مراقبت و سلامت

سلامت قلب و روزه داری |معایب و مزایای روزه

تا به امروز محققان به طور 100 درصد به نتیجه قطعی و علمی نرسیده اند اما به نظر می رسد که برخی از انواع روزه داری – شامل محدود کردن خوردن غذا و نوشیدنی برای یک دوره زمانی خاص – می تواند به طور بالقوه به سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کند

روش‌های رایج مختلفی برای روزه‌داری وجود دارد، مثلا اینکه در بازه های زمانی مشخصی چیزی نخورید یا در یک بازه خیلی معین غذا و نوشیدنی مصرف کنید.

تشخیص اینکه روزه داری منظم چه تأثیری بر سلامت قلب شما دارد دشوار است زیرا این کاملا به سلامت کل بدن شما بستگی دارد و بسیاری از افرادی که به طور معمول روزه می گیرند به دلایل بهداشتی یا مذهبی این کار را انجام می دهند. درست کاری که مسلمان ها در ماه رمضان انجام می دهندیا حتی یهودی ها درروزهای مشخصی روزه های خاص می گیرند. بیشتر این افراد معمولاً سیگاری نیستند که می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌ که افرادی که رژیم روزه‌داری را دنبال می‌کنند ممکن است نسبت به افرادی که روزه نمی‌گیرند از سلامت قلب بهتری برخوردار باشند.

 

روزه داری و کاهش عوامل خطر ساز سلامت قلب

چهار مورد از خطرات اصلی بیماری های قلبی عروقی عبارتند از فشار خون و کلسترول بالا، دیابت و وزن. بنابراین اگر آنها را کاهش دهیم، می توانیم خطر ابتلا به بیماری قلبی را کم کنیم.

روزه داری منظم و سلامت قلب بهتر ممکن است مرتبط با چگونگی سوختن کلسترول و گلوکز در بدن شما باشد ( به این کار متابولیزه کردن می گویند). روزه داری منظم می تواند لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد شما را کاهش دهد. همچنین می‌تواند فرایند استفاده و شکستن گلوکز را در بدن بهبود بخشد. با کنترل فشار خون و قند خون، این دو عامل خطار سازی سلامت قلب و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز کاهش می یابد.

روزه داری و سلامت قلب
روزه داری و سلامت قلب

آیا روزه داری موجب کاهش وزن و خوش اندامی می شود؟

گرچه روزه داری مزایایی برای سلامتی ( سلامت قلب) دارد از جمله کاهش بیماری های قلبی و احیانا کاهش وزن – اما صرفا روزه داری واقعاً بهترین راه برای کاهش وزن نیست. شاید روزه گرفتن به شما کمک کند تا در یک زمان خاص و با سرعت وزن خود را به سرعت کاهش دهید، اما به شما کمک نمی کند که خوش اندام باشید یا عضلانی تر به نظر برسید.

برای کاهش وزن طولانی مدت، روزه داری روش فوق العاده ایست. تنها زمانی روزه گرفتن برای کاهش وزن توصیه می شود که فردی به کاهش وزن سریع نیاز داشته باشد، مثلا برای جراحی.

در هر صورت درست غذا خوردن و محدود کردن آن فواید خوبی برای بدن دارد و به شما کمک می کند تا هوشمندانه تر غذا بخورید.

عوارض جانبی احتمالی روزه داری برای افراد خاص

در کنار مزایای روزه داری، نگرانی هایی در مورد عوارض جانبی احتمالی روزه داری منظم برای افراد با شرایط خاص  و سلامت قلب وجود دارد. روزه گرفتن برای افراد زیر توصیه نمی شود:

  • افراد مبتلا به اختلالات خوردن
  • کسانی که کمبود وزن دارند
  • زنان باردار یا شیرده
  • افرادی که داروهای دیابت مصرف می کنند
  • افراد مبتلا به بیماری کبدی پیشرفته

روزه گرفتن می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت ( ایجاد کم آبی) شود و می تواند قلب را ناپایدار و مستعد آریتمی کند.

هنگام روزه داری ما بهتر است از رژیم‌های غذایی خاصی پیروی کنیم. داشتن یک رژیم غذایی کم کالری و سریع اصلاح‌شده که تمام نیازهای بدنی ما از جمله انواع ویتامین، پروتئین و موارد دیگر را برطرف کند.

 

پرسش های متداول

گشادی  دریچه میترال و روزه:

من گشادی دریچه میترال دارم و نارسایی قلبی دارم از اول ماه رمضان روزه گرفتم تپش قلب گرفتم الان نمیدونم روزه بگیرم یا نه البته قرص پرانول و ویتامین ب 300 میخورم.

دکتر پرگل نوروزی مرکز قلب و عروق بهار پاسخ دکتر پرگل نوروزی:

با سلام به شما پریسا خانم. درباره افتادگی یا گشادی دریچه میترال و در صورتی که مصرف قرص پرانول را دارید، روزه گرفتن منعی ندارد. ولی با توجه به داروهایی که در حال مصرف آنها هستید، بعید است که نارسایی قلبی داشته باشید. چرا که نارسایی قلبی مبحث بسیار مفصلی دارد. در نارسایی قلبی کارکرد قلب ضعیف می شود و معمولا بیماران داروهای بیشتری استفاده می کنند. به همین دلیل احتمال می دهم که فقط شما مشکل افتادگی دریچه میترال و نارسایی خفیف دریچه میترال است که به همان خاطر قرص پروپرانولول را مصرف می کنید.

در بحث روزه داری برای کسانی که دچار افتادگی دریچه میترال هستند، منعی وجود ندارد، به شرط آنکه با داشتن گشادی دریچه میترال، افت شدید فشار خون پیدا نکنید و مایعات کافی در فاصله افطار تا سحر بین هشت تا 10 لیوان آب مصرف کنید. قرص پرانول را نیز فقط یک وعده و همان بعد از افطار مصرف کنید. در این شرایط به نظر می رسد که بتوانید فرایض دینی مورد نظرتان را به جا بیاورید. مگر اینکه مشکلات دیگری به جز گشادی دریچه میترال وجود داشته باشد که باید حتما با پزشک معالج خودتان در میان بگذارید.

دریچه میترال، جریان خون را بین دهلیز و بطن سمت چپ قلب کنترل می کند. هنگامی که قلب به درستی کار می کند، وقتی که قلب منقبض می شود، دریچه میترال کاملاً بسته و مانع از بازگشت خون به دهلیز چپ می شود.

اثرات روزه داری بر سلامت قلب امیدوارکننده است، اما اینکه آیا روزه داری منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد یا خیرنیاز به مطاللعات بیشتری دارد. اگر قصد روزه داری را دارید و دچار بیماری های خاص هستید، بهتر است با پزشک معالج خود در مورد مزایا و معایب آن صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی سالم برای قلب و ورزش منظم نیز می تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس