بیماری ها

بیماری های قلبی عروقی و اثر آن بر دستگاه گوارش

درد معده و سایر مشکلات دستگاه گوارش می تواند نشان دهنده یک بیماری قلبی عروقی باشد. این علائم گوارشی معمولا به این دلیل رخ می دهند که قلب در پمپاژ کردن خون به سراسر بدن با مشکل مواجه می شود. با کند شدن گردش خون، وضعیت بدن از قلیایی به اسیدی تبدیل می شود. پس از انتقال بدن به حالت اسیدی اندام از جمله دستگاه گوارش قادر به عملکرد صحیح نیستند.

 

بیماری قلبی عروقی چیست؟

بیماری قلبی عروقی با عدم توانایی در تأمین مقدار کافی خون اکسیژن دار به قلب مشخص می شود. که به دلیل تنگی یا انسداد رگ ها است. این باریک شدن و مسدود شدن در اثر تجمع پلاک های چربی ایجاد می شود.

تجمع پلاک در عروق خطرناک است چرا که می تواند جریان خون را در حین فعالیت بدنی محدود کرده و در نتیجه باعث فشار یا درد در قفسه سینه (به عنوان مثال آنژین) شود.

بعلاوه ایجاد لخته خونی در رگ ها، می تواند جریان خون را به طور کامل مسدود کند. این امر باعث بروز سکته یا ایست قلبی می شود. باریک شدن و انسداد عروق می تواند در جاهای دیگر بدن نیز اتفاق افتاده، مانع جریان خون شده و بر سیستم اندام تأثیر منفی بگذارد.

 

بیماری های قلبی عروقی چگونه بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارند

دردهای معده که ممکن است نشان دهنده عدم سلامت قلب باشد، درابتدای امر شدید و پراکنده است. اما با گذشت زمان، این علائم در دستگاه گوارش معمولاً مزمن می شوند. این دردها غالباً در نزدیکی قسمت سمت چپ سینه و بالای معده رخ می دهد.

علاوه بر این، درد ممکن است در مجرای مری نیز احساس شود. این مشکلات ممکن است به دلیل فعالیت الکتریکی غیرمعمول قلب نیز که به اندام های اطراف گسترش می یابد، اتفاق بیفتد.

 

در کنار علائم مشکلات دستگاه گوارش، علائم دیگری که ممکن است بیماری قلبی عروقی را نشان دهد شامل تعریق، حالت تهوع و خستگی است. این علائم را می توان همزمان یا به صورت جداگانه تجربه کرد. از آنجا که این سه علامت ممکن است نشانه سکته قلبی باشد، در صورت بروز این علائم فوراَ به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

علائم مشکلات دستگاه گوارش به دلیل بیماری های قلبی عروقی:

 

آنژین روده

به دلیل درد و مشکلات مربوط به غذا خوردنو عدم هضم مناسب در دستگاه گوارش، ممکن است افراد مقدار قابل توجهی وزن کم کنند. علائم آنژین روده شامل اسهال، حالت تهوع و یا استفراغ بعد از خوردن وعده های غذایی است.

درد تیز شکم معمولاً ظرف یک ساعت از خوردن یک وعده غذایی شروع می شود و تا دو ساعت ادامه دارد. درد همراه با آنژین روده شامل گرفتگی عضلاتی است که نزدیک حفره معده واقع شده اند. این درد می تواند به پشت تابش یابد.

ایسکمی حاد روده ای

این حالت زمانی اتفاق می افتد که لخته خون در  دستگاه گوارش  و یکی از عروق روده قرار بگیرد. این لخته ها معمولاً از منشأ قلبی دارند و در اثر فیبریلاسیون دهلیزی ایجاد می شوند. اگر مقدار این لخته ها در روده شدید باشد، ممکن است بخشی از روده را از بین ببرد . در این حالت اقدامات فوری پزشکی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

حالت تهوع

اگرچه حالت تهوع مربوط به مشکلات معده در دستگاه گوارش است، اما این علائم نشان دهنده پایین آمدن سلامت قلب فرد است. توانایی معده در هضم مواد مغذی به دلیل تداوم حالت اسیدی بدن مهار می شود.

وقتی بدن در این حالت قرار دارد، معده شروع به تولید اسید کلریدریک بیشتر (HCI) می کند. این همان اسیدی است که در هنگام هضم در معده ترشح می شود. با فرسایش مخاط معده، HCI اضافی باعث حالت تهوع در فرد می شود. اگر این مشکل به موقع رفع نشود، می تواند منجر به زخم معده شود.

 

منبع: premierheartandveincare.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا