مراقبت و سلامت

بیماری های قلبی عروقی و بهداشت دهان و دندان

افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی نیاز های خاصی برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان خود دارند. اگر مبتلا به یکی از بیماری های قلبی که در زیر از آنها ذکر می کنیم هستید، نکاتی وجود دارد که باید قبل از مراجعه به دندانپزشک در نظر بگیرید. با مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار همراه ما باشید.

امروزه تحقیقات فراوانی درباره رابطه احتمالی بین بیماری لثه (پریودنتال) و بیماری های قلبی عروقی انجام شده است. برخی از محققان این حوزه اذعان می کنند که باکتری های موجود در دهان که در ایجاد بیماری لثه نقش دارند وارد جریان خون شده و باعث التهاب در رگ های خونی می شوند این تغییرات به نوبه خود به ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند.

مطالعات متعددی در حال انجام است که هم ارتباط احتمالی بین این دو بیماری را تایید و هم رد می کند. یک مطالعه که در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده نشان میی دهد که خطر سکته مغزی در افرادی که کمتر از 25 دندان داشتنددر مقایسه با بیمارانی که 25 دندان یا بیشتر داشتند، 57 درصد بیشتر بود.

بیماری های قلبی عروقی ای که نیاز به مراقبتهای دندانی بیشتری دارند.

مراقبت از دندان پس از سکته قلبی

اگر اخیرا دچار سکته یا حملات قلبی شده اید حتما درباره هرگونه خدمات دندانپزشکی با پزشک متخصص قلب خود مشورت کنید، چرا که شاید نیاز باشد اقداماتی از قبل مثل نخوردن یا کم و زیاد کردن برخی داروها انجام دهید. اگر از داروهای ضد انعقاد (داروهای رقیق کننده خون) استفاده می کنید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. برخی داروهای بیماری های قلبی عروقی ممکن است منجر به خونریزی بیش از حین یا بعد از عمل های جراحی دهان و دندان شوند. از دندانپزشک حتما درباره داروها و اقدامات اورژانسی موجود در مطب سوال کنید، مثل داشتن دستگاه اکسیژن یا قرص زیرزبانی.

 

تشخیص فشار خون بالا
تشخیص فشار خون بالا

اگر سکته مغزی داشته اید و توانایی شما برای تولید مقدار کافی بزاق مختل شده است.، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از بزاق مصنوعی را توصیه کند. اگر سکته مغزی صورت، زبان یا دست و بازوی غالب شما را تحت تاثیر قرار داده است، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از ژل های فلوراید، تکنیک های اصلاحی مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن و یا کمک دیگران را برای شستشوی دهان و دندان شما توصیه کند.

فشار خون بالا (فشار خون بالا)

برخی از داروهای فشار خون بالا می توانند باعث خشکی دهان یا تغییر حس چشایی شما شوند. به ویژه مسدود کننده های کانال کلسیم که باعث تورم و رشد بیش از حد بافت لثه شده و مشکل در جویدن را ایجاد کنند. اگر رشد بیش از حد لثه دارید، دندانپزشک ممکن است از شما بخواهد که بیشتر از قبل چکاپ دندانی و جرم گیری انجام دهید. با وجود داشتن بیماری های قلبی عروقی در شما ممکن است جراحی لثه برای برداشتن بافت اضافی لثه، به نام ژنژیوکتومی تجویز می شود.

در صورتی به بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستید و در مراقبت های بهداشتی دهان و دندانتان نیاز به بی حسی است، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا ماده بیهوشی حاوی اپی نفرین است یا خیر. اپی نفرین یک ماده رایج در محصولات بی حسی موضعی است. استفاده از اپی نفرین در برخی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا ممکن است منجر به افزایش ناگهانی فشار خون، آنژین صدری، حمله قلبی و آریتمی شود و باید با احتیاط از بی حسی ها استفاده کنید.

درد قفسه سینه (آنژین صدری)

بیماری های قلبی عروقی که درد قفسه سینه مزمن ایجاد می کنند مثل آنژین که داروهای مسدود کننده های کانال کلسیم نیاز دارند، ممکن است رشد بیش از حد لثه داشته باشند. در برخی موارد ممکن است حتی جراحی لثه شوند.

همانند بیمارانی که سابقه حمله قلبی داشته اند، بیماران مبتلا به آنژین نیز باید از دندانپزشک خود بپرسند که آیا در صورت بروز وضعیت اورژانسی برای این بیمارن دستگاه اکسیژن و نیتروگلیسیرین یا همان قرص زیر زبانی در دسترس دارند یا خیر.

بیماران مبتلا به آنژین صدری پایدار (دردی قفسه سینه با الگوی مشخص) می توانند تحت هر روش دندانپزشکی قرار گیرند، اما بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار (درد قفسه سینه غیرقابل پیش بینی ) نباید تحت روش های انتخابی (غیر ضروری) دندانپزشکی قرار گیرند و باید حتما مراقبت های اورژانسی دندانی خاص داشته باشد. یعنی در کلینیک یا بیمارستان یا مطبی که مجهز به دستگاه های مانیتورینگ قلب باشند، مراقبتهای دهان و دندانی داشته باشند.

سلامت دهان و دندان و نارسایی قلبی

برخی از داروهایی که برای درمان نارسایی قلبی (مانند دیورتیک ) مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند باعث خشکی دهان شوند. از دندانپزشک خود در مورد درمان های خشکی دهان، از جمله استفاده از بزاق مصنوعی حتما سوال کنید.

نکاتی درباره مراقبت از دندان و بیماری های قلبی عروقی

  • فهرست کاملی از اسامی و دوزهای داروهای قلبی عروقی مصرفی خود به دندانپزشک بدهید. این کار به دندانپزشک شما کمک می کند تا بهترین تجویز و دوره درمانی، از جمله داروهای مناسب را انتخاب کند.
  • در صورت نیاز نام و شماره تلفن پزشک متخصص قلب خود را به دندانپزشک خود بدهید.
  • اگر به دلیل وجود بیماری های قلبی عروقی درباره مراقبتهای دندانی دچار استرس شده اید حتما برای رفع اضطراب با دندانپزشک و پزشک قلب خود صحبت کنید. پزشکان می توانند اطلاعات و استراتژی های مفیدی را برای کنترل درد دندان و کاهش استرس در اختیار شما قرار دهند.

 

منبع:

https://www.webmd.com/oral-health/dental-care-heart-disease

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس