دسته‌بندی نشدهمراقبت و سلامت

آنژین قلبی و ورزش کردن با این بیماری

انجام فعالیت های متنوع ورزشی در برنامه روزانه شما می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. اما گاهی اوقات برخی از بیماری ها و وضعیت های جسمی این فعالیت ها را محدود و تغییر می دهند. آنژین هم یکی از این بیماری هاست. شما می توانید حتی با داشتن این بیماری به طور ایمن ورزش کرد.

 

آنژین چیست؟

آنژین نوعی درد قفسه سینه است که به دلیل کاهش جریان خون در قلب ایجاد می شود و یکی از علائم بیماری عروق کرونر است.

آنژین اغلب به عنوان فشار، سنگینی، سفت شدن یا درد در قفسه سینه توصیف می شود. برخی از افراد مبتلا به علائم آنژین صدری می گویند درد آن مثل کسی است که قفسه سینه آنها را فشار می دهد یا یک وزنه سنگین روی سینه آنها قرار گرفته است. آنژین ممکن است یک درد ناگهانی یا یک درد دائمی باشد. این عارضه توسط پزشک تشخیص و با درمان دارویی برطرف می شود.

اگرچه این بیماری نسبتاً شایع است، اما تشخیص آن از سایر انواع درد قفسه سینه مانند ناراحتی های گوارشی دشوار است. اگر درد قفسه سینه بدون دلیل دارید، فوراً به پزشک اورژانش مراجعه کنید.

علائم آنژین

علائم آنژین صدری شامل درد و ناراحتی در قفسه سینه است که به عنوان فشار یا سوزش توصیف می شود. همچنین ممکن است این درد در بازوها، گردن، فک، شانه یا کمر گسترش یابد.

علائم دیگری که ممکن است با این بیماری داشته باشید عبارتند از:

این علائم باید بلافاصله توسط یک پزشک ارزیابی و نوع آنژین تشخیص داده شود چرا که می تواند پیش زمینه حمله قلبی باشد.

اثرات ورزش روی آنژین

اثرات ورزش روی آنژین
اثرات ورزش روی آنژین

آنژین پایدار شایع ترین نوع آنژین است. معمولاً زمانی اتفاق می افتد که به خودتان فشار وارد می کنید .انی نوع درد با استراحت برطرف می شوید. به عنوان مثال، دردی که هنگام راه رفتن در سربالایی یا در هوای سرد ایجاد می شود ممکن است آنژین باشد.

اگر از آنژین رنج می برید، شاید نگران باشید که ورزش کردن علائم شما را بدتر می کند. حقیقت این است که اگر ورزش کردن به شیوه صحیح انجام شود کاملاً بی خطر است و بسیاری از بیماران متوجه می شوند که ورزش کردن چه قدر به آنها احساس بهتری می دهد.

ورزش منظم توانایی بدن شما در دریافت و استفاده از اکسیژن را افزایش می دهد به این معنی که می توانید فعالیت های روزانه خود را راحت تر انجام دهید و احساس خستگی کمتری کنید. همچنین ورزش کردن بدن شما را تشویق می کند تا از رگ های خونی کوچک که مواد غذایی قلب شما را تأمین می کند بیشتر استفاده کرده و همین امر به کاهش علائم آنژین (مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس) کمک کند.

ورزش همچنین می تواند خطر بدتر شدن آنژین و حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش داده و به کنترل وزن و کاهش کمردرد کمک کند.

با داشتن آنژین چه نوع ورزشی مناسب است؟

برای افرادی که دچار آنژین هستند تمرینات هوازی بیشترین مزایا را به همراه خواهد داشت زیرا باعث می شود ضربان قلب و در نتیجه نفس کشیدن تندتر شود.  پیاده روی، دوچرخه سواری یا تمرین در اتاق نشیمن را در سطح مناسب از نمونه تمرین های هوازی محسوب می شوند.

بدنبال ورزشی باشید که از آن لذت می برید و به راحتی بتوانید آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. آن را در دفتر روزانه خود قرار دهید یا از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید به شما بپیوندد. ورزش کردن با شخص دیگری می تواند انگیزه شما را افزایش دهد. اگر حیوان خانگی دارید می ت

از همین امروز فعالیت ورزشی را شروع کنید.

ورزش کردن ایمن

  • نخست برای چند دقیقه به آرامی شروع به گرم کردن بدن خود کنید. این باعث می شود عروق خونی شروع به گشاد شدن بکنند، بنابراین کمتر احتمال دارد علائم آنژین را تجربه کنید.
  • در پایان ورزش نیز، به تدریج 10 دقیقه سرعت خود را کم کنید تا تنفس و ضربان قلب شما به حالت عادی بازگردد.
  • اگر تمرین جدیدی را شروع کرده ایداست یا مدت طولانی است که فعالیتی نداشته اید، بهتر است با جلسات کوتاه و ملایم تر شروع کنید. طبیعی است که کمی تندتر نفس بکشید، اما این فشار روی بدن شما باعث نشود که نتوانید صحبت کنید.
  • اگر به شما توصیه شده است، قبل از ورزش اسپری GTN خود را مصرف کرده و همراه خود ببرید. البته اثر این اسپری فقط حدود 30 دقیقه است، بنابراین در صورت نیاز به چیزی که طول اثر بیشتری داشته باشد، از پزشک خود در مورد قرص نیترات مشورت کنید.
  • وقتی علائم آنژین صدری را تجربه می کنید یا در حالت استراحت دارید، ورزش نکنید.
  • قبل از شروع فعالیت ورزشی جدید با پزشک متخصص قلب خود مشورت کنید.

 

اگر دچار آنژین هستید، برنامه ورزشی شما باید طوری طراحی شود که حداکثر مزایا را با کمترین خطرات برای سلامتی یا وضعیت جسمانی شما داشته باشد. مشورت با یک متخصص بهداشت و تناسب اندام معتبرو البته متخصص قلب و عروق می تواند شما را برای رسیدن به اهداف سلامت و طراحی برنامه ای ایمن کمک کند.

 

منبع:

www.bhf.org.uk

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس