض شوند. بلوک می‌تواند در هر نقطه در امتداد مسیرهای الکتریکی قلب – بین گره سینوس و گره دهلیزی (AV) یا بین گره AV و بطن‌ها اتفاق بیفتد. ممکن است علائمی از این بلوک ها به جز ضربان قلب یا کند شدن ضربان قلب وجود نداشته باشد.

 

انقباضات زودرس

پر مچ یا قفسه سینه می‌شود ضربان قلب را شنید یا حس کرد، در بیشتر انقباضات زودرس ضربا قلب انقدر ضعیف است که شنیده نمی‌شود یا از طریق نبض حس نمی‌شود.

انواع دیگر انقباضات زودرس شامل ضربان اضافی و ضربان زودرس است که هر سه نوع ممکن است در حفره‌های فوقانی یا تحتانی قلب رخ دهد.

 

علائم ریتم غیر طبیعی قلب چیست؟

اگر ضربان قلبتان غیرطبیعی است، ممکن است برخی یا همه این علائم را تجربه کنید:

  • احساس ضعف، سرگیجه یا بی حالی
  • تنگی نفس
  • نبض نا منظم یا تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • پوست رنگ پریده
  • عرق کردن

 

علائم ریتم غیر طبیعی قلب

چه عواملی باعث ایجاد ریتم غیر طبیعی قلب می‌شوند؟

تعدادی از موارد  از جمله فشار خون بالا ممکن است باعث ضربان غیر طبیعی قلب شود. علل شایع دیگر عبارتند از:

 

بیماری عروق کرونر قلب

این مشکل جدی قلب هنگامی رخ می‌دهد که کلسترول و سایر رسوبات، رگ‌های کرونر را مسدود می‌کنند.

داروها

برخی از داروها یا مواد ممکن است باعث شود ضربان قلب شما تغییر کند. این شامل:

کافئین

آمفتامین‌ها، داروهایی هستند که مغز را تحریک می‌کنند.

مسدود کننده‌های بتا، که برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علل دیگر

تعدادی از عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث ایجاد تغییر در ریتم قلب شما شوند. این موارد شامل:

  • تغییر در عضله قلب شما پس از بیماری یا آسیب دیدگی
  • بهبودی بعد از عمل قلب
  • کمبود پتاسیم و سایر الکترولیتها
  • ناهنجاری‌های قلب
  • سایر شرایط بهداشتی

 

عوامل خطرناک برای ریتم غیر طبیعی قلب چیست؟

خطرات آریتمی شامل موارد زیر است:

  • سیگار کشیدن
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • دیابت
  • فشار
  • اضافه وزن
  • سبک زندگی بی تحرک
  • رژیم غذایی پر چربی، کلسترول و سایر غذاهای ناسالم
  • فشار خون بالا یا سایر مشکلات سلامتی
  • استفاده بیش از حد از الکل
  • مصرف مواد مخدر
  • آپنه خواب

 

تشخیص ریتم غیر طبیعی قلب

پزشک معاینه جسمی شما را انجام می‌دهد ، که شامل استفاده از ستتوسکوپ برای گوش دادن به قلب شما خواهد بود. همچنین ممکن است از یک دستگاه الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG) برای بررسی تکانه‌های الکتریکی قلب شما استفاده کنند. این به آنها کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا ضربان قلب شما غیر طبیعی است و علت آن را مشخص می‌کند.

 

سایر ابزارهایی که می‌توانند برای تشخیص آریتمی مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام به عنوان یک اکو قلبی شناخته می‌شود، این تست از امواج صوتی برای گرفتن عکس از قلب شما استفاده می‌کند.

مانیتور هولتر

شما در حالی که فعالیت های عادی خود را انجام می‌دهید حداقل ۲۴ ساعت این مانیتور را می‌پوشید. مانیتور به پزشک شما اجازه می‌دهد تا در طول روز تغییرات ریتم قلب شما را ردیابی و بررسی کند.

تست استرس

برای این آزمایش، شما باید بر روی تردمیل قدم بزنید یا بدوید تا پزشکتان ببیند که ورزش بر قلب شما چه تأثیری دارد.

 

 

درمان ریتم غیر طبیعی قلب

درمان آریتمی بستگی به علت آن دارد. ممکن است شما نیاز به ایجاد تغییر، در شیوه زندگی داشته باشید مانند افزایش سطح فعالیت یا تغییر رژیم غذایی (مثلاً محدود کردن میزان مصرف کافئین). اگر سیگار می‌کشید ، پزشک به شما کمک می‌کند سیگار را متوقف کنید.

همچنین ممکن است برای کنترل ضربان غیر طبیعی قلب و علائم ثانویه به دارو نیاز داشته باشید.

برای ناهنجاری‌های جدی که با تغییر رفتار یا دارو از بین نمی‌روند ، پزشک شما موارد زیر را می‌تواند توصیه کند:

  • کاتتریزاسیون قلبی برای تشخیص مشکل قلبی
  • جراحی کاتتر برای از بین بردن بافتی که باعث ایجاد ریتم غیر طبیعی می‌شود.
  • درمان ریتم غیر طبیعی قلب توسط دارو یا شوک الکتریکی به قلب
  • کاشت ضربان ساز ضربان ساز یا کاردیووتر
  • عمل جراحی برای اصلاح ناهنجاری

 

چشم انداز آینده

اگرچه ریتم غیر طبیعی قلب می‌تواند بسیار جدی باشد، اما در بسیاری از موارد با درمان قابل کنترل است. در کنار درمان ، پزشک شما می‌خواهد با معاینات منظم ، وضعیت شما را کنترل کند.

 

جلوگیری

هنگامی که آریتمی شما کنترل می‌شود، پزشک در مورد راه‌های جلوگیری از بازگشت آن صحبت خواهد کرد. به طور کلی، انتخاب سبک زندگی می‌تواند به شما در کنترل شرایط خود کمک کند. پزشک شما احتمالاً بهبود رژیم غذایی، ورزش بیشتر و تلاش برای خاتمه دادن به برخی از رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن را توصیه خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس