بیماری ها

متخصص قلب کیست؟

متخصص قلب، پزشکی است که در تشخیص، درمان و کنترل بیماری های قلبی و عروقی تخصص دارد. با مراجعه به متخصص قلب و عروق می توانید در مورد عوامل خطر بیماری قلبی خود و انتخاب اقدامات مناسب جهت ارتقاء سلامت قلب مشورت کنید.

هنگامی که با وضعیت پیچیده ای مانند بیماری قلبی عروقی سر و کار دارید، مشورت با یک متخصص قلب و عروق ضروری است. تشخیص بیماری قلبی عروقی اغلب با پزشک عمومی شروع می شود. او با بررسی علائم بالینی و برخی آزمایشات پایه در صورت صلاحدید شما را به یک متخصص قلب ارجاع می دهد. این پزشک متخصص نیز علائم و سابقه پزشکی شما را مورد ارزیابی قرار داده و ممکن است برای تشخیص قطعی بیماری شما آزمایش های تخصصی تری مثل نوار قلب، انواع اکو، اسکن و غیره را تجویز کند.

پس از بررسی این گونه آزمایشها، متخصص قلب تصمیم می گیرد که آیا می توان بیماری قلبی عروقی شما را با مصرف دارو و تغییر سبک زندگی تحت کنترل درآورد یا خیر. اگر پزشک شما به این نتیجه برسد که برای درمان نیاز به جراحی دارید، شما را به یک جراح قلب و عروق ارجاع می دهد. شما حتی پس از جراحی نیز همچنان تحت مراقبت متخصص قلب خود باقی خواهید ماند.

انواع متخصص قلب و عروق

قلب یک اندام پیچیده است، بنابراین بسیاری از متخصصان قلب در زمینه های مختلف تخصص دارند. همه پزشکان قلب، متخصصین قلب و عروق بالینی هستند که روی تشخیص، درمان، کنترل و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی تمرکز می کنند. برخی از متخصصان قلب و عروق با گذراندن دوره ها ی تخصصی تر، در حوزه خاصی از قلب و عروق متبهر می شوند همانند قلب و عروق کودکان و نوزادان، به این معنی که آنها مشکلات قلبی را در کودکان تشخیص داده و درمان می کنند.

به طور کلی متخصصان قلب و عروق را می توان به دو دسته دسته بندی کرد:

  • متخصصان تهاجمی: متخصصان تهاجمی در انواع جراحی های قلب و عروق فعالیت دارند همانند پیوند قلب، استنت گذاری، آنژیوپلاستی، تعویض دریچه و …
  • متخصصان غیر تهاجمی قلب و عروق: متخصصان غیر تهاجمی قلب نیز در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ های قلبی عروقی فعالیت می ‌کنند، همانند متخصصان اکوکاردیوگرافی یا فوق تخصص رادیولوژی مداخله‌ای

متخصصان قلب و عروق با بررسی های دوره ای بیماران، تشخیص به موقع بیماری ها، تجویز داروهای قلبی عروقی موجب بازتوانی، درمان بیماری ‌های قلبی عروقی  و بهبود کیفیت زندگی بیماران می شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس