بیماری های دیابت

8 نشانه دیابت در بدن که باید مراقب آن باشید

تعداد زیادی از بیماران با قند خون بالا وجود دارند که دارای علائم هستند، اما نمی دانند که علت این عوارض بیماری دیابت است. به خصوص افرادی که اعضای خانواده آنها مبتلا به دیابت هستند، این علائم را بیشتر تجربه می کنند و برایشان آشناست. ما در این مقاله  هشت نشانه دیابت که به نسبت شایع هستند را معرفی کرده ایم.

میلیون ها نفر در دنیا مبتلا به دیابت نوع 2 هستند که از بیماری خودشان خبر ندارند. چطور ممکن است؟ این افراد در  مراحل ابتدایی بیماری هیچ علامت شاخصی از دیابت ندارند.

تشخیص زودهنگام و درمان بیماری دیابت می تواند از آسیب دائمی این بیماری مانند آسیب کلیه و عصب ( به آن نروپاتی دیابتی می گویند)  جلوگیری کند. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید یا سابقه خانوادگی دیابت دارید، باید از پزشک خود بپرسید که باید آزمایش مخصوص تشخیص دیابت بدهید یا خیر.

8 علامت بیماری دیابت که نیاز به توجه دارد

اگر میانسال یا بزرگتر هستید اهمیت این امر برای شما دو برابر می شود، به خصوص اگر زن باشید. چون کاهش سطوح استروژن مرتبط با یائسگی می تواند سطح انسولین را در بدن زنان را دچار تغییر و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

با این حال اگر سن، وزن یا عوامل ژنتیکی خطر ابتلا به دیابت را ندارید، هنوز  هم علائم هشداردهنده ای وجود دارد که ممکن است نشان دهنده بیماری دیبات در شما باشد. در اینجا هشت نشانه بیماری دیابت آورده شده است:

مکررا به عفونت ادراری مبتلا می شوید.

اگر اغلب اوقات مستعد ابتلا به عفونت ادراری یا سایر عفونت های واژن هستید، نگران نباشید. اما اگر متوجه افزایش شدید و مکرر عفونتهای دستگاه اداری می شوید، ممکن است نشانه دیابت زمینه ای مثل دیابت نوع دو باشد.

سطح بالای قند خون محیط مناسبی را برای عفونت ها ایجاد می کنند. به ویژه مراقب عفونت های قارچی باشید.  چون مخمرها از قند تغذیه می کند، بنابراین هنگامی که سطح قند خون بالا می رود، آنها رشد بیشتری کرده و تولید عفونت می کنند.

شما دائماً تشنه می شوید

عفونت و تشنگی یکی  از علائم بارز دیابت است. افراد مبتلا به بیماری دیابت اغلب دچار تشنگی شدید می شوند. موقعی که قند خون شما بالاست، میزان سدیم در خون شما کاهش می یابد. از طرفی سدیم به بدن شما کمک می کند تا از دفع آب جلوگیری کند.

بنابراین کاهش سدیم می تواند تشنگی را افزایش دهد. آب آشامیدنی مشکل را به طور موقت حل می کند. اما اگر احساس می کنید بیشتر از قبل احساس تشنگی می کند (حتی اگر به همان مقدار آب می نوشید) این یک علامت هشدار است.

احساس می کنید چشمهایتان ضعیف تر شده است

قند خون می تواند به عدسی چشم وارد شود و بینایی را دچار مشکل  کند. افرادی که  دچار دیابت هستند تاری دید دارند و فکر می کنند به عینک نیاز دارند اما وقتی سطح قند خون آنها پایین می آید، تاری دید هم از بین می رود.

غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند میوه و نان باعث افزایش قند خون در بیماران دیابتی می شود. اگر بعد از خوردن این غذاها متوجه تاری دید می شوید، این یک نشانه دیابت خطرناک دیگر برای وجود بیماری دیابت است.

تاری دید در بیماری دیابت
تاری دید در بیماری دیابت

تکرر ادرار یک نشانه دیابت

این نشانه دیابت هم همراه با احساس کم آبی است. از آنجا که قند خون بالا باعث کاهش سدیم خون می شود، بدن شما حتی در صورت نوشیدن آب زیاد هم برای حفظ رطوبت بدن دچار مشکل می شود. بدن شما به جای نگه داشتن آن آب، مقدار زیادی از آن را دفع می کند.

شما دچار مه مغزی می شوید

کم آبی در بدن بدن می تواند انسان را دچار مه مغزی کند. مه مغزی اصطلاحی است که احساسات پریشانی، فراموشی، عدم تمرکز و وضوح ذهنی را توصیف می کند و منجر به آشفتگی فکر یا سردرگمی می شود.

مه مغزی می تواند عوارض ناشی از مشکلات سلامتی از جمله استرس، رژیم غذایی ناسلام، شیمی درمانی، افسردگی و بی خوابی باشد.

یک مطالعه اخیر از دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد افزایش قند خون می تواند رگ های مغز شما را تنگ کند. این امر باعث کاهش اکسیژن به مغز، گسترش التهاب و مه مغزی شود.

 احساس خستگی مدام می تواند نشانه دیابت باشد

این امر را می توان به سطح هیدراتاسیون ناکافی بدن نسبت داد. بر اساس مطالعات نوسانات زیاد قند خون در بیماران دیابتی می تواند این خستگی را توضیح دهد.

همچنین بر اساس این مطالعات مشکلات مربوط به خواب مانند سندرم پای بی قرار در بیماران دیابتی بیشتر است و می تواند توضیح دهد که چرا افراد مبتلا به دیابت اغلب احساس می کنند کهدارند از نظر بدنی تحلیل می روند.

خستگی مزمن ناشی از التهاب است. این التهاب متابولیسم عضلانی را مختل می کند. از آنجا که بیماری دیابت بر گلوکز و تولید انسولین تأثیر می‌گذارد، نشانگرهای التهابی در بدن وجود دارد.

خستگی از نشانه های دیابت است
خستگی مداوم می تواند از علائم دیابت باشد

اشتهای بدون کنترل دارید

بیماری دیابت توانایی بدن شما را در انتقال درست مواد قندی توسط جریان خون به سلول های شما محدود می کند.

گلوکز به مدت طولانی تر در جریان خون باقی می ماند و به جای وارد شدن به سلول ها در ادرار دفع می شود. این بدان معنی است که سلول ها انرژی لازم برای عملکرد صحیح را در اختیار ندارند لذا برای تامین گلوکز مورد نیاز خود، نیاز به غذای بیشتر را اعلام می کنند.

از آنجا که بدن انرژی کافی برای فعالیت را ندارد، بیماران دیابتی می توانند پلی فاژی یا پر خوری بیمارگونه را تجربه کنند که نوعی گرسنگی دائمی است.

کندی ترمیم زخم از نشانه دیابت است

اگر به مدت طولانی قند خون بالا داشته باشید، ممکن است در بهبود زخم ها با مشکل مواجه شوید.

بسیاری از زخمهایی که در افراد عادی به خوبی بهبود می یابند، در مبتلایان به بیماری دیابت به خوبی بهبود نمی یابند یا هرگز خوب نمی شوند. اگر این زخم‌ها عفونت کنند، مشکل جدی‌تر هم گریباگیر دیابتی ها می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده در مجله تحقیقات بالینی، دیابت می تواند جریان خون در اندام شما را کاهش دهد و روند بهبود زخم را کند کند. این تحقیقات نشان می دهد تغییرات سطح قند خون توسط دیابت می تواند گردش مواد خونی را در سلول ها مختل کند.

دیابت نوعی بیماری متابولیک است که از اختلال هورمون انسولین ناشی می شود. اغلب افراد از اینکه دچار بیماری دیابت هستند، با خبر نیستند. اما برخی از علامت های بالینی مثل کند شدن بهبود زخم، تکرر ادرار، احساس گرسنگی بیش از حد و… می تواند نشانه دیابت باشد. به خاطر داشته باشید که دیابت یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس