عمومی

تشخیص فشار خون بالا

فشار خون بالا “بیماری خاموش” یا “قاتل بی صدا” نامیده می شود زیرا معمولا افراد نمی دانند که به آن مبتلا هستند. ممکن است هیچ علائم و نشانه بالینی ای نداشته باشید و مبتلا به فشار خون بالا باشید. با این وجود، این بیماری به بدن آسیب می رساند و در نهایت ممکن است مشکلاتی مانند بیماری های قلبی عروقی ایجاد کند.

بنابراین، مهم است که به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. به خصوص اگر فشار خونتان بالاتر از حد طبیعی باشد یا سابقه خانوادگی فشار خون بالا داشته باشید. تشخیص به موقع این بیماری و درمان آن به خوبی می تواند از بیماری های جدی در آینده جلوگیری کند.

اندازه گیری فشار خون

فشار خون اغلب با دستگاه معروفی به فشار سنج اندازه گیری می شود. فشارسنج های کلاسیک متشکل از گوشی پزشکی، بازو بند، صفحه مانیتور، پمپ و دریچه است.

انواع دستگاه فشار سنج برای تشخیص فشار خون
انواع دستگاه فشار سنج برای تشخیص فشار خون

البته امروزه فشار سنج های زیادی در بازار وجود دارد. از فشار سنج های جیوه ای گرفته تا فشار سنج های الکترونیکی و خودکار. اما اساس کار همه این فشار سنج ها یکسان است.

شما می توانید فشار خون خود را توسط یک تکنیسن یا پرستار در مراکز بهداشتی، داروخانه ها، یا مراکز درمانی اندازه گیری کنید. یا می توانید یک دستگاه فشار سنج برای خودتان تهیه کنید.

قرائت فشار خون در خانه می تواند به ویژه در تشخیص و نظارت بر فشار خون بالا مفید باشد چرا که نشان دهنده فشار خون واقعی شما در دنیای واقعی است (و نه فقط در مطب پزشک).

اما قبل از استفاده از این اعداد قرائت شده برای تصمیم گیری های درمانی، بهتر است که دستگاه فشار سنجتان را از نظر دقت خوانش با قرائت استاندارد مقایسه و بررسی کنید.

فشار خون به صورت دو عدد ثبت می شود: فشار سیستولیک و فشار دیاستولیک.

فشار خون سیستولیک حداکثر فشار در هنگام ضربان قلب است.زمانی که قلب خون را به بدن پمپاژ می کند.

فشار خون دیاستولیک کمترین فشار در ضربان قلب است. زمانی که قلب از خون پر می شود.

فشار خون بر حسب میلی متر جیوه (mm Hg) اندازه گیری و بر اساس فشار دیاستولیک – سیستولیک نوشته می شود (به عنوان مثال 80/ 120 میلی متر جیوه یا 12 روی 8). طبق آخرین دستورالعمل ها، فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است. فشار خون مرزی 120 تا 129 و کمتر از  80 میلی متر جیوه است. فشار خون بالا فشار خونی است که بیش از 80/ 130  میلی متر جیوه باشد.

علائم فشار خون بالا

افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر اوقات هیچ علامتی ندارند اما علائم احتمالی  فشار خون بالا عبارتند از:

  • سردرد
  • تپش قلب
  • تعریق زیاد

بیشتر افراد به فکر  گرفتگی گردن، سردرد، یا سرگیجه به عنوان علائم رایج فشار خون هستند با این حال، بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علامتی ندارند مگر اینکه فشار خون آنها خیلی بالا باشد.

فشار خون بالا اغلب بدون علامت است
فشار خون بالا اغلب بدون علامت است

به همین خاطر اکثر افراد از توجه به وضعیت بالینی خود، معاینات منظم و یا حتی مصرف دارو ها به طور منظم چشم پوشی کنند.

نوجه داشته باشید که فشار خون بالای درمان نشده ای که هیچ علامت بالینی ندارد می تواند باعث سکته قلبی یا مغزی، نارسایی قلبی یا حتی مرگ شود. به همین دلیل است که فشار خون بالا را  قاتل خاموشمی نامند زیرا می تواند ناگهان به زندگی شما پایان دهد.

فشار خون بالای ثانویه ناشی از فائوکروموسیتوما یا سندرم کوشینگ می تواند علامت های بالینی داشته باشد.

 تشخیص فشار خون بالا

فشار خون ممکن است بسته به سن، بیماری های قلبی عروقی، احساسات، استرس، فعالیت های بدنی و داروهای مصرفی شما افزایش یا کاهش یابد. تنها با یک بار خوانشی که در آن فشار خون بالاست، به معنای ابتلا به فشار خون بالا نیست.

برای این کار باید فشار خون خود را در زمان های مختلف و در حالی که حداقل پنج دقیقه در حال استراحت هستید اندازه گیری کنید. برای تشخیص فشار خون بالا حداقل به سه بار قرائت فشار خونی که افزایش می یابد نیاز است.

علاوه بر اندازه گیری فشار خون، پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سؤوال خواهد کرد مثل آیا قبلاً دچار مشکلات قلبی عروقی شده اید یا خیر، عوامل خطرساز شما هچون سیگار کشیدن، کلسترول بالا، دیابت و غیره و سابقه خانوادگی بیماری های مختلف را ارزیابی کرده و درباره آن با شما صحبت می کند.

در کنار سؤالاتی که از شما پرسیده می شود، پزشک معاینه جسمی را نیز انجام می دهد. در بخشی از این معاینه، پزشک با استفاده از گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش دهد تا صدای غیرطبیعی یا “سوفل” را بشود این صدا هامی تواند نشان دهنده وجود مشکلی در دریچه های قلب شما باشد.

پزشک صدای رگ های اصلی همچون رگهای گردن شما را نیز گوش کند. برخی از صداهای غیر طبیعی در جریان خون می تواند نشانگر انسداد رگ های شما باشد. همچنین ممکن است پزشک نبض های بازو و مچ پای شما نیز را بررسی کند.

اگر فشار خون شما بالا باشد، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را نیز تجویر کنند، مانند:

نوار قلب:

آزمایشی است که فعالیت الکتریکی، میزان و ریتم ضربان قلب شما را از طریق الکترودهای متصل به بازوها، پاها و قفسه سینه اندازه گیری می کند. نتایج بر روی کاغذ نمودار ثبت می شود.

اکوی قلب (اکوکاردیوگرام):

اکوی قلب با استفاده از امواج فراصوت تصاویری از دریچه ها و محفظه های قلب را روی مانیتور نشان می دهد. پزشک متخصص قلب با این آزمایش نحوه پمپاژ قلب بررسی کرده و اندازه بطن، دهلیزو ضخامت دیواره قلب را اندازه گیری می کند.

بررسی 24 ساعته فشار خون با هولتر فشار خون:

برای بدست آوردن میانگین یا متوسط فشار خون، می توان میانگین خوانش های متعدد فشار خون را در طی ۲۴ ساعت بدست آورد. تغییرات در فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشار خون و سایر آمارها قابل محاسبه است.

مانیتورینگ فشار خون، نوسانات غیر طبیعی فشار خون را تشخیص می دهد. این یک روش بسیار مفید برای تشخیص سندروم فشار خون بالای روپوش پزشک، فشار خون بالای نقاب دار و فشار خون بالای پایدار است.

 

منابع:

www.webmd.com

وب سایت سازمان بهداشت جهانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا