اثر ورزش بر سلامت قلب | ورزش های مفید برای قلب

 اثر ورزش بر سلامت قلب | ورزش های مفید برای قلب

ورزش کردن یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت کلی بدن و به ویژه قلب است. در این مقاله به تبیین اثر ورزش های مختلف بر روی سلامت قلب و همچنین توصیه‌ها و اطلاعاتی در ارتباط با ورزش‌های مختلف در اختیار شما قرار خواهم داد.

چند فایده مهم و اثر ورزش کردن

هر نوع ورزشی و فعالیت بدنی خاصیت‌ها و فواید خودش را دارد. شاید برای خیلی از ماها با توجه به شرایط زندگی این روزها، حفظ وزن ایده‌آل و تناسب اندام کاری سخت و یا حتی غیر ممکن به نظر برسد.

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف این است که سبک زندگیتان را عوض کنید.

یک راه خوب این است که فعالیت‌های ورزشی و تحرک را در برنامه هر رزوتان قرار دهید.

بردن و یا باختنتان در یک بازی مهم نیست، تنها چیزی که مهم است این است که ورزش کنید.

همین ورزش کردن باعث می‌شود شور و شوق بیشتری در زندگی روزانه شما جریان بیابد.

بنابراین ورزش کردن باعث بهبود روحیه شده و در کارها و فعالیت‌های دیگر روزانه شهم تاثیرگذار خواهد بود. پس بهتر است که ورزش کنیم.

بازی کردن حس شادابی و سرزنده بودن به شما می‌دهد. علاوه بر این هنگامی که ورزش می‌کنید، کالری بیشتری هم می‌سوزانید. بنابراین یکی از اثر ورزش در لاغری است.

ورزش هایی مثل دوچرخه‌سواری، شنا و دویدن جزو بهترین ورزش‌ها به شمار می‌آیند و به حفظ سلامت کلی بدن‌هم کمک شایانی می‌کنند. یکی دیگر از فواید و اثر ورزش کردن، پایین آمدن میزان گلوکز است که باعث بهبود تناسب اندام خواهد شد.

اثر ورزش در سلامت روانی بیشتر

هنگامی که بازی می‌کنید، مجبور هستید که روی هدفتان تمرکز کنید. این‌گونه ورزش ها به شما در بهبود تمرکز کمک زیادی می‌کنند. علاوه بر این میزان فشار خون را کاهش داده و در کاهش میزان استرس به شما کمک خواهد کرد. همانطور که می‌دانید یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌ های قلبی استرس است، بنابراین با ورزش کردن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی هم در شما کاهش خواهد یافت.

در مجموع، اثر ورزش این است که کمک می‌کند ذهن قدرتمندتری داشته باشید.

خواب بهتر

یکی از مسائل مهم برای حفظ تناسب اندام و سلامت بدن، داشتن خواب مناسب است.

تمامی ورزش های فیزیکی شما را خسته خواهند کرد. به این ترتیب است که اثر ورزش برای داشتن خوابی راحت‌تر مفید خواهد بود.

اگر شما مشکل خوابیدن و کم‌خوابی دارید، می‌توانید با ورزش کردن به صورت روزانه این مشکل را تا حدی رفع کنید.

مهارت کار تیمی

ورزش کردن به شما یاد می‌دهد چگونه می‌توان در یک تیم و با یکدیگر به موفقیت رسید.

پس این موضوع می‌تواند در زندگی روزمره‌تان هم مفید واقع شود.

در ارتباط با اطرافیان شما را به فردی موفق‌تر تبدیل کند.

بهتر است ورزش های گروهی انجام دهید

ورزش هایی که بر روی قسمت خاصی از اندام‌های بدن تمرکز دارند به نسبت ورزش های گروهی تاثیر کمتری روی روحیه دارند.

درست است که اثر ورزش های این چنینی کمتر بوده ولی بی تأثیر نیست.

بدمینتون و ورزش های گروهی نمونه‌ی خوبی از ورز های تیمی و گروهی هستند.

اگر واقعا به دنبال بهبود وضعیت سلامت تمامی ارگان‌های بدنتان هستید، یکی از بهترین کارها ورزش کردن است.

ورزش کردن چگونه در بهبود سلامتی تاثیر می‌گذارد

اثر ورزش کردن بر سلامتی

ورزش کردن و سایر فعالیت‌های بدنی تاثیرات غیر قابل شمارشی بر روی سلامت کلی بدن می‌گذارد.

از جمله بهبود ضربان قلب، عضلانی کردن بدن و حفظ تناسب اندام، بهبود سلامت استخوان‌ها، بیشتر شدن امید به زندگی و همچنین سلامت عروق.

ورزش کردن همچنین در جلوگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از اضافه‌وزن و علاوه بر این حفظ سلامت روحی و جلوگیری از افسردگی تاثیرات مثبتی به همراه دارد.

حفظ وزن ایده‌آل

ورزش کردن می‌تواند در درازمدت به حفظ وزن مناسب کمک کند.

ورزش به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و علاوه بر این هنگام ورزش کردن هرچقدر کالری بیشتری بسوزانید چربی بردن‌هم ببه همن نسبت کم خواهد شد.

ورزش کردن و انرژی مورد تیاز برای انجام ورزش باید از کالری دریافتی روزانه و اندام‌های مختلف بدن تامین شود، به همین صورت وزن کلی بدن متناسب خواهد ماند.

بنا بر تحقیقات انجام شده، هخر فردی با انجام ۲/۵ تا ۵ ساعت ورزش در هر هفته می‌تواند وزن خود را ثابت نگه دارد و از انباشته شدن چربی بیشتر در بدنش جلوگیری کند.

کسانی که می‌خواهند وزنشان را هم کم کنند بهتر است ورزش های شدیدتری انجام دهند.

با این کار علاوه بر این که وزنتان اضافه نمی‌شود، بلکه کم‌هم خواهد شد.

سلامت قلب و عروق

ورزش کردن در هر سن و هر وضعیتی باشد به حفظ سلامت قلب، ریه‌ها و رگ‌ها کمک خواهد کرد.

انجام فعالیت‌های بدنی به طرز قابل توجهی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین سکته را کاهش خواهد داد.

بنا بر تحقیقات انجام شده در پارلمان علوم و تحقیقات بریتانبا، حدود ۴۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در نتیجه‌ی ورزش نکردن و نداشتن فعالیت بدنی، چاقی، استرس و فشار خون بالا است.

ورزش کردن می‌تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا میزان ۵۰ درصد کاهش دهد.

سلامت عضلات و استخوان‌ها

هرچقدر سنتان بالاتر می‌رود، اهمیت انجام فعالیت‌های ورزشی هم برای حفظ سلامت استخوان‌ها، مفاصل و عضلات چند برابر می‌گردد.

قدرت مفصل و عضله یکی از مهم‌ترین مسائل در سلامت کودکان به شمار می‌رود.

سرطان

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط پارلمان علوم و تحقیقات بریتانیا ورزش کردن احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را تا حدود ۳۰۰ درصد کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید  نبض و بهترین روشهای گرفتن آن

همچنین داشتن فعالیت بدنی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه، آندومتری و سرطان سینه مفید خواهد بود.

حفظ سلامت روان

یکی از راه‌های توصیه شده برای درمان افرادی که از بیماری‌های روانی و افسردگی رنج می‌برند، ورزش کردن است.

علاوه بر این ورزش کردن و داشتن اندامی متناسب اعتماد به نفس فرد را بالاتر برده و حس بهتری نسبت به خود خواهد داشت.

یکی از بهترین روش‌های ورزش کردن، انجام ورزش های جمعی است.

خوبی این ورزش ها دارا بودن فضایی مثبت و اجتماعی بودن آن است.

بدین ترتیب هنگام ورزش کردن می‌توانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید.

در نتیجه‌ی این اقدام‌ها سلامت روح و روانی شما بالاتر خواهد رفت.

یکی دیگر از فواید فعالیت‌های فیزیکی کاهش اضطراب در نوجوانان و همچنین کندتر شدن فرایند پیری است.

نکات و هشدارها

ورزش کردن ممکن است با خطرهایی هم همراه باشد.

برای دوری از این خطرها توصیه می‌شود ورزش‌هایی با شدت متوسط مثل شنا، دوچرخه‌سواری با سرعت متوسط انجام دهید.

با این کار ریسک آسیب‌دیدگی بر اثر ورزش تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

کسانی که فعالیت بسیار کمی دارند و می‌خواهند شروع به ورزش کردن کنند، باید توجه داشته باشند که مرحله به مرحله و با شدت بسیار کم ورزش را سروع کنند و به تدریج شدت تمرینات را افزایش دهند.

اثر ورزش کردن بر بیماری های قلبی

تحقیقات نشان داده است فوتبال برای سلامت قلب مفید است

به جرات می‌توان گفت پر طرفدارترین ورزش دنیا در حال حاضر فوتبال است.

فوتبال نیاز به توانایی بدنی بالایی دارد و تحقیقات نشان داده است یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود وضعیت کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، می‌باشد.

به این ترتیب فوتبال فشار خون افراد را معتدل کرده و از احتمال وقوع سکته‌ی مغزی کم خواهد کرد.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌های دانمارک به تازگی نشان داده‌اند که ورزش فوتبال در مردان میان‌سال در کم شدن فشار خون مفید است.

حال ممکن است بعضی از دکترها هم برای بیماران فوتبال را تجویز کنند.

در این تحقیق مردان ۳۳ تا ۵۴ سال که همگی از بیماری فشار خون رنج می‌بردند، مورد آزمایش قرار گرفتند.

هر سوژه به صورت تصادفی بین یکی از دو گروه قرار گرفت. گروه اول در هر هفته دو جلسه تمرین یک ساعته فوتبال انجام می‌دادند.

گروه دوم به صورت معمول رژیم عادی خود را از پزشکشان و توصیه‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های ورزشی دریافت می‌کردند.

پس از سه ماه فاکتورهای مختلفی از جمله ظرفیت ورزش، حداکثر جذب اکسیژن، چربی بدن و فشار خون در هردو این گروه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج تحقیقات

در پایان این آزمایش نتایج نشان دادند که:

آن گروهی که به صورت هفتگی دو مرتبه تمرینات فوتبال انجام داده بودند، متوسط فشار خونشان پایین‌تر آمده بود.

به این صورت که گروهی که تمرینات فوتبال انجام می‌داد شاهد کاهش ۱۰mmHG و گروه دیگر ۵mmHG کاهش را نشان می‌دادند.

همین طور گروهی که تمرینات فوتبال انچام می‌دادند ظرفیت جذب اکسیژن بالاتر، ضربان قلب منظم‌تر و چربی کلی کمتری پیدا کرده بودند.

ولی در مورد این فاکتورها، گروه دیگر تغییرات چندانی نشان نداده بود.

علاوه بر این افرادی که در گروه فوتبال بودند به طور قابل ملاحظه‌ای در ورزشی مثل دوچرخه‌سواری ضربان قلبشان کمتر و میزان چربی سوزیسان بالاتر رفته بود.

نتایج این تحقیق ثابت کرد که فوتبال علاوه بر این که ورزشی در کمک به بهبود آمادگی جسمانی است، در کنترل فشار خون هم تاثیرات مفید زیادی دارد.

می‌توان گفت که فوتبال حتی بیشتر از قرص ها و دارو‌ها در کمک به بهبود کسانی که دچار فشار خون بالا هستند می‌تواند موثر باشد.

حال اگر این ورزش را همراه با رژیم و زیر نظر پزشک انجام دهید، تاثیرات چند برابری دریافت خواهید کرد.

راگبی چگونه در بهبود سلامت تاثیر خواهد گذاشت

داشتن مشکلات قلبی لیدیای ۱۹ ساله را از ورزش مورد علاقه‌اش راگبی دور نکرد.

لیدیای ۱۹ ساله موردی برای نشان دادن تاثیر ورزش در حفظ سلامت است.

هنگامی که وارد دانشگاه شد به تیم راگبی پیوست.

او در این باره گفت «راگبی به من کمک می‌کند که سالم‌تر غذا بخورم و بیشتر مراقب سلامتی خودم باشم»

لیدیا به صورت منظم باشگاه میرفت و دو روز در هفته هم به انجام تمرینات راگبی می‌پرداخت.

او از بیماری بی نظمی ضربان قلب رنج می‌برد.

زمانی که برای اولین بار فهمید به این بیماری مبتلا است، نگران بود که ممککن است دیگر نتواند ورزش کند.

ولی متخخص قلبش به او اطمینان داد که این بی نظمی ضربان قلب زندگی ورزشی او را تهدید نخواهد کرد.

لیدیا هنوزهم تحت نظر دکترش است.

کدام ورزش ها برای سلامتی بهتر است

بزرگسالانی که ورزش می‌کنند نسبت به کسانی که اصلاً ورزش نمی‌کنند، ۳۴ درصد کمتر در معرض مرگ قرار دارند.

تحقیقات نشان داده است که تمامی ورزش ها به صورت یکسان بر روی سلامت تاثیرگذارند.

با توجه به آن‌چه که در این مقاله گفته شد، ورزش فوتبال فواید زیادی بر روی سلامت قلب، تعادل وزن و ظرفیت هوازی خواهد داشت.

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۴ تا ۱۹