عمومی

چربی خون نوع 3 | دیس بتالیپوپروتئینمیا

چربی خون نوع 3 (به عنوان بیماری دیس بتالیپوپروتئینمیا یا چربی خون باقی مانده نیز شناخته می شود)در هر 10000 نفر 1 نفر رخ می دهد و الگوی لیپیدهای آن شبیه چربی خون ارثی ترکیبی (FCH) است.

میزان چربی در بیماری دیس بتالیپوپروتئینمیا یا چربی خون نوع سه

این نوع چربی خون بالا به طور معمول در افرادی که سطح کلسترول کل بین 7 تا 10 میلی مول در لیتر و سطح تری گلیسیرید بین 4 تا 8 میلی مول در لیتر دارند، دیده می شود.

علائم چربی خون نوع 3

این نوع چربی خون را با یافتن رسوبات چربی که در چین کف دست، آرنج و زانو ظاهر می شود، می توان تشخیص داد. این بیماری افراد را در معرض خطر بسیار بالای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و عروق محیطی قرار می دهد که روی عروق پا، بازوها و اندام های اصلی تأثیر می گذارد.

"علامت

چربی خون نوع 3 چه زمانی رخ می دهد؟

“چیلومیکرون”به طور معمول به عنوان لیپوپروتئین های با چگالی فوق العاده کم شناخته می شوند، آنها ذرات کوچک لیپوپروتئین هستند که در مسیر جذب لیپیدها، چربی ها و ویتامین های محلول در چربی در پستانداران ارتباط دارند و همچنین از تری گلیسیرید، فسفولیپیدها و کلسترول تشکیل شده اند.

چیلومیکرون
ساختار چیلومیکرون

 

پس از حذف محتوای چربی، ذرات به همان اندازه که ” چیلومایکرون باقی مانده” نامیده می شود، کوچک می شوند. این یک ذره بسیار چسبناک است و به طور معمول توسط کبد به سرعت از خون خارج می شود.

آپولیپوپروتئین نوع E پروتئینی است که اجازه می دهد این لیپوپروتئین های غنی از تری گلیسیرید توسط سلول های کبدی شناسایی شده و حذف آنها را ممکن می کند. در واقع چربی نوع 3 هنگامی بروز می کند که مشکلی در ApoE وجود داشته باشد.

در حقیقت 3 نوع ApoE وجود دارد.  ApoE2 ،ApoE3 و ApoE4

ApoE3 فرم “طبیعی” این پروتئین است و به راحتی توسط کبد شناخته شده و اجازه می دهد بقایای چیلومایکرون به سرعت از بین برود. مشکلات مربوط به حذف ذرات می تواند با ApoE2 و ApoE4 رخ دهد.

ApoE2  گیرنده های کبدی را در برداشتن بقایای چیلومایکرون دچار مشکل می کند.

ApoE4  در رها کردن گیرنده کبد مشکل ایجاد می کنند. اگر فرم ApoE2 از هر دو والد به شما به ارث برسد، ممکن است در خون شما ذرات باقیمانده چیلومایکرون وجود داشته باشد که باعث بیماری چربی خون نوع 3  یا  در اصطلاح دیس بتالیپوپروتئینمیا شود.

نحوه درمان

درمان دیس بتالیپوپروتئینمیا منجر به کاهش بقایای شیلومایکرون در خون و از بین رفتن سریع گزانتوما (علائم فیزیکی پوست) خواهد شد.

در چربی خون نوع 3 مشابه FCH، استفاده از استاتین همراه با فیبرات به بهبود عملکرد ApoE2 کمک می کند و می تواند در بیشتر موارد منجر به سطح کلسترول و تری گلیسیرید طبیعی شود.

منبع:

www.heartuk.org.uk

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس