عمومی

اگر فشار خون بالا دارید، کرونا را جدی بگیرید

به دلیل شیوع ویروس کرونا که باعث بیماری تنفسی می شود، محققان سعی می کنند تا در مورد شرایط سلامتی که ممکن است شما را در معرض خطر بیماری جدی این ویروس قرار دهد بیشتر بدانند. یکی از شرایط مورد بررسی فشار خون بالا است که به عنوان فشار خون برابر یا بالاتر از 120 روی 80 میلی متر جیوه تعریف می شود.

فشار خون بالا  و خطر ابتلا به COVID-19  و تشدید علائم آن

ما هنوز در مورد فاکتور های خطر زمینه ای سلامتی  و تأثیر آنها بر COVID-19 در مرحله تحقیق و بررسی هستیم. به همین دلیل در حال حاضر مشخص نیست که آیا واقعا فشار خون بالا خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد یا خیر.

اما در صورت ابتلا به ویروس کرونا و بیمار شدن، آیا فشار خون بالا می تواند شما را در معرض خطر بیشتر عوارض کرونا قرار دهد؟ محققان در تلاشند تا به این سوال پاسخ دهند.

یک مطالعه اخیر در چین بیش از 2800 نفر که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده اند را مورد بررسی قرار داده است. محققان مشاهدات زیر را در رابطه با فشار خون بالا انجام دادند:

  • از کل شرکت کنندگان در مطالعه، 5/29 درصد فشار خون بالا داشتند. از کسانی که فشار خون بالا داشتند، 83.5 درصد از آنها برای کنترل فشار خون دارو مصرف می کردند.
  • در مقایسه با افرادی که فشار خون بالا ندارند، خطر مرگ در افرادی که دارای فشار خون بالا بوده و به COVID-19  مبتلا شده اند دو برابر افزایش می یابد.
  • کسانی که فشار خون بالا دارند و برای کنترل وضعیت خود دارو مصرف نمی کنند در مقایسه با افرادی که داروهای فشار خون مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

پس از یک تحلیل متا مشخص شد که افرادی که داروهای فشار خون مانند مهار کننده های ACE و ARB  مصرف می کنند با خطر  مرگ کمتری در ارتباط بودند.

در حالی که نوع خاصی از فشار خون بالا – فشار خون ریوی – به عنوان یک عامل خطر برای بیماری جدی ذکر شده است.

چه کسانی در حال حاضر در معرض خطر بیماری جدی کرونا قرار دارند؟

طبق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های کشور آمریکا، عوامل خطر تأیید شده معتبر برای بیماری شدید COVID-19 عبارتند از:

آیا برای کنترل پرفشاری خون باید به مصرف داروهای خود ادامه دهید؟

افراد از طیف وسیعی ای از داروها برای کنترل فشار خون بالا استفاده می کنند. البته ممکن است نگرانی هایی درباره مصرف داروهای مهار کننده های ACE و ARB و خطر ابتلا به COVID-19 داشته باشید.

این داروها ممکن است مقدار ACE2 را در بدن شما افزایش دهند. ACE2 گیرنده ای است که ویروس کرونا جدید به آن متصل می شود.

به همین دلیل، چندین مطالعه روی این نوع داروها و خطر ابتلا به COVID-19 انجام شده است. تاکنون به نظر می رسد شواهد اندکی درباره نگرانی های مربوط به  رابطه مهارکننده های ACE ، ARB و کرونا وجود دارد.

راهنمای مصرف داروی های کنترل فشار خون بالا در دوران کرونا

انجمن قلب آمریکا، انجمن نارسایی قلب آمریکا و کالج قلب و عروق آمریکا بیانیه مشترکی را در مورد مصرف مهارکننده های ACE و ARB در طی بیماری همه گیر کرنا منتشر کرده اند.

در حال حاضر، توصیه می شود که از داروهای مهار کننده ACE و ARB استفاده کنید. اگر آزمایش COVID-19 شما مثبت است، پزشک معالج شما باید شرایط شما را قبل از افزودن یا حذف داروهای فشار خون ارزیابی کند.

در این بیانیه تأمین 30 روزه داروهای مصرفی از جمله داروهای کنترل  فشار خون و کلسترول بالا توصیه می شود.

همچنین توصیه شده است که از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.

در صورت مثبت بودن تست COVID-19 چه باید کرد؟

اگر فشار خون بالا دارید و آزمایش COVID-19 شما مثبت است، پنج مرحله زیر را انجام دهید:

قرنطینه شدن

در خانه بمانید و  فقط برای پیگیری مراقبت های پزشکی از خانه بیرون بروید. اگر در خانه شما افراد دیگری  نیز زندگی می کنند، سعی کنید از اتاق خواب و حمام جداگانه  ای استفاده کنید. در غیر این صورت حتما ماسک یزنید

با دکتر خود تماس بگیرید

برای مشاوره با پزشک خود در تماس باشید. بسیاری از پزشکان به جای قرار ملاقات حضوری در طول بیماری همه گیر کرونا، خدمات ویزیت آنلاین ارائه می دهند. آنها شما را در مورد  مصرف داروهای فشار خون و نحوه مراقبت از خود در هنگام بهبودی راهنمایی می کنند.

مراقب از خود در دوران نقاهت

تمام دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. علاوه بر مصرف داروهای خود، مهم است که به دنبال رژیم غذایی و ورزش نیز باشید.

علائم را کنترل کنید.

علائم خود را ثبت کنید. اگر  علائم بالینی شما شروع به بدتر شدن کرد، حتما به اورژانس و بیمارستان مراجعه کنید.

پرفشاری خون و ابتلا به کرونای خفیف

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای COVID-19 وجود ندارد. اما در موارد خفیف، مواردی وجود دارد که می تواند به بهبودی  شما کمک کند:

  • برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت استراحت کافی داشته باشید.
  • برای جلوگیری از کم آبی بدن به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • داروهای بدون نسخه همچون استامینیفون (تایلنول) را برای تسکین علائمی مانند تب و هر گونه درد استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این نکات فقط برای موارد خفیف COVID-19 است که در خانه قابل درمان است. اگر علائم وخیم تری دارید، به دنبال مراقبت های اضطراری و مراجعه به اورژانس باشید.

بعید به نظر می رسد که بیماری فشار خون بالا خود  خطر ابتلا به کرونا را در افراد افزایش دهد. با این حال در صورت ابتلا به این بیماری، ممکن است علائم بیماری  در افراد با پرفشاری خون افزایش یابد. به خصوص در مواردی که فشار خون کنترل نشده باشد. توصیه می شود که افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند در طول همه گیری کرونا، از داروهای معمول فشار خون مانند داروهای مهار کننده ACE وARP استفاده کنند.

 

منبع:

www.healthline.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس