رژیم غذایی برای بیماران قلبی دیابتی

آخرین بروز رسانی در نوامبر 22, 2020

اگر مبتلا به دیابت هستید، ممکن است با نگرانی های زیادی دست و پنجه نرم کنید. از خطر ابتلا به  بیماری های قلبی عروقی گرفته تا نحوه غذا خوردن و نوشیدن. داشتن یک رژیم غذایی سالم قسمت عمده ای از اعمال تعادل در سبک زندگی شما است.

 

دیابت کنترل نشده می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. بیماران دیابتی در معرض خطر نابینایی، قطع عضو و نارسایی کلیه قرار دارند.

 

شایع ترین علت بروز بیماری های قلبی  عروقی در افرادی که دچار انواع دیابت هستند، سخت شدن شریان های کرونر و یا آترواسکلروزیس است، که این امر ناشی از تجمع کلسترول در رگ هایی است که مسئول رساندن غذا و اکسیژن به قلب هستند (شریان های کرونر).

 

کیتی مک مانوس (Kathy McManus)، متخصص و مدیر تغذیه در بیمارستان بریگهام (Brigham) و بیمارستان زنان در بوستون، می گوید:

“بسیار مهم است که افراد دیابتی به سلامت قلب خود توجه کنند. این افراد باید یک کربوهیدرات پیچیده سالم را با مقداری پروتئین و کمی چربی سالم برای وعده های غذایی و میان وعده هایشان ترکیب کنند. همچنین آنها باید از چربی های ترانس پرهیز و چربی های اشباع شده را محدود کنند. ”

 

بهترین راه برای پیش گیری از بیماری قلبی این است که به خوبی از خودتان و بیماری دیابتتان مراقبت کنید. ما در ادامه  چند روش برای کنترل رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی  به شما معرفی می کنیم:

 

 

در رژیم غذایی خود، هوشمندانه خرید کنید

هنگام خرید مواد غذایی، برای  یک هفته برنامه ریزی کنید و همیشه یک لیست کامل به همراه داشته باشید.

 

دکتر مک مانوس  می گوید: “در محیط فروشگاه  به دنبال محصولات فصلی باشید. اما همه چیز نباید تازه باشد. سبزیجات و میوه های ساده و منجمد  هم می توانند جایگزین های آسان و راحتی برای مواد غذایی غیر فصلی باشد.

 

به دنبال غذاهای غلات کامل با فیبر بالا باشید. زمان خود را در قفسه هایی که غذاهای بسته بندی شده دارند و ممکن است سالم نباشند، محدود کنید. به مقدار نمک و شکر  هر محصولی که می خرید نگاهی دقیق بیندازید.

 

همه ما باید نسبت به سدیم و شکر اضافی در غذاهای بسته بندی شده، فرآوری شده حساس باشیم. از مصرف محصولات با قند زیاد خودداری کنید و به نام های دیگر آن در لیست مواد تشکیل دهنده مانند ساکارز، عسل و شربت ذرت با فروکتوز بالا توجه کنید.

 

مراقب غذا های رایگان و شعار های خریدی مثل ” یکی بخر، یکی مجانی ببر” باشید. زیرا اگر آنها مواد سالمی نباشند، نه تنها سودی از این  خرید نصیب شما نمی شود بلکه ضرر هم خواهید دید.

 

بشقاب غذای خود را متعادل کنید

برای  خوردن یک وعده غذایی آماده هستید؟ بهترین راهکار شما در رژیم غذایی این است که با یک بشقاب کوچک شروع کنید. نیمی از آن را با سبزیجاتی مانند کدو تنبل، مارچوبه کبابی یا سالاد پر کنید.

 

برای یک چهارم بعدی بشقاب خود، یک کربوهیدرات سالم مانند یک سیب زمینی شیرین کوچک، برنج قهوه ای، بلغور گندم کامل یا ماکارونی سبوس دار در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  اکوی قلب | انواع و چرایی انجام آن

 

بقیه بشقاب خود را با یک پروتئین بدون چربی پر کنید، مثل یک تکه ماهی یا مرغ بدون پوست.

 

غذا خوردن در بیرون

هنگام صرف غذا، با رستوران تماس بگیرید یا به صورت آنلاین به منوی رستوران نگاه کنید تا بدانید چه چیزی در منو است. از بوفه اجتناب کنید. چرا که ارزش کتاب جیبی که باید در جیبتان بگذارید،  در یک کمر با سایز بزرگ قابل مقایسه نیست.

 

دکتر مک مانوس  می گوید : “بزرگترین  و مهمترین عامل کنترل وعده های غذایی برای همه افراد است، به خصوص برای افرادی که دیابت دارند.”

” به مقدار غذایی که در بشقاب شماست دقت کنید.”

 

فرض کنید که برای وعده غذایی خود سالاد و پیش غذا سفارش  داده اید. بهتر است آن را آن را  با دیگران تقسیم کنید یا نیمی از آن در جعبه بسته بندی کنید  تا بتوانید  در ساعت های بعدی میل کنید.

 

از سبد نان مودبانه فاصله بگیرید، اما با لیوان آب خود دوست شوید. مراقب کالری موجود در سایر نوشیدنی ها – اعم از الکلی و غیر الکلی باشید.

 

این متخصص پیشنهاد می دهد  که با یک وعده غذایی کوچک شروع کنید و 20 دقیقه صبر کنید. به معده خود زمان کافی بدهید تا به مغز خود بگوید که غذا خورده اید و سیر می هستید.”

 

چه در خانه باشید و چه در مسافرت، همیشه انتخاب صحیح  وعده های غذایی آنقدر ها هم آسان نیست.

 

ما توصیه می کنیم در صورت ابتلا به دیابت، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. بهتر است کسی باشد که بتواند شما را از طریق رژیم غذایی فردی راهنمایی کند و در مورد چگونگی انتخاب های دشوار به شما مشاوره دهد. همچنین با چکاپ ها و بررسی های سالانه قلب در یک کلینیک معتبر قلب ،  می توانید عملکرد  قلبتان را زیر نظر گرفته و فاکتور های خطار ابتلا به بیماری های  قلبی عروقی را  زیر یک پزشک متخصص قلب بررسی کنید.

 

 

 میان وعده های سالم برای بیماران قلبی دیابتی

 

اگر بیمار قلبی دیابتی هستید، می تواند در رژیم غذایی روزانه خود، ایده های میان وعده  ای زیر را امتحان کنید:

 

یک سیب کوچک با یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

½ فنجان هویج کوچک با دو قاشق غذاخوری پنیر یا هوموس کم چرب

یک مشت کوچک آجیل بدون نمک

دو عدد بیسکوییت کراکر  از غلات کامل با پنیر رشته ای کم چرب و کم نمک

یک کلوچه گندم کامل با پنیر خرد شده  و کم چرب  با گوجه فرنگی تازه و کبابی.

½ فنجان ماست یونانی فاقد چربی یا کم چرب، حاوی ½ فنجان بلوبری و مقداری پودر دارچین

 

 

منابع :

https://www.heart.org/en/health-topics/diabetes/prevention–treatment-of-diabetes/the-diabetic-diet

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹