مراقبت و سلامت

مراقبت از بیماران سالمند با فشار خون بالا

اگر پدر، مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ شما  به فشار خون بالا مبتلا هستند، کنار آمدن با فشار خون بالا با افزایش سنشان واقعاً دشوار  می شود. نبرد با فشار خون بالا هرگز پایان نخواهد یافت. نگه داشتن فشار خون در سطح نرمال به صبر و انضباط زیادی نیاز دارد.

اطلاعات زیر می تواند به شما در کمک به زندگی بهتر هنگام مبارزه با فشار خون کمک کند.

رعایت دقیق مصرف داروی کنترل فشار خون بالا

مصرف به موقع داروها قبل یا بعد از غذا در مقابله با فشار خون بالا بسیار مهم است. اغلب دیده می شود که افراد مسن به دلیل فراموشی یا بعضی اوقات از روی عمد، فراموش می کنند که داروی خود را مصرف کنند. اگر واقعاً به فکر سلامتی بیمار هستید، همیشه اطمینان حاصل کنید که  عزیزانتان داروی خود را به موقع مصرف می کنند.

طیف وسیعی از روش های درمانی برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر داروهایی که در درمان فشار خون نقش دارند عبارتند از:

  • بلاکرهای آلفا
  • بتا بلاکرها
  • مهارکننده های رنین

این دارو ها برای بیماران مسن  با دوز سنگینی است که اغلب باعث سرگیجه می شود و باعث می شود که افراد را به نخوردن آنها ترغیب می کند. بنابراین باید اطمینان حاصل شود که داروی تجویز شده توسط بیمار به موقع مصرف شده است.

رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم می تواند کمک زیادی به کنترل فشار خون بالا کند. رژیم غذایی غنی از فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم می تواند به فشار خون بالا کمک کند.

والدین خود را تشویق کنید که به یک رژیم غذایی سالم برای قلب که بیشتر  روی میوه ها و سبزیجات تمرکز و از چربی های اشباع و ترانس دوری می کند، پایبند باشند. می توانید آنها را با رویکردهای رژیم غذایی که به عنوان رژیم DASH شناخته می شود آشنا کنید.

میزان سدیم مصرفی باید از نزدیک کنترل شود. اگر والدین شما از افت فشار خون پایین ناگهانی رنج می برند، باید اطمینان حاصل کنید که یک مقدار تجویز شده سدیم مصرف کنند.

در صورت ابتلا به فشار خون بالا توصیه می شود از مصرف نمک و سدیم اضافی خودداری شود. همچنین مصرف مکمل های غذایی برای حفظ فشار خون بالا می تواند در کنترل بیماری کمک کند.

 

سبک زندگی بدون استرس را انتخاب کنید:

اطمینان حاصل کنید که افراد مسن شما زندگی بدون استرس دارند. استرس می تواند تأثیر زیادی بر سلامت کلی بیماران مسن داشته باشد.

در صورتی که عزیزانتان از قبل دچار پرفشاری خون شده اند خوشحال نگه داشتن آنها برای موفقیت در درمان بسیار مهم است.

دید و بازدید منظم از آنها و پرس و جو در مورد سلامتی آنها احساس مسئولیت در آنها ایجاد می کند و  آنها را ترغیب می کند به موقع داروهای خود را مصرف کنند.

آنها را تشویق کنید که صبور باشند و بدون استرس و با کارها را انجام دهند.

همراهی آنها در انجام ورزش های منظم یا پیاده روی یک روش مثبت در درمان برای آنها است.

نسبت وزنی سالم داشته باشید

حفظ وزن مناسب برای بیماران مبتلا به فشار خون  بالا مهم است. ضروری است که شما به طور منظم وزن خود را بررسی کرده و تغییرات وزنی کنترل کنید. به وزن ایده آل که از طریق شاخص توده بدنی (BMI) محاسبه می شود توجه داشته و به دنبال آن باشید.

اضافه وزن و مشکلات قلبی
اضافه وزن و مشکلات قلبی

انجام ورزش های منظم همراه با حفظ رژیم غذایی متناسب می تواند کمک زیادی به حفظ وزن ایده آل کند. کاهش وزن می تواند باعث کاهش فشار خون بالا با افزایش حاشیه امن شود.

کاهش یک کیلوگرم وزن باعث کاهش  میزان فشار خون در حدود 1 میلی متر جیوه می شود. بنابراین بیماران مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باید نهایت اطمینان از داشتن  رژیم روزانه ورزشی و غذایی داشته باشند.

مصرف سیگار و الکل را محدود کنید

اگر والدین شما به الکل یا سیگار اعتیاد دارند، بسیار مهم است که آنها  این اعتیاد را ترک کنند. اگر از فشار خون بالا رنج می برید باید از مصرف سیگار و نوشیدن به طور قابل توجهی اجتناب شود.

الکل می تواند فشار خون شما را بسیار افزایش دهد. بنابراین مهم است که روی میزان مصرف نوشیدنی های الکلی در والدین  نظارت داشته باشید.

عاقلانه ترین کار این است که دفعات نوشیدن روزانه را کاهش دهید تا اعتیاد به الکل به آرامی از بین برود.

فشار خون را به طور منظم کنترل کنید

نظارت بر فشار خون والدین بسیار مهم است تا از هرگونه شرایط بغرنج جلوگیری کنید. دستگاه های کنترل فشار خون به طور گسترده ای در بازار  وجود دارد.

 در خانه  یک دستگاه فشار خون داشته باشید

استفاده از دستگاه های کنترل فشار خون با کیفیت بسیار آسان است و به شما کمک می کنند روزانه فشار خون خود را کنترل کنید. لطفاً به  تعداد دفعاتی که پزشک معالج  برای بررسی فشار خون تجویز کرده است، پایبند باشید. اگر هنگام کنترل فشار خون با دستگاه،  میزان فشار خون طبیعی به نظر می رسد، به معنی قطع و یا کم کردن مصرف دارو ها نیست.

مراقبت مداوم از والدین و افراد مسنی که مبتلا به فشار خون بالا هستند گاهی اوقات دشوار باشد. اما مهم این است که این کار را برای سلامتی و طول عمر آنها انجام دهید.

 

همیشه به یاد داشته باشید که آنها نیز همین کار را برای شما انجام می دادند. مصرف ویتامین ها برای فشار خون بالا و سایر مکمل های فشار خون گزینه خوبی برای مراقبت از والدین است. فشار خون بالا یک بیماری مزمن است و تنها راه مبارزه با آن توجه به سبک زندگی و پایبندی کامل به دستورات پزشک معالج است.

 

منبع:

www.medlife.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس