بیماری ها

داروی اینکلیسیران | آمپول کنترل چربی خون

داروی اینکلیسیران | inclisiran که به تازگی تأییدیه اروپا را گرفته است، به افرادی که دچار چربی خون بالا هستند و قبلاً حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اند توصیه می شود. این دارو از حملات قلبی و سکته های مغزی بعدی در این گونه افراد جلوگیری می کند. این دارو به صورت تزریقی است.

گفته می شود که داروی اینکلیسیران می تواند از 55000 حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند و جان 10 هزار نفر را در 10 سال آینده نجات دهد.

اینکلیسیران یکی از داروهای کلاس جدید است که از تداخل RNA ( داروهای سرکوب کننده ژن) برای جلوگیری از تولید مولکول های خاص در بدن استفاده می کند. اساس کار این دارو افزایش توانایی کبد در حذف کلسترول بد از خون است.

ابتدا بیایید کمی درباره کلسترول و انواع آن کمی بیشتر بدانیم

کلسترول چیست؟

کلسترول ماده مومی شکلی است که در خون وجود دارد که به طور طبیعی در کبد تولید می شود. انواع مختلفی از کلسترول وجود دارد. برخی از آنها برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند و برخی دیگر برای سلامتی مضر هستند:

  • کلسترول کل
  • LDL: کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین یا کلسترول بد
    HDL: کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب
  • تری گلیسیریدها: چربی هایی که از طریق غذایی که می خوریم در خون منتقل می شوند. کالری اضافی، الکل یا قند به تری گلیسیرید تبدیل شده و در سلول های چربی در سراسر بدن ذخیره می شود.
مدیریت کلسترول خون
کلسترول خون

میزان بالای کلسترول در خون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

چربی خون بالا، باعث رسوب چربی در رگ های خونی می شود. در نهایت، با افزایش این رسوبات جریان خون کافی در رگ ها دشوار می کند. گاهی اوقات، این رسوبات می توانند به طور ناگهانی شکسته و لخته ایجاد کنند که باعث حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

چربی خون بالا می تواند ارثی باشد، اما اغلب نتیجه انتخاب سبک زندگی ناسالم است که البته قابل باعث پیشگیری و درمان است. رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و گاهی داروهای کنترل چربی خون می توانند به کاهش کلسترول بالا کمک کنند.

inclisiran کدام نوع کلسترول را کاهش می دهد؟

داشتن سطح بالای LDL یا کلسترول بد می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و گردش خون مانند حمله قلبی، سکته مغزی و زوال عقل عروقی را افزایش دهد.

در صورت عدم موفقیت در کنترل کلسترول بد، باید از دارو درمانی استفاده کرد. کاهش چربی خون با مصرف روزانه داروی استاتین یک راه بسیار مؤثر برای کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی است. با این حال، برخی از افراد نمی توانند به طور مداوم و مؤثرکلسترول خود را با استاتین کاهش دهند. داروی اینکلیسیران یک روش جدید دارویی برای کاهش کلسترولبد یا همان LDL است.

داروی اینکلیسیران برای بیماران قلبی عروقی

بیماریهای قلبی عروقی سالانه جان میلیون ها نفر در سراسر دنیا را می گیرند. 80 درصد از بیماران با فاکتور های خطر بالا حتی با وجود استفاده گسترده از استاتین ها به اهداف کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C) توصیه شده توسط پزشکان نمی رسند. داروی اینکلیسیران به طور مؤثر و پایدار LDL-C را تا 52 درصد کاهش می دهد.

تأیید داروی inclisiran خبر خوبی برای بیماران قلبی است. تزریق اینکلیسیران دوبار در سال برای کاهش LDL یا کلسترول “بد” در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی که کلسترول آنها به اندازه کافی با استاتین ها یا دیگر داروهای چربی خون کنترل نمی شود، از حملات قلبی یا سکته های مغزی بیشتر جلوگیری می کند.

نحوه مصرف داروی اینکلیسیران

داروی تزریقی زیر پوستی
داروی تزریقی زیر پوستی اینکلیسیران

داروی اینکلیسیران / inclisiran یکی از جذاب ترین داروهای کاهش کلسترول خون به شمار می رود چرا که فقط دوبار در سال با تزریق زیر پوستی انجام می شود. البته باید تحقیقات بیشتری برای تأیید میزان مصرف و مزایای آن انجام شود اما به طور قطع این دارو در آینده برای کاهش چربی خون برای گروه های وسیع تری از افراد مورد استفاده قرار می گیرد تا از مرگ و میر های ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی بکاهد.

پرستاران می توانند داروی inclisiran را به عنوان داروی تزریقی در کلینیک ها و مراکز بهداشت عمومی تحت تجویز پزشک مورد استفاده قرار دهید. بنابراین بیماران می توانند از مراجعه منظم به بیمارستان اجتناب کنند. پس از تزریق دوز اول، دارو در دوره های سه ماه و بعد دو بار در سال تجویز می شود.

داروی اینکلسیران سطح LDL را بیش از 50 درصد کاهش  می دهد. پزشکان امیدوارند این دارو  گام مهمی در کاهش حملات قلبی و کمک به بیماران قلبی عروقی کرده و  نرخ مرگ و میر را نیز پایین بیاورد. 

منبع:

www.bhf.org.uk

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا