اخبار پزشکی

واکسن کرونا برای بیماران قلبی

بیماران قلبی به دلیل داشتن بیماری زمینه ای، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض جدی ناشی از کووید-19 هستند. واکسن کرونا به محافظت از این افراد در برابر ابتلا به این بیماری و عوارض آن کمک می کند. واکسن کرونا برای بیماران قلبی ایمن و موثر است. مطالعات نشان داده اند که واکسن کرونا خطر ابتلا به بستری شدن در بیمارستان، ابتلا به بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید-19 را در بیماران قلبی کاهش می دهد. ما در این مقاله به بررسی معایب و مزایای واکسن کرونا برای بیماران قلبی عروقی می پردازیم.

چرا بیماران قلبی باید واکسن کرونا بزنند؟

دریافت واکسن کرونا برای همه افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند اهمیت ویژه ای دارد. این واکسن لزوما مانع ابتلای افراد به عفونت COVID-19 نمی شود، اما احتمال ابتلا به بیماری جدی که  به بستری شدن در بیمارستان  شده و به مرگ می انجامد را کاهش می دهد.

افراد مبتلا به بیماری  های قلبی عروقی ممکن است در معرض خطر مرگ ناشی از کرونا باشند زیرا عفونت از طریق چندین مکانیسم از جمله التهاب مستقیم قلب، فشار  زیادی را بر قلب وارد می کند. بنابراین، ضروری است که همه بیماران مبتلا به بیماری های قلبی، واکسیناسیون را در صورت انجام بپذیرند.

بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی شامل فیبریلاسیون دهلیزی، آنژین، کاردیومیوپاتی، بیماری قلبی مادرزادی، دیابت، آلزایمر، سکته قلبی، نارسایی قلبی ، پیوند قلب، آمبولی ریه، بیماری عروق محیطی (تصلب شرایین) ، سکته یا حمله ایسکمیک گذرا (سکته جزئی) می شوند.

توجه داشته باشید که ابتلا به بیماری کرونا در بیمارانی که سابقه مشکلات قلبی عروقی دارند، بسیار بالاتر از افراد دیگر است و عوارض قلبی کرونا نیز در آنها تشدید می شود.

کودکان مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی

تحقیقات واکسن COVID-19 اخیرا برای کودکان آغاز شده است. بنابراین اطلاعات بسیار محدودی در مورد پاسخ های ایمنی در این گروه وجود دارد. واکسن های کرونایی که تاکنون تأییدیه گرفته اند در کودکان آزمایش نشده اند. اما د ر حال حاضر چندین شرکت شروع به ثبت نتایج حاصل از تزریق واکسن به کودکان کرده اند.  داده ها حاکی از آن است که کودکان زیر 18 سال فقط درصد بسیار کمیاز آنها ابتلا به COVID-19 را نشان می دهند. بنابراین، در حال حاضر اکثر کودکان واجد شرایط واکسن نیستند.

کودکانی که در معرض خطر ابتلا به ویروس  هستند همانند کسانی که نقص ایمنی جدی یا ناتوانی های جدی عصبی دارند یا دچار بیماری های قلبی  عروقی و ریوی جدی هستند در معرض خطر قرار دارند. این کودکان طبق استاندارد های خاصی در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار می گیرند.

چه کسانی باید واکسن کووید 19 بزنند؟

انواع واکسن کرونا (COVID-19) ایمن  هستند و بهترین محافظت را در برابر این ویروس برای شما ایجاد می کنند. واکسن کووید – نوزده برای موارد زیر ارائه می شود:

  • افراد 25 ساله و بالاتر
  • افراد در معرض خطر بالای COVID-19 از نظر بالینی قرار دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری هایی که آنها را در معرض خطر بیشتری از ابتلا به ویروس کرونا قرار می دهد.
  • افراد دارای ناتوانی ذهنی
  • افرادی که در خانه های نگهداری سالمند زندگی و یا کار می کنند.
  • افرادی که در خدمات بهداشتی و مراقبت های اجتماعی کار می کنند
  • افرادی که مراقب درجه اول فردی هستند که در معرض خطر بالای COVID-19 قرار دارد.

عوارض واکسن کرونا برای بیماران قلبی

آزمایشات واکسن کرونا شامل بیماران مبتلا به بیماری های قلبی  عروقی نیز بود و هیچ اثر جدی از واکسن در این بیماران نشان نداد. شایع ترین شکایات در همه بیماران شامل درد در محل تزریق، خستگی، سردرد، درد عضلانی یا لرز بود.

بازو ممکن است برای چند روز سفت و دردناک باشد. خستگی و لرز ثانویه نیز ب خاطر پاسخ سیستم ایمنی بدن است که پروتئین های ویروسی را بیگانه شناسایی می کند. این بدان معنا نیست که واکسن منجر به عفونت COVID-19 شده است.

ممکن است در هنگام  تزریق دوز دوم واکسن کرونا که واکنش ایمنی به واکسن بیش از حد اغراق آمیز باشد، بیمارانی که بیماری قلبی عروقی شدید دارند به دلیل تب خفیف و علائم شبیه آنفولانزا کمی احساس ناخوشی کنند.

این اثرات کوتاه مدت  است و تقریباً 24-48 ساعت طول می کشد و ممکن است مصرف مایعات را بالا ببرد.

واکنش های آلرژیک شدید می تواند  افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی را بسیار بیمار کند.

این خطر بسیار نادر بوده و از هر 2 میلیون نفر یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. مزایای واکسیناسیون بسیار بیشتر از خطر واکنش آلرژیک جدی است. بنابراین این خطر نباید افراد را از دریافت واکسن  کرونا منصرف کند.

تداخل واکسن COVID-19 با داروهای قلبی عروقی

در نتایج آزمایش های ویروس کرونا هیچ تداخلی با داروهای قلبی گزارش نشده است. ضروری است که مصرف داروهای قلبی قبل از تزریق واکسن یا بعد از آن  فراموش نشود.

دارو های رقیق کننده و واکسن کرونا

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی از داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین یا ضد انعقاد خوراکی مستقیم (DOACS) استفاده می کنند. برخی از بیماران داروهای ضد پلاکت ترکیبی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل  تیکاگرلر یا پراساگرل را نیز مصرف می کنند. چنین بیمارانی در معرض خطر خونریزی پس از ضربه قرار دارند، از جمله سوزنی که در هنگام واکسیناسیون COVID-19 به عضله بازو وارد می شود.

در این موارد ممکن است خطر کبودی یا تورم در اطراف محل تزریق در این بیماران اندکی افزایش یابد. بنابراین بهتر است برای واکسیناسیون از یک سوزن ظریف استفاده شود و بعد از تزریق فشار محکم  و بدون مالش در محل تزریق حداقل برای دو دقیقه اعمال شود.

همچنین بیمار باید از خطر هماتوم حاصل از تزریق مطلع شود.

بیمارانی که وارفارین مصرف می کنند، با دادن آزمایش INR  و در زیر سطح بالایی از درمان می توانند واکسن عضلانی دریافت کنند.

بر خلاف واکسن آنفولانزا، واکسن COVID-19 فقط به صورت تزریق عضلانی است.

برخی از بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند ممکن است در ناحیه محل تزریق حساسیت، تورم و کبودی مشاهده کنند.

آیا داروهای سرکوب کننده ایمنی با واکسن کووید 19 تداخل دارند؟

واکسنهایی که در حال حاضر برای استفاده تأیید شده اند، حاوی ویروس زنده نیستند، بنابراین در بیماران با سیستم ایمنی ضعیف، از جمله کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، خطر ایجاد عفونت وجود ندارد.

واکسنهای فعلی متشکل از مواد ژنتیکی هستند که وارد سلولها می شوند و سنتز پروتئین سنبله ای ویروس را تقویت می کنند. پروتئین سنبله به تنهایی بی ضرر است اما به اندازه ای کافی است که به عنوان یک عنصر خارجی شناخته و باعث ایجاد واکنش دفاعی توسط سیستم ایمنی بدن شود. در صورت مواجهه با ویروس واقعی در بدن، حافظه سیستم ایمنی بدن منجر به واکنش شدید پروتئین سنبله برای از بین بردن ویروس می شود.
بیماران بانقص ایمنی  ممکن است به خوبی به واکسن پاسخ نداده و نیاز باشد تا اقدامات احتیاطی بیشتری را حتی پس از واکسیناسیون ادامه دهند.

سوالات متداول در مورد واکسن کرونا

بعد از دریافت واکسن کووید 19 چه کار کنیم؟

این واکسن در 75-95٪ موارد مؤثر است، اما به طور کامل از ابتلا و بیماری در افراد جلوگیری نمی کند. اما شدت بیماری را در صورت عفونت کاهش می دهد. همچنین در حال حاضر  هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیاافرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند یا خیر.

براساس آنچه در مورد واکسن آنفلوانزا و اطلاعات به دست آمده از افرادی که قبلاً مبتلا به عفونت COVID-19 بوده اند، محققان امیدوارند که این واکسن از انتقال جلوگیری کند.

بنابر بر این دلایل، مردم باید با زدن ماسک در مکان های عمومی، رعایت  فاصله اجتماعی و شستن دقیق دست ها حتی پس از واکسیناسیون نیز تلاش کنند.

آیا می توانم از دوز های مختلف واکسن استفاده کنم؟

در حالت ایده آل، دوز اول و دوم باید از یک نوع واکسن باشد. در شرایط خاص ممکن است برای هر دوز واکسن متفاوتی بگیرید. به عنوان مثال، اگر همان  نوع واکسن دیگر موجود نباشد. همه واکسن های موجود بر اساس پروتئین سنبله ساخته شده اند، بنابراین به احتمال زیاد دوز دوم به تقویت پاسخ دوز اول واکسن کمک می کند.

عدم دریافت واکسن در فاصله زمانی توصیه شده

اگر چه ایمنی بدن پس از 12 روز از مصرف اولین دوز واکسن ایجاد می شود، اما برای تقویت پاسخ ایمنی دو دوز لازم است. داده های آزمایشی واکسن Pfizer BioNTech حاکی از آن است که در صورت تزریق واکسن  دوز دوم پس از 21 روز، 95٪ اثر بخشی حاصل می شود. هیچ داده ای وجود ندارد که نشان دهد محافظت بعد از 21 روز در کسانی که در این مرحله واکسن دوم دریافت نمی کنند، حفظ می شود.

اطلاعات جمع آوری شده توسط محققان واکسن Astra Zeneca حاکی از آن است که فاصله  دوز دوم بین 8-12 هفته ممکن است باعث افزایش اثربخشی شود. اکثر کشورها با هدف واکسیناسیون هرچه بیشتر افراد با اولین دوز در سریعترین زمان ممکن و به تاخیر انداختن دوز دوم حداکثر تا 12 هفته این کار را انجام می دهند. با این کار تعداد قابل توجهی از افراد در همان دریافت دوز اول واکسن کرونا به خوبی محافظت نشوند و ممکن است این کار توسعه سویه های مقاوم را تقویت کند.

من  ۴۵ سال سن دارم و دچار بیماری پرولاپس دریچه میترال  هستم. آیا زدن واکسن برای بیماری من خطرناک است؟

واکسن در هیچ یکی از بیماری های قلبی خطر ندارد. توصیه می کنم حتما  واکسن را بزنید و تعلل نکنید. واکسن کرونا برای بیماران قلبی ایمن است و هیچ ارتباطی بین عوارض جانبی احتمالی واکسن و بیماریهای قلبی که افراد دارند ندارد.

اگر مبتلا به واکنش های آلرژیک (آنافیلاکسی) یا سابقه  حساسیت به  دارو ها رو دارید، قبل از تزریق حتما به پزشک حاضر  در مرکز واکسیناسیون مطرح کنید.

گاهی اوقات ممکن است پس از واکسیناسیون واکنش آلرژی رخ دهد و شروع آن معمولاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت رخ می دهد. اگر فردی بعد از دوز اول با آنافیلاکسی تشخیص داده شود، واجد شرایط دوز دوم نیست.

بعد از زدن واکسن سینوفارم دچار دست درد و تنگی نفس شده ام، علتش چیست؟

 

تنگی نفس و دردهای این بیمار بیشتر به خاطر توجه زیادی است که به این قضیه دارند و استرسی است که برایشان ایجاد شده است. این باعث می شود تا بیشتر به این ناحیه از بدن توجه کنند و احساس درد در آن قسمت داشته باشند. این درد در واقع منشأ این درد بیشتر عصبی-عضلانی است نه منشأ قلبی.

به این بیمار توصیه می شود تا حتما استرسشان را کنترل کنند. در صورت لزوم قرص پروپرانول یا قرص های آرام بخش خفیف مثل کلرودیاسپوکساید مصرف کنند. ترجیحا به یک پزشک متخصص برای انجام یک نوار قلب و اکوی ساده مراجعه کنند تا خیالشان از بابت بیماری های قلبی مادرزادی و… آسوده شود.

برای من دریچه فلزی کار گذاشته شده و  داروی وارفارین مصرف می کنم، آیا واکسن زدن برای من ضرر دارد؟ 

به طور کلی خیر، اما باید به مسئول و پزشکی که واکسن را به شما تزریق می کند، اطلاع دهید شما عمل تعویض دریچه قلب داشته اید و  از داروی ضد انعقاد خون مثل وارفارین استفاده می کنید. چون این دارو ها احتمال خونریزی را حین تزریق ممکن است برای شما ایجاد کنند.

مانند اکثر واکسن ها، واکسن کرونا  هم به عضله بالای بازو تزریق می شود. تزریق داخل ماهیچه ممکن است نسبت به سایر تزریق ها خونریزی داشته باشد. اما کمتر از تزریق داخل وریدی است. اگر از داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین یا داروی ضد انعقاد جدید استفاده می کنید، ممکن است  بعد از تزریق بند آمدن خون محل سوزن واکسن، کمی بیشتر طول بکشد و کبودی بیشتری در آن محل ایجاد شود.

اگر درمان ضد انعقادی شما پایدار باشد، می توانید واکسن بزنید. اگر از وارفارین استفاده می کنید یعنی چک های INR شما به روز است و آخرین سطح INR شما در محدوده مناسب بوده است.

بیمارانی که از بیماری  های قلبی عروقی رنج می برند، علاوه بر ادامه  روند درمان خود، خوردن دارو ها و کنترل های ایمنی دربرابر ویروس کرونا، با تزریق واکسن کرونا،  نه تنها از ابتلای شدید به این ویروس جلوگیری کرده بلکه مرگ و میر ناشی از  آن  را نیز کاهش می دهند. در صورتی که نوبت دریافت واکسن این افراد رسیده، قبل از تزریق آن با پزشک متخصص قلب خود مشورت کرده و دستورالعمل های لازم را دریافت کنند.

منابع:

www.nytimes.com

www.escardio.org

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا