ورزش در هوای سرد و مراقبت از قلب

ورزش در هوای سرد و مراقبت از قلب

ورزش در هوای سرد و حفظ آن مزایای بیشماری به همراه دارد. ورزش کردن در فضای باز یک روش عالی برای درمان افسردگی فصلی است و  سطح انرژی شما را افزایش می دهد. ورزش کردن با تقویت سیستم ایمنی، شانس ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کمتر می کند.

در طول زمستان، حتی ورزشکاران با انگیزه هم گاهی نمیتوانند به تمرینات خود ادامه دهند چه برسد به مردم عادی. با این حال برای سلامت قلب انجام روال های ورزشی در ماه‌های هوای سرد نیز باید ادامه پیدا کند. انجام تمرینات ورزشی در طول زمستان به این معنی نیست که باید در داخل خانه بمانید. می توان با پوشیدن لباس مناسب و زمان، بیشترین بهره از محیط بیرون نیز برد.

نکات و توصیه های ورزش در هوای سرد

  • به تدریج شروع کنید تا به شرایط برسید

اگر ورزش می‌کردید و فعالیت‌های شدید انجام می‌دادید، برای لذت بردن از ورزش‌های زمستانی آماده خواهید بود. با این حال، مانند هر برنامه ورزشی دیگری، باید چندین هفته قبل از رفتن به آن تعطیلات زمستانی، شرایط را شروع کنید.

  • لایه لایه لباس بپوشید

حتی اگر در سرما بیرون می روید، خیلی گرم لباس نپوشید. ورزش گرمای زیادی تولید می کند. هنگامی که شروع به کاهش سرعت کنید و عرق شما شروع به خشک شدن کند، سرد می شوید. بهتر است چند لایه لباس بپوشید که با شروع عرق کردن، بتوانید لباس را بردارید و پس از خنک شدن دوباره بپوشید. همچنین از پوشیدن پنبه که عرق شما را جذب می کند و خیس می ماند، خودداری کنید. پارچه های جدیدتر که رطوبت را از بدن شما دور می کنند، گزینه های عالی برای لایه اول مستقیماً روی پوست شما هستند. بعد، یک لایه پشمی یا هر چیزی که قرار است عایق باشد بپوشید. در نهایت، آن را با یک لایه بیرونی ضد آب و قابل تنفس پر کنید.

  • از دست ها و پاهای خود محافظت کنید

هنگامی که در سرما بیرون می روید، بدن شما خون را به مرکز خود می فرستد، به این معنی که احتمال سرد شدن دست ها و پاهای شما بیشتر است. هنگام ورزش در هوای سرد یک جفت دستکش نازک زیر یک جفت سنگین تر بپوشید. همچنین در کفش زمستانی خود جای اضافی برای جوراب های حرارتی یا 2 جفت جوراب معمولی در نظر بگیرید.

  • سرتان را بپوشانید

همیشه از کلاه یا هدبند استفاده کنید و گردن خود را بپوشانید، زیرا 50 درصد گرمای بدن شما از طریق سر و گردن از بین می رود.

  • دهان خود را بپوشانید

پوشیدن روسری یا ماسک به گرم شدن هوا قبل از تنفس کمک می کند. این امر به ویژه در صورتی مفید است که تنفس هوای سرد باعث آنژین می شود یا تمایل به ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی دارید.

  • از ضد آفتاب استفاده کنید

شما می توانید به راحتی در زمستان و تابستان آفتاب سوخته شوید، به خصوص اگر در برف یا در ارتفاعات ورزش می کنید.

  • لباس مناسب بپوشید

اگر هوا تاریک است،هنگام ورزش در هوای سرد لباس انعکاسی بپوشید، کفش مناسب را برای شرایط برفی یا یخبندان بپوشید، و همیشه برای اسکی، اسنوبورد و اسنوموبیل از کلاه ایمنی استفاده کنید.

  • هم هوایی کنید

ورزش زمستانی اغلب می تواند به معنای رفتن به ارتفاعی بسیار بالاتر از آن چیزی باشد که به آن عادت کرده اید. قبل از انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی یا اسکی، حداقل یک یا دو روز به بدن خود فرصت دهید تا با ارتفاع سازگار شود.

  • هیدراته بمانید

به یاد داشته باشید که قبل، حین و بعد از ورزش در هوای سرد آب زیادی بنوشید. شما می توانید در سرما به همان اندازه که در گرما می توانید کم آب شوید. در حین ورزش آب میوه یا نوشابه ننوشید، زیرا این نوشیدنی ها حاوی بیش از 10 درصد کربوهیدرات (قند) هستند و در حین ورزش به خوبی جذب نمی شوند.

ورزش در هوای سرد و مصرف آب
ورزش در هوای سرد و مصرف آب

وقتی صحبت از تمرینات کمتر از 1 تا 1/2 ساعت به میان می آید، هیچ تفاوتی بین نوشیدن نوشیدنی های ورزشی و آب خنک برای هیدراته ماندن وجود ندارد. نوشیدنی های ورزشی معمولا حاوی کمتر از 8 درصد کربوهیدرات هستند، اما نوشیدن بیش از حد می تواند منجر به مصرف کالری اضافی شود. نوشیدنی های ورزشی نمک و مواد معدنی از دست رفته در اثر تعریق را جبران می کنند، اگرچه یک رژیم غذایی سالم معمولا برای این کار کافی است.

  • از چشمان خود محافظت کنید

اگر در منطقه ای هستید که در آن خطر تابش برف و یخ وجود دارد از عینک یا عینک تیره استفاده کنید.

  • به جهت باد توجه کنید

هنگام ورزش در هوای سرد در شروع تمرین به سمت باد بروید تا در راه برگشت به خانه یا اقامتگاه باد به پشت شما باشد. در پایان تمرین، به احتمال زیاد عرق خواهید کرد، بنابراین وزش باد در پشت شماشما را بیش از حد سرد نمی کند.

سرمای باد می تواند احساس سرمای بیشتری داشته باشید. فعالیت های سریع مانند اسکی، اسکیت یا دویدن نیز باعث ایجاد سرمای ناشی از وزش باد می شود. اگر دما به زیر صفر برسد (منهای 17.8 درجه سانتیگراد) سرمای باد عامل مرگ خواهد بود.در این مواقع بهتر است داخل خانه فعالیت ورزشی کنید.

  • مراقب سرمازدگی و هیپوترمی باشید

از خطرات سرمازدگی و هیپوترمی آگاه باشید و بدانید چه زمانی زمان ورود به داخل خانه است.

  • از مصرف الکل خودداری کنید

الکل موتواند موجب از دست دادن گرمای بدن شود. بنابراین احتمال ابتلا به هیپوترمی بیشتر است. الکل همچنین قوه تصمیم گیری ذهن را مختل می کند، بنابراین ممکن است در شرایط اضطراری هوای سرد بهترین تصمیم را نگیرید. اگر به پیاده روی زمستانی می روید، بهتر است الکل را در خانه بگذارید، یا صبر کنید تا اسکی و اسنوبوردتان تمام شود. زمانی که می توانید با خیال راحت از نوشیدنی ها در اقامتگاه لذت ببرید.

اثرات ورزش در هوای سرد روی قلب

زمستان زمانی است که متخصصان قلب به افرادی که به پیست‌های اسکی می‌روند یا فعالیت‌های سختی در بیرون انجام می‌دهند در مورد افزایش خطر حمله قلبی هشدار می‌دهند. خطرات اضافی برای اسکی بازان، اسنوبرد سواران و گردشگران زمستانی به طور کلی ترکیبی از ارتفاع زیاد، دمای یخ زدگی و شرایط فیزیکی نامناسب است.

تحقیقات نشان داده است که شروع فعالیت بدنی شدید در شرایط سخت زمستانی می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. در واقع،= یک مطالعه بر روی قربانیان حمله قلبی نشان داد که خطرات برای گردشگران زمستانی در 2 روز اول تعطیلات زمستانی آنها بیشتر بود. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که بیش از نیمی از بیماران قبل از تعطیلات خود کمتر از حداقل سطح توصیه شده فعالیت بدنی داشتند. ارتفاع نیز ممکن است یک عامل باشد.

[irp posts=”3875″ name=”ارتفاع بالا و تأثیر آن در بیماران قلبی”]

اما لازم نیست در کوهستان اسکی کنید. پزشکان معتقدند کارهایی مانند پارو کردن برف  نیز می‌تواند قلب فرد را تحت فشار قرار دهد و به طور بالقوه باعث حمله قلبی یا ضربان قلب غیرطبیعی شود. انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند افرادی که در هوای سرد در فضای باز هستند، از انجام فعالیت‌های ناگهانی مانند بلند کردن بیل سنگین پر از برف خودداری کنند. حتی راه رفتن در میان برف های سنگین و مرطوب یا رانش های برف می تواند قلب شما را تحت فشار قرار دهد. AHA همچنین اشاره می کند که افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر بیشتر در هوای سرد دچار درد آنژین می شوند.

آسیب های ناشی از سرمازدگی در ورزش در هوای سرد

هر کسی که در هوای سرد زمان زیادی را بیرون از خانه سپری کند ممکن است دچار سرمازدگی شود. اگر قرار بر ورزش در هوای سرد باشد  یا  گذراندن دوره‌های طولانی در سرما باشد، لباس مناسب بپوشید، علائم و نشانه‌های سرمازدگی و هیپوترمی را بشناسید و بدانید چه زمانی باید به داخل خانه بروید یا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

علائم سرمازدگی در ورزش در هوای سرد
علائم سرمازدگی در ورزش در هوای سرد

سرمازدگی چیست؟

سرمازدگی یخ زدن پوست یا بافت های شما است. انگشتان دست، انگشتان پا، دست‌ها، پاها، گوش‌ها، بینی و گونه‌ها مناطقی از بدن شما هستند که بیشتر در معرض سرمازدگی هستند. بچه ها نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض خطر سرمازدگی هستند، زیرا آنها سریعتر از بزرگسالان گرمای پوست خود را از دست می دهند و به این دلیل که کمتر تفریح ​​زمستانی خود را برای رفتن به داخل خانه و گرم کردن ترک می کنند.

در ورزش در هوای سرد سرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی پوست باریک شوند (انقباض شوند). از آنجایی که خون کمتری می تواند در رگ باریک جریان یابد، مایع درون و اطراف سلول های پوست بلورهای یخ ایجاد می کند.

دو نوع سرمازدگی وجود دارد:

  1. سرمازدگی سطحی: در سرمازدگی سطحی، قسمت آسیب دیده پوست خاکستری یا زرد می شود، اما پوست نرم باقی می ماند. پس از آب شدن پوست، قرمز و پوسته پوسته می شود
  2. سرمازدگی عمیق: با سرمازدگی عمیق، پوست مومی و سفت به نظر می رسد. وقتی ذوب می شود آبی یا بنفش می شود و ممکن است تاول بزند.

در صورت بروز سرمازدگی کارهای زیر را باید انجام دهید:

  • سعی کنید به یک مکان گرم برسید.
  • در صورت امکان فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر انگشتان پا یا پاهای شما یخ زده است، راه نروید.
  • تاول ها را نپاشید.
  • مناطق آسیب دیده را مالش ندهید. می توانید نواحی یخ زده را در آب ولرم، زیر پتوهای گرم یا روی سایر قسمت های گرم بدن قرار دهید.
  • محل را در برابر حرارت مستقیم مانند آتش یا اجاق گاز قرار ندهید.
  • روی نواحی آسیب دیده پماد یا بانداژ قرار ندهید.
  • برای گرم کردن الکل ننوشید.

سرمازدگی می تواند خطرناک باشد. می تواند باعث مرگ بافت (گانگرن) شود. در موارد جدی، ممکن است به قطع بافت مرده یا عفونی نیاز باشد. همچنین اگر سرمازدگی همراه با هیپوترمی کل بدن رخ دهد، خطر حمله قلبی وجود دارد.

هیپوترمی چیست؟

در هوای سرد، بدن شما ممکن است سریعتر از آنچه می توانید گرما را تولید کنید، گرما را از دست بدهد. این می تواند منجر به کاهش غیر طبیعی دمای بدن یا هیپوترمی شود. هیپوترمی می تواند شما را خواب آلود، گیج و دست و پا چلفتی کند. از آنجا که به تدریج اتفاق می افتد و افکار شما را تیره می کند، ممکن است متوجه نشوید که به کمک نیاز دارید.

هرکسی که زمان زیادی را در هوای سرد سپری کند ممکن است به هیپوترمی مبتلا شود. شما همچنین می توانید آن را از سرد و مرطوب بودن، یا اگر برای مدت طولانی در آب بسیار سرد هستید، دریافت کنید. نوزادان، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قلبی به ویژه در معرض خطر هستند. با افزایش سن، حفظ دمای طبیعی بدن سخت تر می شود. از آنجایی که به نظر می رسد افراد مسن نسبت به شرایط سرد نسبتاً غیر حساس هستند، می توانند بدون اینکه بدانند دچار هیپوترمی شوند.

علائم هیپوترمی عبارتند از:

  • گیجی و خواب آلودگی
  • لکنت زبان
  • تنفس کم عمق
  • تغییر در رفتار
  • لرز شدید یا اصلاً بدون لرز
  • سفتی در بازوها و پاها
  • کنترل ضعیف بر حرکات بدن

هیپوترمی بسیار خطرناک است. دمای بدن زیر 95 درجه فارنهایت در صورت عدم درمان فوری می تواند منجر به مرگ شود. اگر هر یک از علائم را تجربه کردید یا علائم را در دیگران مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

یخ زدگی چیست؟

یخزدگی قرمزی و احساس گزگز است که گونه ها، بینی، گوش ها، انگشتان دست و پا را پس از قرار گرفتن در معرض سرما تحت تاثیر قرار می دهد. یخ زدگی را می توان با برداشتن لباس های خیس از ناحیه آسیب دیده و گرم کردن آرام قسمت های سرد شده بدن در آب گرم در خانه درمان کرد. اگر دست ها یا انگشتان شما یخ زده است، مطمئن شوید که از شخص دیگری برای تست دمای آب استفاده کنید، زیرا دست های بی حس گرما را احساس نمی کنند.

چیلبلین چیست؟

Chilblains تورم دردناک رگ‌های خونی کوچک در پوست هنگام گرم کردن پوست سرد به صورت سریع است. چلبلین ممکن است باعث خارش، قرمزی، تورم و تاول در انگشتان دست، انگشتان پا، بینی و گوش شود. برای درمان Chilblains معمولاً  از لوسیون ها داروهای خوراکی  استفاده می شود که دوره آن 1 تا 2 هفته است.

افرادی که گردش خون ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به چل بلین هستند. زنان نیز احتمال بیشتری دارند، اما دلیل آن مشخص نیست. افراد مبتلا به پدیده رینود نیز بیشتر در معرض ابتلا به چل بلین هستند. اگر گردش خون ضعیفی دارید یا دیابت دارید و دچار سردرد شده اید، برای ورزش در هوای سرد  و جلوگیری از هرگونه عارضه باید به پزشک مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹