آزمایش های تشخیصی

آمادگی قبل از اکوکاردیوگرافی

آمادگی قبل از اکوی قلب یا آمادگی‌ قبل از اکوکاردیوگرافی یا، موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. چنان‌که در مقالات قبل مطرح شد، اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب روشی است که در آن با استفاده از امواج صوت، ساختار داخلی قلب نمایش داده می‌شود. در اکوکاردیوگرافی قلب تصاویر متحرکی از قلب تشکیل می‌شود .

آمادگی‌ قبل از اکوکاردیوگرافی و اکوی قلب بدون نیاز به بستری در بیمارستان انجام می‌گیرد. اکوی قلبی درد ندارد و یک روش بدون عمل جراحی است. اکوکاردیوگرافی به پزشک شما کمک می‌کند تا مشکلات قلبی شما و چگونگی عملکرد قلب شما را بررسی کند.

آمادگی برای اکوکاردیوگرافی ترانس‌توراسیک  Transthoracic Echocardiography:

این روش که کاملا بدون درد و غیر تهاجمی است، یکی از متداول‌ترین انواع اکوی قلب است. این روش یک روش غیر تهاجمی است، یعنی بدون عمل جراحی و داخل شدن هیچ وسیله‌ای در بدن شما صورت می‌گیرد.

برای آمادگی‌ قبل از اکوکاردیوگرافی یا آمادگی قبل از اکوی قلب استاندارد، هیچ داروی خاص و یا مراقبت ویژه‌ای لازم نیست. شما می‌توانید خوردن، نوشیدن و مصرف داروهای خودتان را به طور معمول و طبق روال انجام دهید.

در صورتی که اکوی قلب از راه مری  برای شما تجویز شده باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که چند ساعت قبل از اکو، از خوردن غذا  و نوشیدن اجتناب کنید.

برای آمادگی‌ قبل از اکوکاردیوگرافی، در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید حتما با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای آمادگی قبل از اکوی قلب، داروهای قلب خود را در روز اکو مصرف نکنید. اما بدون مشورت با پزشک هیچ یک از داروهای خود را قطع نکنید.

اکوکاردیوگرافی برای کسانی که دیابت دارند

اگر مبتلا به دیابت هستید، از ۴ ساعت قبل از اکوی قلب از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. البته باید بدانید که نوشیدن آب مشکلی ایجاد نمی‌کند.

همچنین داروهای قلب خود را در روز اکوی قلب مصرف نکنید مگر این‌ که پزشک دستور دیگری تجویز کرده باشد.

آمادگی برای اکوکاردیوگرافی استرس Stress Echocardiograph:

این روش جزیی از تست استرس قلب cardiac stress test به حساب می‌آید. در این نوع اکوکاردیوگرافی بیمار با نظر پزشک، بوسیله دارو و ورزش ضربان قلب خود را افزایش می‌دهد. بعضی از بیماری‎‌های قلب مثل بیماری عروق قلب در حالت افزایش ضربان قلب بهتر شناسایی می‌شوند.

اکو استرس

آمادگی برای اکوکاردیوگرافی ترانس ازوفاژیال Transesophageal Echocardiography یا اکو مری

ترانس ازوفاژیال اکوکاردیوگرافی برای بررسی بعضی قسمت‌های قلب مثل آئورت استفاده می‌شود. در این روش پروب دستگاه اکوکاردیوگرافی به انتهای یک لوله منعطف متصل می‌شود. سپس از راه دهان وارد مری می‌شود و ساختارهای پشت قلب را بررسی می‌کند.

برای آمادگی‌ قبل از اکوکاردیوگرافی TEE، بیمار باید حدود ۸ ساعت قبل از اکو ناشتا بوده و چیزی نخورده باشد. مدت زمان انجام این نوع اکو نسبت به روش‌های قبل بیشتر است. در این نوع  اکو، بی‌حسی و یا حتی در مواردی بیهوشی به کار می‌رود ولی معمولا استفاده از روش‌های بی‌حسی کافی است.

البته در خصوص بچه‌ها احتمال بیشتری برای بیهوشی وجود دارد. در چنین مواردی پزشک متخصص بیهوشی حتما باید حضور داشته باشد. باید بدانید که در تعداد بسیار کمی از افراد و نسبت یک در ده هزار نفر ممکن است به دیواره مری آسیب برسد و یا فرد به داروی بی‌حسی واکنش نشان دهد.

برای آمادگی‌ قبل از اکوکاردیوگرافی TEE داروهایی مثل میدازولام، فنتالین یا پروپوفل به بیمار که ناشتاست داده می‌شود. این داروهایی برای تسکین درد بیمار و راحت‌تر شدن عبور پروب از مری استفاده می‌شوند. نگران نباشید چون پزشک با استفاده از نوعی اسپری بی‌حسی مثل لیدوکائین در ناحیه حلق، روند اکو را برای شما راحت خواهد کرد. سپس با عبور پروب از میان مری و قرار گرفتن در جای مورد نظر تصاویر گرفته می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله های خطرات اکو مری و نحوه آمادگی برای اکو مری را مطالعه کنید.

آمادگی قبل از پژواک‌نگاری قلب جنین Fetal Echocardiography

اکوی قلب جنین یا اکوکاردیوگرافی قلب جنین زمانی که در رحم مادر است میتواند به کشف بسیاری از بیمارهای قلبی و عروقی پیش از تولد نوزاد کمک کند.

نتایج اکوی قلب شامل چه مواردی است؟

پس از فرایند آمادگی‌ قبل از اکوکاردیوگرافی و انجام شدن اکوی قلب، مشخص شدن نتایج کامل اکوکاردیوگرافی، ممکن است کمی زمان‌بر باشد. نتایج اکوکاردیوگرافی شامل مواردی است که به متخصص قلب شما تغییرات حفره‌های قلب و دیواره‌های آن را نشان می‌دهد. این تغییرات ممکن است ناشی از حمله‌ قلبی، بالا بودن فشارخون و یا نارسایی‌های قلبی باشد. پزشک با تسلط بر اصطلاحات اکوکاردیوگرافی و بررسی نتایج این آزمایش می تواند علت بروز برخی علائم و وجود بیماری های قلبی و عروقی را در افراد تشخیص دهد.

اکوی قلب یا اکوکاردیوگرافی یکی از آزمایش های بسیار کم خطر برای بدن است. برای گرفتن نتایج بهتر از این آزمایش بهتر است دستور العمل های مربوط به آمادگی قبل از اکوکاردیوگرافی را بخوانید و با پزشک خود درباره مصرف دارو ها قبل  و حین آزمایش مشورت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا