مراقبت و سلامت

درمان فشار خون بالا با این 5 ماده غذایی

تغییر رژیم غذایی می تواند پرفشاری خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.  برخی از غذاها  می توانند برای درمان فشار خون بالا هم بلافاصله و هم در طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند.

“شیوع پرفشاری خون در ایران حدود 18 درصد گزارش شده و مصرف زياد نمك يكي از دلايل اصلي آن به شمار مي رود”

داروها، تغییرات رژیم غذایی و سایر اصلاحات در سبک زندگی می توانند فشار خون بالا و در عین حال خطر ابتلا به بیماری های مربوطه همچون بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند. داشتن پرفشاری خون خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و کلیه را در فرد افزایش می دهد.

ما در این مقاله، 5 ماده غذایی که  می توانند به کاهش و درمان فشار خون بالا کمک کند  را مورد بررسی قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

 

1-انواع توت

"انواع

انواع توت حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین است که نوعی فلاونوئید به شمار می رود.

در یک تحقیق بیش از 34000 نفر مبتلا به پرفشاری خون مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق، محققان دریافتند کسانی که بیشترین میزان مصرف آنتوسیانین را دارند – عمدتا از بلوبری و توت فرنگی –  در مقایسه با افرادی با  آنتوسیانین کم مصرف می کنند، 8 درصد کاهش خطر فشار خون بالا وجود دارد.

انواع  را به عنوان میان وعده یا غذای شیرین بعد از غذا میل کنید و یا به اسموتی ها و بلغور جو دوسر اضافه کنید.

 

2. چغندر برای کاهش و درمان فشار خون بالا

چغندر برای کاهش فشار خون بالا

نوشیدن آب چغندر می تواند فشار خون را در کوتاه مدت و طولانی مدت کاهش دهد.

در سال 2015، محققان گزارش دادند که نوشیدن آب چغندر قرمز منجر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون می شود. خوردن 250 میلی لیتر  یعنی حدود 1 فنجان آب  چغندر قرمز هر روز به مدت 4 هفته فشار خون بالا را  در این افراد کاهش داده است. 24 ساعت پس از مصرف آب چغندر متوجه برخی اثرات مثبت  خواهید شد.

در این مطالعه، کسانی که هر روز 1 فنجان آب چغندر می نوشند به طور متوسط افت فشار در حدود 8/4 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) داشتند. برای بسیاری، این تغییر فشار خون آنها را در محدوده طبیعی قرار داد. به طور متوسط، یک داروی فشار خون تنها 5/9 میلی متر جیوه سطح فشار خون را کاهش می دهد.

محققان دریافتند در واقع مقادیر زیاد نیترات غیر آلی در چغندر باعث کاهش فشار خون می شود.

نوشیدن یک لیوان آب چغندر هر روز، افزودن چغندر به سالاد یا مصرف آن عنوان یک غذای فرعی مفید به شما در درمان فشار خون بالا کمک  می کند.

 

3-  کیوی و درمان فشار خون بالا

"نقش

طبق نتایج یک مطالعه، مصرف یک وعده  کیوی در روز می تواند فشار خون را در افرادی که پرفشاری خفیف دارند کاهش دهد.

محققان اثرات سیب و کیوی را در افرادی که پرفشاری خون خفیف دارند مقایسه کردند.

آنها دریافتند که خوردن سه کیوی در روز به مدت 8 هفته در مقایسه با خوردن یک سیب در روز برای مدت مشابه، منجر به کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود.  گمان بر این است که مواد زیستی فعال در کیوی باعث کاهش پرفشاری خون می شود.

کیوی همچنین سرشار از ویتامین C است که ممکن است به طور قابل توجهی میزان فشار خون را در افرادی که هر روز حدود 500 میلی گرم ویتامین برای حدود 8 هفته مصرف می کنند، بهبود بخشد.

شما می توانید به آسانی با افزودن کیوی به ناهار یا اسموتی خود به درمان فشار خون بالا کمک کنید.

4-هندوانه

هندوانه و فشارخون بالا
هندوانه

هندوانه حاوی اسید آمینه ای به نام سیترولین است که به کنترل و درمان پرفشاری خون کمک کند.

سیترولین به بدن کمک می کند تا اکسید نیتریک تولید کند.  این گاز رگ های خونی را شل و انعطاف پذیری عروق را بیشتر می کند. این کار جریان خون در رگ ها را تسهیل کرده و  در درمان فشار خون بالا کمک شایانی می کند.

در یک مطالعه، بزرگسالان مبتلا به چاقی و پرفشاری خون خفیف که از عصاره هندوانه استفاده کردند، فشار خونشان در مچ پا و عروق بازویی کاهش یافت.

محققان همچنین دریافته اند حیواناتی که رژیم غذایی غنی از هندوانه دارند از سلامت قلب بهتری برخوردار هستند. در یک مطالعه، موش هایی که محلول حاوی آب هندوانه نوشیدند 50 درصد پلاک کمتری در عروق خود نسبت به گروه خود داشتند.

برای مصرف هندوانه، این میوه را به سالادها و اسموتی ها اضافه کنید یا آن را به صورت سوپ هندوانه خنک استفاده کنید.

 

5- ماست طبیعی

ماست برای کاهش و درمان فشار خون بالا

انجمن قلب آمریکا گزارش کرده است که ماست ممکن است خطر پرفشاری خون را در زنان کاهش دهد.

محققان دریافتند  زنان میانسالی که به مدت 18 تا 30 سال هر هفته 5 وعده ماست مصرف می کنند، در مقایسه با زنان همسنی که به ندرت ماست می خورند، 20 درصد کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون را نشان می دهند.

ماست های شیرین نشده، مانند ماست های طبیعی یا یونانی، فواید بیشتری دارند.  برای درمان فشار خون بالا می توانید از ماست به عنوان یک میان وعده یا دسر مفید همراه با میوه یا آجیل و دانه های گیاهی لذت ببرید.

منبع:

www.medicalnewstoday.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس