درست کردن یک کباب سالم برای سلامت قلب

درست کردن یک کباب سالم برای سلامت قلب

آخرین بروز رسانی در آگوست 24, 2021

درست کردن انواع کباب در فرهنگ ما ایرانی ها یک روش عالی برای معاشرت و لذت بردن از فضای است. اما برخی از غذاهای کبابی می توانند مقادیر قابل توجهی نمک و چربی اشباع شده را به رژیم غذایی اضافه کنندکه برای سلامت قلب و عروق مفید نیست.

با گذشت زمان، خوردن بیش از حد نمک می تواند فشار خون شما را بالا ببرد و چربی اشباع شده زیاد می تواند سطح کلسترول بد شما را افزایش دهد. علاوه بر این کنترل میزان غذیی که در کنار کباب پز ها می خوریم، کمی سخت است.

در اینجا 5 نکته برای درست کردن کبابی که برای سلامت قلب هم مفید باشد آورده شده است.

1. نحوه انتخاب بهترین گوشت کباب برای سلامت قلب

استفاده از برش های گوشتی بدون چربی می تواند مصرف چربی اشباع شده را تا حد زیادی کاهش دهد. خرید گوشت بدون چربی، یا استیک بدون چربی به جای گوشت هایی که لایه های چربی دارد، انتخاب های سالم تری هستند. راستی یادتان نرود که پوست مرغ را حذف کنید.

خوب این روزها خرید گوشت بدون چربی گران تر است، پس باید در مورد نحوه استفاده از آن کمی متفوات فکر کنیم. می توانید از تکه های کوچکتر گوشت استفاده کنید و آن را خرد یا مکعبی خرد کنید. بعد می توانید آن را همراه با سبزیجاتی مانند فلفل، پیاز و کدو سبز به سیخ بکشید.

برای جبران رطوبت گوشتی که چربی ندارد، می توانید گوشت را با چاشنی ترش نرم کنید. اسیدهای موجود در آب لیمو یا سرکهو میوه هایی مثل کیوی، فیبرهای ماهیچه ای یا تکه های سفت گوشت را می شکنند تا نرم تر و راحت تر خورده شوند.

لازم نیست روغن اضافی به گوشت اضافه کنید تا از چسبیدن آن جلوگیری شود. فقط وقتی گوشت را روی کباب پز یا زغال می گذارید، مرتب آن را بچرخانید.

2. طعم دهنده سالم برای گوشت کبابی

طعم دهنده برای سلامت قلب
طعم دهنده برای سلامت قلب

روغن ها و طعم دهنده هایی که از مغازه خریداری می کنید اغلب دارای چربی کمی هستند، اما نمک زیادی دارند. بنابراین حتما از مقدار مواد اولیه این نوع طعم دهنده ها مطلع شوید و به آنها توجه کنید.

بهتر است طعم دهنده های خانگی درست کنید مثل لیمو، رزماری یا مریم گلی و کمی روغن ساده. یا از گیاهان تازه مانند جعفری، گشنیز یا ریحان به همراه برخی مرکبات مانند پرتقال و لیمو پس از پختن گوشت استفاده کنید. نوع خانگی این طعم دهنده باعث می شود که بدانید چه موادی برای سلامت قلبتان استفاده کرده اید.

از طعم دهنده هایی مانند پیاز، سیر، لیمو و گیاهان تازه مخلوط شده با کمی روغن کلزا یا روغن آفتابگردان استفاده کنید.

3. نحوه انتخاب سوسیس کبابی سالم

البته توصیه می شود که از مواد غذایی فراوری شده به خصوص سوسیس در رژیم غذایی سالم استفاده نشود. اما خوب می توانید خودتان سوسیس خانگی درست کنید و یا از جاهای مطمیئن بخرید.

مهم است که اطلاعات تغذیه ای را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از کمترین نمک و چربی اشباع در سوسیس کبابی استفاده می کنید.

تفاوت بین سوسیس های درجه یک و مقرون به صرفه در این است که محصول گران تر دارای مواد افزودنی کمتری، گوشت بیشتر و استفاده از روکش طبیعی (پوست یا روده) است. اما این همیشه به این معنی نیست که آنها سالم تر هستند – سوسیس های درجه یک می توانند به همان اندازه نمک بیشتری نسبت به غذاهای ارزان قیمت داشته باشند و اغلب دارای چربی بیشتری هستند (به دلیل گوشت بیشتر).

4. برای سلامت قلب و عروق، سس سالاد را خودتان تهیه کرد

مراقب سس های سالاد باشید که ممكن است مملو از چربی و نمك باشد. به خاطر داشته باشید كه غذاهایی مانند سالاد سیب زمینی و سبزیجات حاوی مقدار زیادی سس مایونز هستند. به جای خوردن این مواد می توانید یک سالاد را با سس های دست ساز سبک تر امتحان کنید. مثل مخلوط روغن زیتون با سبزیجات.

برای سلامت قلب می توانید ماست کم چرب را با سس مایونز مخلوط کنید تا سبک تر شود در حین اینکه طعم خامه ای آن را حفظ می کنید. علاوه بر برگ پهن ها ، می توانید تکه های سبزیجات به سبک مدیترانه ای مانند بادمجان، فلفل، پیاز قرمز و کدو سبز را در کباب کردن امتحان کنید.

5- از مشروبات الکی و نوشیدنی هایی با قند بالا پرهیز کنید

نوشیدنی های سالم برای سلامت قلب و عروق کنار کباب
نوشیدنی های سالم برای سلامت قلب و عروق کنار کباب

اگر مشروبات الکلی مصرف می کنید، برای سلامت قلب و عروقتان به فکر جایگزینی نوشیدنی های الکلی خود با نوشیدنی های غیر الکلی باشید.

آب یا نوشیدنی های گازدار بدون قند انتخاب مناسبی است ، اما اگر می خواهید به نوشیدنی های خود جلوه دهید، می توانید سبزی های معطر مثل تعنا، ترخون و کمی آب لیمو تازه به آب گازدار اضافه کنید یا آب میوه خالص را با مقداری آب و یخ زیاد مخلوط کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

خوردن یک کباب تازه در کنار جمع خانواده یکی از لذت بخش ترین تفریحات است. اما برای اینکه یک رژیم غذایی سالمی برای سلامت قلب داشته باشیم، باید در کباب درست کردن هم توجه کنیم. انتخاب گوشت بدون چربی، نوشیدنی های بدون قند، استفاده از طعم دهنده های خانگی و استفاده کمتر از سس مایونز، راهکار های خوبی برای داشتن یک کباب سالم هستند.

منبع:

www.bhf.org.uk

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹