عوارض قلبی استرس در دوران کرونا

عوارض قلبی استرس در دوران کرونا

با این وجود که بیماری همه گیر کرونا بر سبک زندگی همه افراد تأثیر گذاشته است، اما استرس نیز این روز ها به نوعی بر زندگی تأثیر می گذارد. استرس در طولانی مدت می تواند سلامت شما را به خطر انداخته و شما را با عوارض قلبی استرس همچون تپش قلب، سوزش قلب و … مواجه کند.

حتی اگر به صورت دورکار در خانه تان فعالیت داشته باشید، استرس مکرر ناشی از اخبار بد هرگز از بین نمی رود (استرس مزمن). قرار گرفتن در معرض استرس های اپیزودیک و عدم کنترل و مدیریت آن می تواند عواقب خطرناکی را به همراه داشته باشد.

عوارض قلبی استرس را دست کم نگیرید

زمانی که با یک موقعیت استرس زا روبرو می شویم، سیستم عصبی ما فعال می شود و هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول را آزاد می کند. این نوع هورمون ها که “پاسخ جنگ یا گریز” نام دارند باعث افزایش تنفس، فشار خون، متابولیسم بدن، ​​تنش های عضلانی و عوارض قلبی استرس مانند تپش قلب می شود.

قرار گرفتن در این حالات به طور دائمی ممکن است شما را در طولانی مدت دچار خستگی و فرسودگی کند و اثرات مخرب دیگری مانند تضعیف سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

پاسخ نادرست به استرس باعث التهاب و آسیب به عروق می شود و زمینه را برای تجمع پلاک در عروق کرونر فراهم می کند. افراد مبتلا به اضطراب دارای سطوح پایینی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می تواند با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. وجود اضطراب و افسردگی پلاکت ها را چسبناکتر کرده و احتمال لخته شدن خون را بیشتر می کند که از مهمترین عوارض قلبی استرس به شمار می رود.

در این فرایند زنان بیشتر از مردان دچار عوارض قلبی استرس طولانی مدت می شوند. زنان به دلیل انجام چند کار همزمان بیشتر دچار احساس خستگی، تپش قلب، سوزش قلب و مشکلات خواب یا استفاده از الکل، سیگار و کافئین می شوند.

راههای مقابله با عوارض قلبی استرس

برای فعالیت هایتان مرز تعیین کنید

برای تعیین مرز می توانید مناطق جداگانه برای کار، خواب و استراحت انتخاب کنید.روش هایی مانند خاموش کردن رایانه و تغییر حالت تلفن به حالت پرواز در هنگام خواب می تواند به تفکیکاین مرز ها به شما کمک کند.

برای ورزش کردن وقت بگذارید

فعالیت بدنی و مزایای آن

یکی از روش های مؤثر کاهش عوارض قلبی استرس 20 تا 30 دقیقه در روز ورزش کردن است. تا جایی که می توانید در طبیعت قدم بزنید و سعی کنید حتی در خانه هم فعالیت کافی داشته باشید. مثلا راه رفتن هنگام صحبت با تلفن، شرکت در دوره های آموزشی یوگا یا تمرینات قدرتی آنلاین.

برای کاهش عوارض قلبی استرس مدیتیشن را فراموش نکنید

امروزه تحقیقات زیادی در مورد قدرت و مزایای مدیتیشن انجام شده است. انجام تمرینات کوتاه مدت تمرکز در طول روز به شما امکان می دهد تا خود را از نظر ذهنی تقویت کنید. برنامه هایی مانند Headspace و Smiling Mind وجود دارد که می توانید استفاده کنید. روش هایی مثل پیاده روی روزانه،کتاب خواندن، آشپزی بدون تلویزیون می تواند حواس شما را از افکار بد و مخرب پرت کند.

[irp posts=”7383″ name=”تأثیر مدیتیشن روی سلامت قلب و عروق”]

به رژیم غذایی خود توجه کنید

معرفی رژیم مناسب برای سلامت قلب

اگر غذاهای سالم مصرف نکنید، نمی توانید از خودتان انتظار داشته باشید که ساعات طولانی تری پر انرژی باشید و تعهدات کاری و خانوادگی را به خوبی انجام دهید. روز خود را با خوردن یک صبحانه مقوی شروع کنید. مغزهای گیاهی که مقدار زیادی کلیسیم و ویتامین E دارند بخورید. از چربی های سالم مانند آووکادو استفاده کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی ویتامین C از میوه ها و سبزیجات تازه دریافت می کنید. استفاده از یک رژیم غذایی کافی و سالم بدون شک عوارض قلبی استرس را کاهش می دهد.

بیشتر بخوابید:

اگر در شبانه روز به اندازه 5 تا 6 ساعت می خوابید در مقایسه با ساعات خواب هشت ساعت استاندارد، این مقدار کافی نیست. زودتر بخوابید و ساعت بدن خود را تنظیم کنید. یک اتاق کم نور با پرده هایی که نور بیرون را کنترل می کند انتخاب کنید. استفاده از فناوری را یک ساعت قبل از خواب کاهش دهید زیرا نور LED (آبی) بر هورمون خواب ملاتونین تأثیر می گذارد و می تواند شما را بیدار نگه دارد.

خودتان را در اولویت قرار دهید

اگر کمبود خواب و عوارض قلبی استرس مثل تپش قلب شدید را تجربه می کنید، بهتر است که با پزشک عمومی  صحبت کنید. در صورت لزوم آنها می توانند شما را به یک متخصص ارجاع دهند. خود را در اولویت خود قرار دهید و  به سلامت خود اهمیت دهید.

 

منابع:

www.health.harvard.edu

www.headsup.org.au

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹