عمومیمراقبت و سلامت

کلسترول سرم بالا و بیماری پارکینسون

مطالعات در مورد ارتباط بین سطح کلسترول سرم خون و خطرات بیماری های عصبی همچون پارکینسون امروزه در حال برری و تحقیق است. برخی از مطالعات آینده نگر نشان داده اند که کلسترول بالای سرم ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل / بیماری آلزایمر و سکته مغزی ایسکمیک را افزایش دهد. با این حال، مطالعات دیگر هیچ ارتباطی یا کاهش خطر سکته مغزی  و خونریزی را با افزایش سطح کلسترول تام سرم را پیدا نکرده اند.

درباره ارتباط  هایپرکلسترولمی و خطر بیماری پارکینسون (PD) اطلاعات کمی در دست است. اخیراً، یک مطالعه آینده نگر از فنلاند نشان می دهد که کلسترول سرم کل بالا خطر ابتلا به PD را افزایش می دهد.

 بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون (PD) دومین بیماری شایع عصبی در افراد مسن است. PD یک اختلال ناتوان کننده است که به صورت علائم زیر آشکار می شود:

پارکینسون و چربی خون بالا
علائم پارکینسون
  • برادیکینزی
  • لرزش در حالت استراحت
  • سفتی عضلانی
  • اختلالات راه رفتن
  • اختلال رفلکس وضعیتی

در این بیماری نورونهای سیاه و گروههای سلول دوپامینرژیک ساقه مغز از بین می روند. با این حال، علل PD همچنان ناشناخته باقی مانده است. از دست دادن نورون های سیاه باعث کاهش انتقال دهنده عصبی دوپامین در این مناطق می شود. شواهدی وجود دارد که عوامل ژنتیکی نقشی اساسی در ایجاد PD دارند.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون یا به تأخیر انداختن آن، ابتدا باید عوامل خطر قابل اصلاح برای بیماران شناسایی شوند. سپس می توان از این عوامل خطر به عنوان اهداف مداخله استفاده کرد و برنامه های آموزش بهداشت مبتنی بر جمعیت را ایجاد کرد.

 کلسترول سرم به چه معناست؟

کلسترول لیپیدی است که در غشای سلولی تمام بافتهای حیوانی وجود دارد و در پلاسمای خون همه حیوانات منتقل می شود. بیشتر کلسترول توسط بدن سنتز شده و برخی منشا غذایی دارند. کلسترول در بافتهایی که بیشتر سنتز می شوند و یا غشا های متراکم بیشتری دارند همانند کبد، نخاع و مغز، بیشتر است. این ماده در بسیاری از فرایندهای بیوشیمیایی مانند ترکیب غشای سلولی و سنتز هورمونهای استروئیدی نقش اصلی دارد.

عوارض  کلسترول سرم بالا

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد سطح بالای کلسترول تام در خون، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را در افراد مسن و میانسال و در افرادی که فشار خون و چربی خون بالا دارند را  افزایش می دهد.

با این حال، ارتباط بین سطح کلسترول سرم و چندین خطر بیماری عصبی همچون پارکینسون مورد مطالعه و برسی قرار گرفته است. برخی از مطالعات نشان داده اند که  از عوارض چربی خون بالا می تواند ابتلا به زوال عقل / بیماری آلزایمر و سکته مغزی ایسکمیک باشد.

 

منبع:

www.hindawi.com

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس