بیماری ها

علت تنگی نفس و تپش قلب در بارداری چیست؟

بارداری تغییرات زیادی برای مادر به همراه دارد. علاوه بر مواردی همچون بزرگ شدن شکم، مواردی نیز وجود دارند که توجه چندانی به آن ها نمی شود. یک مثال افزایش مقدار خون در بدن به همراه تپش قلب در بارداری است.

این افزایش خون منجر به تندتر شدن ضربان قلب می‌شود که حدود 25 درصد سریعتر از حد معمول است. ضربان قلب سریع‌تر می‌تواند منجر به تپش قلب در بارداری شود. مادران در این حالت احساس می‌کنند که قلب به شدت می‌تپد.

به طور معمول تپش قلب در بارداری طبیعی و غیرمضر است. اما همیشه این احتمال وجود دارد که وضعیت طور دیگری باشد، به این معنی که مادر یک وضعیت سلامتی جدی‌تر دارد.

با پیشرفت بارداری، ممکن است فرد پس از انجام کارهای معمولی مانند بالا رفتن از پله‌ها در نفس کشیدن دچار مشکل شود.

طبق یک مطالعه در سال 2015، تخمین زده می‌شود که 60 تا 70 درصد از زنان در طول بارداری دچار تنگی نفس می‌شوند.

علل شامل فشار دادن رحم در حال رشد به سمت بالا، بر ریه‌ها و تغییرات آشکار هورمونی است.

تنگی نفس در بارداری معمولا بی‌ضرر است. با این حال، در برخی موارد، عوارض جدی‌تر بارداری منجر به مشکل در تنفس خواهد شد.

درمان معمولاً شامل درمان‌های خانگی است، مگر اینکه علت زمینه‌ای وجود داشته باشد که نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

دلایل تنگی نفس در بارداری چیست؟

در کنار تپش قلب در بارداری، احساس تنگی نفس در این دوران بسیار رایج است. همیشه نمی‌توان یک علت را برای پزشک مشخص کرد و پزشکان اغلب این را نشانه‌ای از خود بارداری می‌دانند.

تنگی نفس در بارداری
دلایل تنگی نفس در بارداری

از آنجایی که تنگی نفس اغلب می‌تواند در سه ماهه اول شروع شود، تغییرات بیولوژیکی و مکانیکی مربوط به بارداری عوامل محتمل هستند. این عوامل می‌توانند از رشد رحم تا تغییرات در نیازهای قلب متغیر باشند.

برخی از افراد باردار ممکن است بلافاصله متوجه تغییرات در نحوه تنفس خود شوند، در حالی که برخی دیگر در طول سه ماهه دوم و سوم تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کنند.

تاثیر بارداری بر قلب چگونه است؟

وقتی جنین در حال رشد است، قلب کارهای وظایف بیشتری برعهده دارد و بر میزان تپش قلب در بارداری تاثیر می‌گذارد. مادر باید خون خود را افزایش دهد تا خون مورد نیاز جنین برای کمک به رشد و تکامل را تامین کند.

تا زمانی که مادر در سه ماهه سوم بارداری است، حدود 20 درصد از خون بدن به سمت رحم می‌رود. از آنجایی که بدن دارای خون اضافی است، قلب باید سریعتر پمپاژ کند تا این خون را به داخل منتقل کند. ضربان قلب شما ممکن است 10 تا 20 ضربان اضافی در دقیقه افزایش یابد.

در سه ماهه دوم، رگ‌های خونی بدن شروع به گشاد شدن یا بزرگ‌تر شدن می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود فشار خون اندکی کاهش یابد.

زمانی که قلب شما باید سخت‌تر کار کند، ممکن است برخی ناهنجاری‌ها ایجاد شود. این شامل ریتم های غیر معمول قلب مانند تپش قلب است.

 

علائم و علل تپش قلب در بارداری

در این شرایط، زنان تپش قلب در بارداری را به گونه‌هایی متفاوت تجربه می‌کنند. برخی ممکن است احساس سبکی سر یا ناراحتی کنند، مثل اینکه قلبشان به شدت می‌تپد. برخی ممکن است احساس کنند که قلب در قفسه سینه می‌چرخد.

علائم مادر هرچه که باشد، چندین علت بالقوه مختلف برای تپش قلب در بارداری وجود دارد. این دلایل شامل:

  • اضطراب یا استرس
  • اثرات افزایش حجم خون
  • مصرف ماده غذایی خاص، مانند غذا یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین
  • داروهای سرماخوردگی و آلرژی حاوی سودوافدرین (Nexafed، Sudafed Congestion)
  • یک اختلال قلبی زمینه‌ای، مانند فشار خون ریوی یا بیماری عروق کرونر
  • آسیب قلبی ناشی از بارداری قبلی
  • یک مشکل پزشکی زمینه‌ای مانند بیماری تیروئید

گاهی اوقات تشخیص یک اختلال قلبی زمینه‌ای در دوران بارداری دشوار است. به این دلیل که علائم اختلال قلبی از جمله تپش قلب در بارداری می‌تواند شبیه علائم بارداری باشد. به عنوان مثال می‌توان به خستگی، تنگی نفس و تورم اشاره کرد.

اگر فرد باردار دچار تنگی نفس شدید است، ضروری است که با پزشک صحبت کند. در حالی که تغییرات بارداری ممکن است باعث تنگی نفس شود، سایر شرایط پزشکی نیز می‌توانند به این مشکل کمک کنند. این شرایط شامل:

آسم:

بارداری ممکن است علائم آسم را بدتر کند. افراد مبتلا به آسم باید در مورد درمان‌های ایمن در دوران بارداری، مانند داروهای استنشاقی یا داروها، با پزشک صحبت کنند.

کاردیومیوپاتی نزدیک زایمان:

این نوعی نارسایی قلبی است که ممکن است در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان رخ دهد. علائم شامل تورم مچ پا، فشار خون پایین، خستگی و تپش قلب است. این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد در ابتدا علائم خود را به بارداری نسبت دهند، اما این وضعیت به طور جدی بر سلامت فرد تأثیر می‌گذارد و اغلب نیاز به درمان دارد. پس افرادی که تپش قلب در بارداری را به طور ناگهانی و غیرعادی تجربه می‌کنند، باید حتما با پزشک خود در این مورد صحبت کنند.

آمبولی ریه:

آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که لخته خون در شریان ریه گیر کند. آمبولی می‌تواند به طور قابل توجهی بر تنفس تأثیر بگذارد و باعث سرفه، درد قفسه سینه و تنگی نفس شود.

 

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322316#management

https://www.healthline.com/health/pregnancy/heart-palpitations#symptoms-and-causes

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/21941-heart-palpitations-in-pregnancy

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا