مراقبت و سلامت

درمان خانگی چربی خون بالا | معایب و مزایا

درمان خانگی چربی خون یا مکمل شایع ترین بیماری قلبی اغلب با هدف کنترل سطح کلسترول، کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب انجام می شود. به طور معمول، تحقیقات در مورد چنین درمانی در مقایسه با تحقیقات مربوط به درمان های پزشکی معمولی، محدود است.

درمان خانگی چربی خون بالا

تعداد کمی از درمان خانگی کلسترول از نظر بالینی برای کاهش کلسترول ثابت شده اند. مطابق اعلام انجمن نارسایی قلبی آمریکا (HFSA) ، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روش های درمان خانگی کلسترول یا روش های گیاهی، خطر نارسایی قلبی را کاهش می دهد، وجود ندارد. با این حال، بسیاری از افراد با استفاده از روش های درمان خانگی کلسترول موفقیت هایی را تجربه کرده اند. به عنوان مثال، کلینیک معروفی خاطر نشان می کند که برخی مکمل ها و درمان خانگی چربی خون بالا و داروهای طبیعی ممکن است مفید باشند.

قبل از اینکه هر روش درمان خانگی چربی خون بالا را امتحان کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص دهد که آیا آنها برای شما بی خطر هستند. ترکیبات موجود در برخی از درمان خانگی چربی خون می توانند با برخی از داروهای خاص تداخل کرده یا عوارض جانبی مضر داشته باشند.

آستراگالوس

Astragalus  گیاهی است که برای حمایت از سیستم ایمنی بدن در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. این یک “داروی خانگی سازگار” محسوب می شود. به این معنی که اعتقاد بر این است که بدن را در برابر فشارهای مختلف محافظت می کند.

مطالعات محدود نشان می دهد که آستراگالوس ممکن است فوایدی برای قلب شما داشته باشد. اما براساس اعلام مرکز ملی سلامت (NCCIH) ، آزمایشات بالینی انسانی با کیفیت بالا به طور کلی فاقد منبع قابل اعتماد است. برای دانستن چگونگی تأثیر آستراگالوس بر میزان کلسترول و سلامت کلی قلب شما تحقیقات بیشتریی لازم است.

زالزالک، یک درمان خانگی چربی خون بالا

زالزالک و کاهش چربی خون
زالزالک و کاهش چربی خون

زالزالک درختچه ای است که مربوط به گل رز است. انواع توت ها، برگ ها و گل های آن از زمان امپراتوری روم برای مشکلات قلبی مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی مطالعات نشان داده اند که این گیاه، درمانی مؤثر برای اشکال خفیف تر نارسایی قلبی است. با این حال، NCCIH  هشدار می دهد که نتایج تحقیقات اثبات کننده آن متناقض است. شواهد علمی کافی وجود ندارد که بدانید آیا زالزالک برای سایر مشکلات قلبی مؤثر است یا خیر.

دانه کتان

دانه کتان از گیاه کتان حاصل می شود. هر دو روغن برگ کتان و روغن بذر کتان حاوی مقادیر زیادی اسید آلفا لینولنیک (ALA) هستند. این یک اسید چرب امگا ۳ است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

تحقیقات درمورد مزایای دانه کتان برای سلامت قلب  نتایج ترکیبی از منابع معتبر ایجاد کرده است. برخی مطالعات نشان می دهد که آماده سازی دانه کتان به عنوان درمان خانگی چربی خون بالا ممکن است به کاهش کلسترول خون، به ویژه در بین افراد با سطح کلسترول بالا و زنان یائسه کمک کند.

مصرف ماهی با اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی و روغن ماهی نیز وجود دارد. ماهی قزل آلا، ماهی تن، شاه ماهی، ساردین و سایر ماهی های چرب به ویژه منابع غنی امگا ۳ هستند.

براساس مطب کلینیک مایو، کارشناسان از مدتها پیش اعتقاد داشتند که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی به کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی کمک می کند. مطالعات جدید نشان می دهد که سایر مواد مغذی موجود در ماهی یا ترکیبی از این مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا ۳ ، ممکن است به محافظت از قلب شما کمک کنند. خوردن یک یا دو وعده ماهی چرب در هفته ممکن است احتمال مرگ در اثر حمله قلبی را کاهش دهد.

اگر بیماری قلبی دارید، ممکن است از مصرف مکمل های اسید چرب امگا ۳ یا خوردن غذاهای دیگر سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ نیز سود ببرید. به عنوان مثال، گردو، روغن کلزا و سویا منابع خوبی هستند. با این حال، کلینیک مایو خاطر نشان می کند که این شواهد از مزایای خوردن ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ نسبت به مصرف مکمل و درمان خانگی چربی خون بالا یا خوردن غذاهای دیگر قوی تر است.

مصرف سیر به عنوان درمان خانگی کلسترول

سیر بهترین ماده برای درمان خانگی چربی خون

سیر یک گیاه خوراکی است که به عنوان یک ماده پخت و پز و دارو برای هزاران سال استفاده می شود. می توان آن را خام یا پخته استفاده کرد. همچنین به عنوان مکمل و درمان خانگی چربی خون بالا به صورت کپسول یا قرص در دسترس است.

به گزارش NCCIH، برخی تحقیقات حاکی از آن است که سیر ممکن است به کاهش فشار خون بالا، کاهش سطح کلسترول خون و کاهش سرعت پیشرفت بیماری آترواسکلروز کمک کند. با این حال، مانند بسیاری از روش های درمان خانگی کلسترول بالا، مطالعات نتایج متفاوتی از منبع معتبر به همراه دارند.

به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر به مدت یک یا سه ماه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. با این حال، یک مطالعه NCCIH  در مورد ایمنی و اثربخشی سیر به عنوان درمان خانگی چربی خون بالا هیچ تأثیر طولانی مدتی بر کلسترول خون پیدا نکرد.

برنج مخمر قرمز

برنج مخمر قرمز یک داروی سنتی و مواد پخت و پز چینی است. این گیاه از کشت برنج قرمز با مخمر تهیه می شود.

به گزارش NCCIH، برخی از محصولات برنج مخمر قرمز حاوی مقادیر قابل توجهی موناکولین K هستند. این ماده از نظر شیمیایی با ماده فعال لاواستاتین برای کاهش دهنده کلسترول یکسان است. محصولات برنج مخمر قرمز که حاوی این ماده هستند ممکن است به پایین تر آوردن سطح کلسترول خون کمک کنند.

مطابق تحقیقات NCCIH، سایر محصولات برنج مخمر قرمز حاوی مقدار کمی و حتی بدون موناکولین K هستند. برخی نیز حاوی آلاینده ای به نام سیترینین هستند. این آلاینده می تواند باعث نارسایی کلیه شود. در بسیاری از موارد، هیچ راهی برای شما وجود ندارد که بدانید کدام محصولات حاوی موناکولین K یا سیترینین هستند. بنابراین، دشوار است که بگوییم کدام محصولات این برنج  به عنوان درمان خانگی چربی خون بالا مؤثر یا ایمن خواهند بود.

برای درمان خانگی چربی خون بالا مکمل های استرول و استنول استفاده کنید

استرول های گیاهی و استنول ها موادی هستند که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها، غلات و سایر گیاهان یافت می شوند. بعضی از غذاهای فرآوری شده نیز با استرول های گیاهی یا استانول ها تقویت می شوند. به عنوان مثال، ممکن است این مواد را در مارگارین غنی شده، آب پرتقال یا محصولات لبنی پیدا کنید.

طبق تحقیقات کلینیک Cleveland ، مطالعات نشان می دهد که استرول ها و استنول های گیاهی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کنند. آنها به جلوگیری از جذب کلسترول روده کوچک شما کمک می کنند. این می تواند سطح کلسترول LDL “بد” را در خون شما کاهش دهد.

جوانب مثبت و منفی در مورد درمان خانگی چربی خون بالا

مزایای درمان های طبیعی خانگی

  • به بیشتر داروهای طبیعی بدون نسخه قابل دسترسی است.
  • برخی از افراد هنگام استفاده از برنامه درمانی استاندارد، داروهای طبیعی را مفید می دانند.

مضرات درمان خانگی چربی خون بالا

  • هیچ مدرکی دال بر این نیست که درمان خانگی کلسترول یا داروهای گیاهی به تنهایی می توانند کلسترول را کاهش دهند.
  • بیشتر داروهای طبیعی کنترل نشده هستند، به این معنی که ممکن است برخی از عوارض ناشناخته را داشته باشند.

تغییر رژیم و سبک زندگی

تغییر سبک زندگی برای کاهش کلسترول

همچنین می توانید عادت های زندگی سالم را برای کمک به مدیریت و کاهش سطح کلسترول خون خود به کار بگیرید. مثلا:

  • سیگار نکشید
  • وزن اضافی خود را کم کنید
  • بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید.
  • غذاهای سالم قلب از جمله غذاهای سرشار از فیبر محلول و اسیدهای چرب امگا ۳ را بخورید.
  • مصرف غذاهای پر از چربی های اشباع را محدود کنید. به عنوان مثال روغن زیتون را به جای کره جایگزین کنید.
  • چربی های ترانس را از رژیم خود حذف کنید.
  • الکل ننوشید
  • برای کاهش استرس قدم بزنید.

داروهای چربی خون بالا

انواع مختلفی از داروها نیز برای کاهش کلسترول بالا وجود دارد. به عنوان مثال، پزشک ممکن است این داروها را  تجویز کند:

  • استاتین ها (لوواستین ، آتورواستاتین)
  • مهار کننده های جذب کلسترول (کلستیرامین)
  • داروهای تزریقی (evolocumab)

منظور از چربی خون بالا چیست؟

کلسترول نوعی چربی در خون شماست. اگرچه بدن شما کلسترول مورد نیاز خود را ایجاد می کند، اما از غذاهایی که می خورید، کلسترول نیز دریافت می کنید. ژنتیک، سن، رژیم، سطح فعالیت و سایر عوامل در ایجاد خطر چربی خون بالا تأثیر می گذارد.

چربی خون بالا یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری قلبی است. این موضوع، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی را افزایش می دهد. همچنین می تواند خطر سکته مغزی را بالا ببرد. به ویژه، سطح بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) باعث افزایش خطر این شرایط می شود. کلسترول LDL اغلب به عنوان کلسترول “بد” خوانده می شود.

اگر چربی خون بالایی دارید، پزشک ممکن است داروها یا تغییر شیوه زندگی را برای کمک به شما تجویز کند. به عنوان مثال، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، خوردن غذاهای سالم و ترک سیگار می تواند به پایین آوردن سطح چربی خون شما کمک کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس