مراقبت و سلامت

درمان فشار خون مزمن بارداری به نفع مادر و نوزاد

مطالعه نشان می دهد که بزرگسالان بارداری که تحت درمان فشار خون بالا هستند، احتمال کمتری برای زایمان زودرس یا سایر مشکلات جدی در فرایند زایمان دارند. بر اساس مطالعه ای که توسط مؤسسه ملی سلامت آمریکا انجام شده، بزرگسالانی که تحت درمان با داروهای فشار خون بالا قبل یا در طول 20 هفته اول بارداری هستند (فشار خون مزمن بارداری) در مقایسه با بزرگسالانی که درمانی دریافت نکرده اند، پیامدهای نامطلوب بارداری کمتری داشتند.

در این مطالعه که بیش از 2400 بزرگسال باردار در آن شرکت داشتند، کسانی که برای کاهش فشار خون  140/90 میلی‌متر جیوه دارو دریافت کرده‌اند، احتمال زایمان زودرس یا ابتلا به چندین عارضه شدید بارداری مانند پره اکلامپسی در آنها کمتر بود. وضعیتی که با فشار خون بالای ناگهانی و علائم اولیه اختلال عملکرد اندام مشخص می شود. درمان فشار خون بالا به رشد جنین آسیبی وارد نکرد.

دکتر آلن تی. ان تیتا (Alan T. N. Tita)، محقق اصلی این مطالعه و موسسه جان اف کندی گفت: «تأثیر درمان فشار خون مزمن بارداری یک قدم بزرگ رو به جلو برای حمایت از افرادی است که  در معرض خطر بالای پیامدهای نامطلوب بارداری هستند.

به گفته دکتر دایان رید که سرپرست برنامه در بخش علوم قلب و عروق در انجمن قلب، ریه و خون آمریکا است، درمان زود هنگام فشار خون می تواند برای هزاران بزرگسال آمریکایی که در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی یا زایمان زودرس هستند، مهم باشد. فشار خون مزمن بارداری در بیش از 2 درصد از افراد رخ می دهد و می تواند خطر عوارض شدید بارداری را سه برابر کند.

در این کارآزمایی افراد باردار مبتلا به فشار خون در 61 مرکز پزشکی آمریکا از سال 2015 تا 2021 ثبت نام کردند. در شروع کارآزمایی، فشار خون بالا در این مطالعه به عنوان فشار خون سیستولیک بالای 140 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بالای 90 میلی‌متر جیوه در نظر گرفته شد. (در دستورالعمل های فعلی فشار خون طبیعی  برای بزرگسالان غیر باردار کمتر از 80/120 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود.) شرکت کنندگان قبل از هفته 23 بارداری در کارآزمایی ثبت نام کردند. این افراد از طریق زایمان و به مدت شش هفته پس از زایمان نیز مورد پیگیری های پزشکی از نظر فشار خون و عوارض بارداری قرار گرفتند.

شرکت کنندگان به صورت تصادفی در یکی از دو گروه قرار گرفتند. کسانی که داروی ضد فشار خون دریافت کردند تا فشار خون خود را زیر 140/90 میلی‌متر جیوه نگه دارند و  کسانی که دارویی برای کاهش فشار خون مزمن بارداری خود دریافت نکردند، (مگر اینکه فشار خون آنها به بالای 160/105 میلی‌متر جیوه برسد، که مرز فشار خون شدید است.)

فشار خون بالا در بارداری
فشار خون بالا در بارداری

عوارض فشار خون مزمن بارداری

محققان این مطالعه دریافتند که از شرکت کنندگانی که درمان های فشار خون دریافت کردند، 70 درصد هیچ گونه عوارض منفی بارداری را تجربه نکردند. این در حالی است که بقیه افراد ( 30 درصد) یکی از عوارض فشار خون مزمن بارداری زیر را تجربه کردند:

  • پره اکلامپسی شدید که معمولاً بعد از هفته 20 بارداری ظاهر می شود.
  • جدا شدن جفت
  • زایمان زودرس در کمتر از 35 هفته
  • مرگ جنین یا نوزاد

در این بین37 درصد از شرکت کنندگان  که در گروه کنترل بودند یک عارضه منفی مشابه را تجربه کردند. به بیان دیگر  از هر 14 تا 15 نفری که در اوایل بارداری تحت درمان فشار خون قرار می گیرند، یک نفر از عوارض شدید فشار خون مزمن بارداری در امان می ماند.

علاوه بر این، وزن نوزادان هنگام تولد تحت تأثیر درمان های ضد فشار خون قرار نمی گیرد. وزن هنگام تولد نوزادان بین این دو گروه  مشابه بود یعنی اکثر آنها وزن طبیعی داشتند. تقریباً 11.2 درصد از نوزادانی که مادرانشان دارو کنترل فشار خون دریافت کرده بودند و 10.4 درصد از نوزادان متولد شده از گروه دیگر دارای اختلال در رشد جنین بودند که زیر صدک 10 برای نوزادان گنجانده شدند.

درمان فشار خون بالا در بارداری ایمن و موثر است.

خلاصه

این تحقیق در تصمیمات درمانی بارداری بسیار کمک می کند. مواردی که به دلیل کمبود شواهد و  آزمایشات اثرات داروهای ضد فشار خون و همچنین اثرات آنها بر رشد و تکامل جنین  کمتر مورد بررسی قرار گرفته بود. چرا که برخی از سازمان های پزشکی این درمان ها را توصیه و برخی دیگر نه و فقط در موارد فشار خون شدید آنها را به بیماران تجویز می کنند.

محققان بر این باورند که فشار خون مزمن بارداری به دلیل نتایج درازمدت سلامت شرکت کنندگان و فرزندانشان و درمان آن نیازمند توجه بیشتری است تا بتوانیم با شوهد بیشتری روی درمان های فشار خون بالا در دوران بارداری تمرکز کنیم.

 

منبع:

https://www.nhlbi.nih.gov/news/2022/treating-chronic-hypertension-early-pregnancy-benefits-parents-babies

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس