عمومی

از عوارض قلبی واریکوسل چه می دانید؟

مطالعات برای اولین بار نشان می‌دهد که مردانی که دچار واریکوسل (بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه) می شوند، بیشتر در معرض حملات قلبی و دیابت قرار دارند. تخمین زده می شود که 15 درصد از مردان دارای اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی هستند. در این تحقیق 77 میلیون مرد در کالیفرنیای آمریکا مورد مطالعه قرار گرفتند. ابتدا بر این فرض بود که دارای علائم به ویژه ناباروری و درد کیسه بیضه خطر عوارض قلبی واریکوسل را افزایش داده بودند، اما دانشمندان می گویند حتی مردان بدون علائم نیز باید به دقت تحت نظر باشند. واریکوسل اغلب در دوران بلوغ ایجاد می شود و ممکن است نشانه اولیه بیماری های دیگر باشد.

ارتباط میان واریکوسل و بیماری های قلبی عروقی

در یک مطالعه برای اولین نشان داد که واریکوسل با بیماری قلبی و دیابت مرتبط است. در این تحقیق مشخص شد کسانی که از علائم بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه رنج می برند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند  که شایع ترین آنها بیماری عروق کرونر قلب و حمله قلبی.

همچنین افرادی که در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک هستند (افزایش فشار خون، دیابت، چربی اضافی دور شکم به صورت همزمان)، با داشتن واریکوسل خطر ابتلا به سکته های قلبی را نیز افزایش می دهند.

مشابه واریس، علت دقیق واریکوسل ناشناخته است. معمولا واریکوسل یک طرف بیضه ها (معمولا سمت چپ) را تحت تاثیر قرار دهند و می توانند باعث ناباروری شوند. در حال حاضر، به کسانی که علائم بالینی واریکسول را دارند و تحت درمان قرار می گیرند گفته می شود که نگران نباشند اما پس از این مطالعه،محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد بر این باورند که باید این افراد احتیاط لازم را درباره عوارض قلبی واریکوسل و ابتلا به دیابت داشته باشند.

مایکل آیزنبرگ، استادیار اورولوژی، نویسنده این مطالعه گفت: واریکوسل برای برطرف کردن تولید کم اسپرم و درد قابل درمان است اما خطرات دیگری نیز ممکن است برای افراد به وجود آورد.

واریکوسل و عوارض عروقی

به گفته نانسی وانگ دستیار اورولوژی واریکوسل با تستوسترون پایین مرتبط است و تستوسترون پایین به نوبه خود با خطرات متابولیک و بیماری قلبی مرتبط است. البته تاکنون هیچ کس ارتباط میان واریکوسل، تستوسترون و عوارض قلبی واریکوسل را صددرصد تصدیق نکرده است.

چه تحقیقاتی درباره عوارض قلبی واریکوسل انجام شده است؟

در یک تحقیق که در کالیفرنیای آمریکا انجام شد، مطالبات بیمه ای را که از سال 1996 توسط 77 میلیون مرد در درمان واریکوسل ارائه شده بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها مدارک بیش از 4400 مرد در سنین باروری را که بین سال‌های 2001 تا 2009 مبتلا به واریکوسل بودند را شناسایی  و خطرات مشکلات سلامتی آنها را مورد بررسی قرار دادند. برای مقایسه، گروه تحقیقاتی مردان بدون واریکوسل را نیز مورد بررسی قرار داد. همه آنها به مدت سه سال پیگیری شدند.

این مطالعه که در ژورنال Andrology منتشر شد نشان داد که در مقایسه با مردانی که واریکوسل نداشتند، مردان مبتلا به این عارضه به طور قابل توجهی دچار بیماری قلبی، دیابت و غلظت بالایی از چربی در خون خود شدند.

  • در این تحقیق تنها مردانی که علائم واریکوسل به ویژه مشکلات باروری و درد کیسه بیضه داشتند، افزایش خطر ابتلا به عوارض قلبی واریکوسل را نشان دادند.

واریکوسل چه تأثیری روی سلامت عروق  می گذارد

گروهی تحقیقی در این مطالعه براین باورند که:

  • وریدهای بزرگ شده باعث می شوند که خون بیشتری در کیسه بیضه جریان یابد و دمای آن را بالاتر از سطح طبیعی افزایش دهد.
  • گرما می تواند عملکرد بیضه را مختل کند و منجر به کاهش تولید اسپرم و تستوسترون شود.
  • این بیماری می تواند باعث درد یا کوچک شدن بیضه ها شود، اما اغلب منجر به هیچ یک از این علائم نمی شود و درمان نمی شود.

واریکوسل اغلب در دوران بلوغ ایجاد می شود و بنابراین ممکن است نشانگر اولیه مشکلات قلبی و دیابت باشد. نویسندگان این تحقیق می گویند تحقیقات بیشتری برای تعیین  و بررسی عوارض قلبی واریکوسل و روش های پیشگیری از آنها مورد نیاز است.

 

منبع:

www.dailymail.co.uk

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا