بیماری ها

اکوی قلب | اکوکاردیوگرافی در نارسایی قلب

اکوکاردیوگرام که  اغلب اکوی قلب خوانده می‌شود یک نمودار کلی از حرکت قلب شما است. در طی این آزمایش، امواج صوتی با فرکانس بالا، به نام سونوگرافی، تصاویری از دریچه‌ها و حفره‌های قلب شما ارائه می‌دهند. این تصاویر به پزشک شما اجازه می‌دهد تا عمل پمپاژ خون توسط قلب را مشاهده کند. پس یکی از موارد کاربردی اکوکاردیوگرافی در نارسایی قلب است.

اکوی قلب اغلب با آزمایشاتی به نام سونوگرافی داپلر و رنگی داپلر همراه است تا جریان خون در دریچه‌های قلب را بررسی کند.

چرا به اکوی قلب در نارسایی قلب نیاز است؟

پزشک معمولاً انجام اکوی قلب برای چک کردن موارد زیر توصیه خواهد کرد:

  • برای بررسی سلامت کلی قلب
  • برای بررسی اینکه آیا به بیماری قلبی مبتلا هستید، بررسی نارسایی قلب
  • برای بررسی میزان پیشرفت بیماری قلبی
  • برای ارزیابی میزان تأثیر روش درمانی برای بیماری قلبیتان

بررسی عملکرد قلب در اکو

انواع اکوکاردیوگرافی در نارسایی قلب

انواع آزمایش‌ها عبارتند از:

اکوی قلب قفسه سینه:

این مورد یک آزمایش استاندارد است. و آزمایشی بدون درد شبیه به اشعه X است، اما بدون تابش اشعه ایکس. امواج اولتراسوند معمولاً به قلب تابانده می‌شود تا تصاویر و صداهایی را ایجاد کنند که می‌توانند به پزشک کمک کنند در مورد سلامت قلب شما قضاوت کند.

 

اکو مری:

وسیله‌ای به نام مبدل در داخل مری شما (لوله بلعی که دهان را به معده شما وصل می‌کند) در پایین گلوی وارد می‌شود. از اکوکاردیوگرافی در نارسایی قلب استفاده می‌شود تا تصاویری واضح از قلب تهیه کنند و علت بیماری و بهترین روش درمانی برای آن را تشخیص دهند.

 

اکو استرس:

این تست به هنگام ورزش بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت انجام می‌شود. این آزمایش می‌تواند حرکت دیواره‌های قلب و عمل پمپاژ قلب را هنگام استرس نشان دهد. در طول این آزمایش کمبود جریان خون نشان داده می‌شود که همیشه در سایر آزمایش‌های قلبی مشاهده نمی‌شود. تست اکو درست قبل و بعد از تمرین انجام می‌شود.

 

 

اکو استرس با دابوتامین یا آدنوزین:

این آزمایش شکل دیگری از تست اکو استرس است. در این مورد، به جای ورزش برای استرس قلب، از دارو استفاده می‌شود. در طی تست اکو استرس با دارو به شما دارویی داده می‌شود که قلب را تحریک می‌کند و باعث می‌شود که “فکر کند” که ورزش می‌کند . هنگامی که شما نمی‌توانید از یک تردمیل یا دوچرخه ثابت استفاده کنید، از این نوع اکوکاردیوگرافی در نارسایی قلب استفاده می‌شود. این نشان می‌دهد که قلب چگونه فعالیت‌های روزانه را تحمل می‌کند. همچنین می‌تواند شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر، انسداد قابل توجهی در شریان‌ها را تشخیص دهد. و همین طور میزان بهبودی با روش درمانی را بیان کند.

 

سونوگرافی داخل عروقی:

در طی این روش اکوی قلب مبدل از طریق سوند در کشاله ران به رگ‌های خونی قلب وارد می‌شود. این اغلب برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد انسداد داخل رگ‌های خونی استفاده می‌شود.

 

نحوه آماده شدن برای اکوی قلب در نارسایی قلب چگونه است؟

در روز تست، همان طور که قبلاً می‌خوردید و یا می‌آشامیدید می‌توانید مصرف کنید. تمام داروهای خود را در مواقع معمول طبق دستور پزشک مصرف کنید.

 

برای تهیه یک اکوکاردیوگرام استرس چه کاری باید انجام دهم؟

در روز اکو، ۴ ساعت قبل از آزمایش، چیزی جز آب نخورید.

 

در روز تست داروهای قلب زیر را مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید:

  • مسدود کننده‌های بتا (به عنوان مثال ، Inderal ، Lopressor ، Tenormin یا Toprol )
  • ایزوزوربید دینیترات (به عنوان مثال ، ایزوردیل ، سوربیترات )
  • ایزوسوربید مونونیتات (به عنوان مثال ، Imdur ، Ismo ، Monoket )
  • نیتروگلیسیرین (به عنوان مثال ، دپونیت ، نیتروستات)

پزشک همچنین ممکن است از شما بخواهد در روز آزمایش، سایر داروهای قلبی را نیز متوقف کنید. اگر در مورد داروهای خود سوالی دارید، از پزشک خود سؤال کنید. بدون اینکه ابتدا با پزشک صحبت کنید، هیچ دارویی را سرخود متوقف نکنید.

 

در صورتی که به دیابت مبتلا هستید

اگر مبتلا به دیابت هستید، دستورالعمل‌ها کمی متفاوت است:

اگر برای کنترل قند خون انسولین مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که چه مقدار از داروهایتان را باید روز آزمایش مصرف کنید. اغلب، پزشک به شما خواهد گفت که فقط نیمی از دوز صبحانه معمول خود را مصرف کنید و ۴ ساعت قبل از آزمایش یک وعده غذایی سبک میل کنید.

 

  • اگر قرص‌هایی را برای کنترل قند خون مصرف می‌کنید، دارو را مصرف نکنید تا پس از اتمام آزمایش، مگر اینکه به گونه دیگری توسط پزشکتان راهنمایی شوید.

پس، داروی دیابت خود را مصرف نکنید و قبل از آزمایش از خوردن یک وعده غذایی کامل خودداری کنید .

 

  • اگر یک دستگاه تست قند خون دارید، آن را همراه خود بیاورید تا قبل و بعد از آزمایش میزان قند خون خود را بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید قند خون شما کم است، سریعاً به تکنسین آزمایشگاه بگویید.

پس، برنامه ریزی دقیقی برای خوردن و مصرف داروی قند خون به دنبال آزمایش داشته باشید.

در طول اکوی قلب در نارسایی قلب چه اتفاقاتی می افتد؟

به شما لباس راحتی بیمارستان داده می‌شود تا بپوشید. از شما خواسته می‌شود که لباس‌های خود را از کمر به بالا بکشید. تکنسین الکترودهای دستگاه الکتروکاردیوگرام (تکه‌های کوچک، صاف و چسبناک) را روی سینه شما قرار می‌دهد. الکترودها به یک مانیتور الکتروکاردیوگرافی ( EKG ) وصل شده‌اند که فعالیت الکتریکی قلب شما را ترسیم می‌کند.

 

این تکنسین از شما می‌خواهد که روی تخت روی سمت چپ خود قرار بگیرید. سپس یک پروب (به نام مبدل موج صدا) را در چندین ناحیه از قفسه سینه شما قرار می‌دهد. در آخر کمی ژل روی قفسه سینه خواهد گذاشت.

 

صداها بخشی از سیگنال داپلر هستند. ممکن است در حین تست نتوانید صداها را بشنوید. ممکن است از شما خواسته شود چندین بار موقعیت خودتان را تغییر دهید تا تکنسین بتواند از مناطق مختلف قلب شما عکس بگیرد.

شما نباید در طول تست احساس ناراحتی بزرگی داشته باشید. تنها ناراحتی که ممکن است داشته باشید احساس خنکی ژل روی مبدل و فشار جزئی مبدل روی سینه است.

 

آزمایش اکوی قلب در نارسایی قلب حدود ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید. بعد از تست می‌توانید لباس بپوشید و به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید.

اکواسترس برای نارسایی قلب

در طول اکوکاردیوگرام استرس چه اتفاقی می افتد ؟

قبل از بروز استرس شما، یک تکنسین به آرامی چندین ناحیه کوچک را روی سینه شما مالیده و الکترود (تکه‌های کوچک ، مسطح ، چسبناک) را روی این قسمت‌ها قرار می‌دهد. الکترودها به EKG متصل شده‌اند که فعالیت الکتریکی قلب شما را در طول آزمایش ثبت می‌کند.

 

اگر با داروی تست استرس روبرو هستید، یک IV در بازوی شما قرار می‌گیرد. بنابراین داروها (مانند دابوتامین) می‌توانند مستقیماً وارد جریان خون شما شوند. تکنسین EKG را در حال استراحت انجام خواهد داد و ضربان قلبتان را در این وضعیت اندازه می‌گیرد. حتی فشار خون شما را نیز اندازه می‌گیرد. پزشک یا پرستار در حالی که تکنسین به گرفتن تصاویر اکو ادامه می‌دهد، دارو را در رگ IV  قرار می‌دهد. این دارو باعث می‌شود که قلب شما مانند زمانی که ورزش می‌کنید واکنش نشان دهد.

 

در فواصل منظم، پرسنل آزمایشگاه از شما سؤال می‌کنند که چه احساسی دارید.

  • اگر احساس درد در قفسه سینه، بازو یا فک دارید به آن‌ها بگویید.
  • تنگی نفس؛
  • سرگیجه یا احساس سبکی سر؛
  • یا اگر علائم غیرمعمول دیگری دارید، حتماً اطلاع دهید.

بررسی تغییرات توسط تکنسین آزمایشگاه

کارکنان آزمایشگاه هرگونه تغییر در EKG را مشاهده می‌کنند و در صورت بروز هر گونه علائم غیر معمولی سریعاً آزمایش را متوقف می‌کنند. هنگامی که تمام داروها وارد جریان خون شما شد، سرمIV  از بازوی شما خارج می‌شود.

این دارو ممکن است باعث احساس گرمی، گرگرفتگی و در برخی موارد سردرد خفیف شود. اگر در شروع آزمایش با این علائم مواجه شدید، علائمی مانند ناراحتی در قفسه سینه، تنگی نفس یا ضربان قلب نامنظم، سریعاً به آزمایشگاه بگویید.

اگر آزمایش بر روی تردمیل یا ارگونومتر بازو انجام شود، تا زمانی که دچار خستگی نشوید و ضربان قلبتان به حد مد نظر برای تست نرسد، به ورزش خود ادامه خواهید داد. در طول فعالیت، فشار خون شما به طور مرتب بررسی می‌شود. اکو قبل و بعد از انجام تست انجام خواهد شد و تصاویر با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

این تست حدود ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید.

 

در طول اکوکاردیوگرافی مری در نارسایی قلب چه اتفاقی می افتد؟

قبل از انجام تست اکوکاردیوگرافی در نارسایی قلب از شما خواسته می‌شود هرگونه پروتز دندان را برداشته و در سمت چپ خود روی تخت دراز بکشید. به شما مقداری مایعات IV و برخی داروهای آرامبخش داده می‌شود تا به شما در رسیدن به آرامش کمک کند. ضربان قلب و فشار خون شما در طول تست تحت نظارت خواهد بود. سرانجام، اسپری بی حسی به گلوی شما اسپری می‌شود تا التهاب لثه و حلق کاهش یابد.

 

سپس یک مبدل کوچک متصل به یک لوله طولانی از طریق دهان به مری شما وارد می‌شود. این تاثیری در تنفس شما نخواهد گذاشت، اما بلع ممکن است به طور موقت تحت تأثیر قرار گیرد. در مرحله بعد، پزشک آزمایش را برای تصویربرداری از قلب انجام می‌دهد.

پس از اتمام، لوله خارج می‌شود. علائم حیاتی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تحت نظر قرار می‌گیرند. تا زمانی که تأثیر بیهوشی از بدن خارج شود- حدود یک ساعت – نمی‌توانید غذا بخورید یا بنوشید.

انجام آزمایش حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

از آنجا که ممکن است تحت تأثیر آرامبخش ها باشید بهتر است تا منزل رانندگی نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا