اخبار پزشکی

عوارض قلبی کرونا و بیماری های قلبی

این روز ها متخصصان قلب و عروق بیماران آلوده به ویروس کرونایی را می بینند که بدترین علائم آنها  مشکلات تنفسی نیست، بلکه قلبی است. ما هنوز در حال یادگیری در مورد اثرات طولانی مدت COVID-19 بر بدن همچون عوارض قلبی کرونا هستیم.

بر اساس دو مطالعه منتشر شده در JAMA Cardiology، برخی از بیمارانی که از COVID-19 بهبود یافته اند، حتی هفته ها یا ماه ها بعد از بهبود، ممکن است دچار عوارض قلبی کرونا شوند.

کرونا چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟

ویروس ها با آلوده سازی مستقیم سلول ها به بدن حمله می کنند. در مورد  ویروس کرونا، ویروس در درجه اول به ریه ها حمله می کند. با این حال، می تواند باعث شود بدن شما واکنش های ایمنی سراسری و بیش از حد فعال ایجاد کند . این امر می تواند منجر به افزایش التهاب در سراسر بدن شود.

التهاب عضله قلب یا میوکاردیت می تواند توانایی قلب در پمپاژ خون و ارسال سیگنال های الکتریکی را مختل کند. اشکال شدید میوکاردیت می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند آریتمی قلبی، بیماری عضله قلب و نارسایی قلبی شود.

مطالعه ای از دانشگاه فرانکفورد در آلمان نشان می دهد، بیش از نیمی از بیماران مورد مطالعه مبتلا به کرونا، دارای التهاب قلبی مداوم بودند.

محققان خاطرنشان كردند كه بيش از دو سوم بيماراني كه در اين مطالعه شركت كردند بيماري خفيفي داشتند و در خانه از کرونا بهبود يافتند.

دکتر شارما می گوید: “اکنون نگرانی ما این است که حتی در موارد خفیف کرونا نیز احتمال وجود التهاب و آسیب به قلب وجود دارد.”

با این حال، می بایست بدانید که ناهنجاری های مشاهده شده در این مطالعه می تواند با سایر عفونت های ویروسی هم اتفاق بیفتد و ممکن است موقتی باشند. بسیاری از موارد التهاب خفیف قلب ممکن است علائمی از خود نشان ندهند و به خودی خود بهتر شوند.

علائمی / عوارض قلبی کرونا که باید به دنبال آنها باشید چیست؟

اگر به COVID-19 یا همان کرونا آلوده شده اید، باید هرگونه علائم طولانی را کنترل کنید و به طور منظم توسط پزشک خود معاینه شوید. این علائم عبارتند از:

دکتر شارما می گوید: “اگر چه برای درک تأثیرات طولانی مدت کرونا بر روی قلب و شناخت عوارض قلبی کرونا باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما ما می دانیم که کرونا از دو طریق بر قلب تأثیر می گذارد. اول، می تواند به طور مستقیم باعث میوکاردیت و لخته شدن خون شود. و دوم اینکه می تواند با وخیم تر شدن شرایط قلب موجود، به طور غیر مستقیم قلب را تحت تأثیر قرار دهد.

“همه ما باید تلاش خود برای محافظت از خود و دیگران در برابر ابتلا به بیماری ادامه دهیم “

 

در دوران قرنطینه خانگی بیماری، می توانید از ویزیت آنلاین  نیز برای پیگیری عوارض قلبی کرونا استفاده کنید. بعد از بهبودی  ممکن است پزشک متخصص قلب  از شما بخواهد تا  آزمایش های بیشتری همانند نوار قلب یا اکوی قلب هم انجام دهید.

اقدامات احتیاطی لازم برای مقابله با ویروس کرونا و عوارض قلبی کرونا

  • وقتی آب و صابون در دسترس ندارید، مرتباً دستان خود را با ضد عفونی کننده دست بشویید. اطمینان حاصل کنید که ضد عفونی کننده دست که استفاده می کنید حداقل دارای 60٪ الکل باشد.
  • در هر زمان که نمی توانید 2 متر فاصله اجتماعی از دیگران را در داخل و خارج از خانه داشته باشید، ماسک بزنید.
  • علائم و نشانه های COVID-19 را بشناسید. اگر  خود را در معرض ویروس قرار داده اید، هرگونه علائم بیماری را در خود کنترل کرده و در صورت لزوم آزمایش انجام دهید.

آیا کووید- 19 به قلب آسیب وارد می کند؟ ” بله”. اگر چه این بیماری به عنوان یک ویروس همه گیر جهانی است و در درجه اول یک بیماری تنفسی و ریوی محسوب می شود اما قلب را نیز دچار ناراحتی می کند. گزارش های اولیه از کشور های چین و ایتالیا – دو کشوری که زودتر درگیر همه گیری کرونا شدند، نشان می دهد که از هر 5 بیمار مبتلا به این بیماری، یک نفر دچار آسیب قلبی شده است. نارسایی قلبی علت مرگ در بیماران کووید -19 است، حتی کسانی که مشکل شدید تنفسی مانند سندرم حاد تنفسی هم نداشتند.

با این حال، تمام مشکلات قلبی ناشی از این بیماری، یکسان نیست. روش های مختلفی که ویروس به بدن حمله می کند و پاسخ بدن به این حملات، می تواند منجر به آسیب قلبی شود.

  • چگونه کووید- 19 می تواند منجر به آسیب قلبی شود؟

سلول های ریوی و قلبی هر دو دارای مولکول های پروتئینی با نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین2 و یا ACE-2 هستند. این پروتئین، درگاهی است که کووید- 19 از طریق آن وارد سلول ها شده و تکثیر می یابد.

ACE-2 معمولا در نقش یک ضد التهاب و محافظ از بافت ها عمل می کند. اما در صورتی که کووید- 19 جدیدی این پروتئین را در مولکول ها غیر فعال کند، می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و وارد سلول های بدن شود.

در ویروس کووید- 19 مکانیسم های مختلفی برای آسیب زدن به قلب وجود دارد اما این مکانیسم ها در همه افراد یکسان نیستند. آسیب های موقتی یا ماندگار که این ویروس در بافت قلب ایجاد می کند می تواند ناشی از چند عامل مختلف باشد از جمله:

 

کمبود اکسیژن

از آنجایی که این ویروس، باعث پر شدن کیسه های هوا در ریه ها، التهاب و ایجاد مایع میان بافتی در آنها  شده و اکسیژن کمتری وارد جریان خون می شود. در نتیجه قلب نیز برای پمپاژ کردن خون در بدن باید سخت تر کار کند که این امر می تواند در افراد مبتلا به بیماری های قلبی، خطرناک باشد. کار بیش از حد قلب و کمبود اکسیژن در سلول های قلبی می تواند باعث مرگ سلولی و آسیب بافتی در آن و همچنین سایر ارگانهای بدن شود.

 میوکاردیت ( التهاب قلب)

ویروس کووید-19 ، مانند سایر عفونتهای ویروسی مثل برخی از انواع آنفولانزا، می تواند به طور مستقیم بافتهای عضلانی قلب را آلوده کرده و به آنها آسیب وارد کند. همچنین ممکن است قلب در اثر پاسخ سیستم ایمنی بدن، به طور غیر مستقیم نیز آسیب دیده و ملتهب شود.

کاردیومیوپاتی استرس(سندرم قلب شکسته)

عفونتهای ویروسی می توانند باعث ایجاد کاردیومیوپاتی شوند. این عارضه یک اختلال در عضله قلب است که روی توانایی پمپاژ قلب تأثیر می گذارد. بدن هنگام حمله ویروس، دچار استرس شده و باعث افزایش برخی از مواد شیمیایی به نام کاتکول آمین ها می شود. این مواد شیمیایی می توانند روی قلب اثر بگذارند. با رفع عفونت از بدن، استرس و سطح این مواد در بدن کاهش یافته و عملکرد قلب نیز بهبود می یابد.

طوفان ستوکین : عارضه جدی ناشی از کووید-19

بدن برای پاسخ به عفونتی که کرونا ویروس ایجاد می کند، پروتئین هایی با نام سیتوکین را آزاد می کند تا سلول ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با ویروس مقابله کنند.

در برخی از افراد، ممکن است به دلایل ژنتیکی، این فرایند دفاعی در بدن اغراق شده و بدن این افراد در مقابل این پروتئین ها آسیب پذیر شود. در طوفان سیتوکین، پاسخ سیستم ایمنی بدن، موجب ایجاد التهاب می شود که می تواند ارگانهای بدن را تحت الشعاع قرار دهید و بافتهای سالم را از بین برده و موجب آسیب قلبی ، کبدی و کلیوی شود.

طوفان سیتوکین می تواند روی ریتم قلب نیز تأثیر بگذارد. آریتمی شدید بطنی به دلیل طوفان سیتوکین نیز می تواند منجر به آسیب قلبی جدی شود.

 

من به بیماری دریچه ای قلب مبتلا هستم، آیا در معرض خطر بالای ابتلا به کرونا ( کووید -19) هستم؟

هر فردی که بیماری قلبی داشته باشد، در معرض خطر عوارض شدید کووید- 19 است. خطر ابتلای این افراد همانند افراد عادی است. ممکن است در صورت ابتلا به بیماری دریچه ای قلبی شدید و داشتن علائمی مثل تنگی نفس و یا اگر در انتظار جراحی دریچه قلب هستید، خطر ابتلا به این بیماری در شما شدید باشد.

اگر در سه ماه گذشته به دلیل بیماری دریچه قلب ( یا هر عمل جراحی قلب باز) عمل جراحی کرده اید، ممکن است در معرض خطر ویژه ای باشید. اگر پرشک معالجتان به شما گفته که مبتلا به بیماری دریچه ای خفیف یا متوسط، دریچه آئورت دو بخشی یا پرولاپس میترال هستید، خطر ابتلا به این بیماری در شما به نسبت کمتر است. دقت داشته باشید که عارضه سوفل قلبی که در شما علائمی ایجاد نمی کند، به ندرت شما را در معرض خطر این بیماری قرار  می دهد.

با این وجود، اگر فاکتور های خطر با توجه به بیماری شما بالاست، ما به شما توصیه می کنیم که مواردی که افراد عمومی باید رعایت کنند، شما نیز به شدت رعایت کنید. به جز افرادی که از نظر بالینی بسیار آسیب پذیر هستند. این گونه افراد باید به شدت از خودشان مراقبت کنند، در خانه بمانند و جز در موارد برطرف کردن نیاز های ضروری و اساسی از خانه خارج نشوند.

در این دسته بندی، بیشترین افرادی که در معرض خطر بسیار بالای ابتلا به کووید-19 هستند، زنان باردار و مبتلا به بیماری شدید دریچه قلب اند.

از کجا متوجه شوم که در زمان شیوع کووید-19 برای بیماری دریچه قلبم نیاز به کمک پزشکی دارم؟

اگر علائم جدیدی از نفس نفس زدن، سرگیجه یا گرفتگی قفسه سینه داشتید که  رو به وخامت دارد و یا این علائم در هنگام فعالیتهای بدنی و ورزشی بدتر می شود، با پزشک معالج خود و یا متخصص قلبتان تماس بگیرید. اگر به شما گفته شده است که بیماری دریچه ای قلب شما بسیار حاد و شدید است و با وجود همه گیر شدن ویروس کرونا، هنوز هم نیاز به عمل جراحی دارید، متخصص قلب و عروقتان شما را راهنمایی می کند و اقدامات لازم را برای شما انجام خواهند داد. به پزشکتان اعتماد کنید و دستور العمل های او را درصورت تصمیم به عمل جراحی، جدی بگیرید.

 

عمل جراحی دریچه قلب من به تأخیر افتاده است، باید نگران باشم؟

نگرانی در این باره، کاملا قابل درک است. بسیاری از جراحی ها و مراحل برنامه ریزی شده آن به دلیل شیوع بیماری کووید-19 به تعویق افتاده است. تیم پزشکی شما این تصمیم را بر اساس وضعیت بیماری شما و بر اساس خطرات جراحی و رفتن به بیمارستان و در مقابل هر گونه ریسک دیگری، گرفته است.

در این دوران که عمل جراحی شما به تأخیر افتاده است، بهترین ایده و توصیه به شما این است که تغییرات علائم خود را ثبت کنید. اگر علائمی نظیر سرگیجه، افزایش نفس نفس زدن، احساس درد در قفسه سینه جدیدی را دارید، حتما با پزشک معالج خود تماس گرفته و این موارد را به او اطلاع دهید.

 

از کجا بفهمم تبی که دارم از ویروس کروناست یا از عارضه اندوکاردیت(نوعی التهاب قلبی است)؟

اندوکاردیت و ویروس کرونا
اندوکاردیت

اگر تب داشتید، احتمال اینکه تب شما ناشی از ویروس کرونا باشد خیلی بیشتر از داشتن اندوکاردیت است، چرا که بر خلاف نادر بودن اندوکاردیت، کرونا این روزها بیماری شایع و همگیری است.

به خاطر داشته باشید که تب علامت هر دو بیماری است. اندوکاردیت می تواند با لرز و تعریق همراه باشد ( تب در شب، بنابراین ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب لباس ها و یا رختخواب شما خیس شود). در صورت بروز این گونه علایم با پزشک معالج خود و یا اورژانس تماس بگیرید و توضیح دهید که مشکل دریچه قلب دارید و نگران التهاب قلبی یا اندوکاردیت هستید. این امر به خصوص در صورت ابتلا به بیماری لثه و یا عفونت دندان درمان نشده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علائم اندوکاردیت تمایلی به بهبود ندارند، بنابراین اگر علائم شما بیش از یک هفته طول کشید، حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

به غیر از تب، علائم اصلی ویروس کووید -19، سرفه خشک مداوم، از بین رفتن حس بویایی و در موارد شدیدتر، تنگی نفس است- این موارد از علائم اندوکاردیت نیستند. البته کاهش اشتها می تواند در هر دو بیماری، اتفاق بیفتد.

 

چرا از من خواسته شده که به جای وارفارین از داروهای ضد انعقادی دیگری استفاده کنم؟ آیا این نگران کننده است؟

برخی از پزشکان و مراکز بهداشتی، در این روزها سعی می کنند که ویزیت های حضوری خود را کاهش دهند، به خصوص درباره انجام آزمایش های منظم INR که در صورت مصرف وارفارین باید انجام دهید.

در صورت بروز مشکل دریچه قلبی، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا از وارفارین برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در دریچه قلب و کم کردن احتمال بروز سکته مغزی، استفاده کنید. البته تزریق هپارین می تواند جایگزینی برای وارفارین باشد، اما اثر گذاری آن همانند وارفارین نیست. ما به شما توصیه می کنیم که در صورت بروز هر گونه تغییری در وضعیت بالینی خود، پزشک معالج خود را در جریان این تغییرات قرار دهید.

البته ممکن است نام برخی از داروهای ضد انعقادی جدید به گوشتان خورده باشد، اما به یاد داشته باشید این داروها برای کاهش خطر سکته مغزی در مبتلایان به مشکلات دریچه قلب، توصیه نمی شود.

بسیاری از افراد جامعه در مورد تأثیر ویروس کرونا به ویژه مدیریت و درمان بیماری های دریچه ای قلب  همچون ترمیم و تعویض دریچه قلب نگران هستند. برای کمک به شما در زمینه ویروس کرونا و تأثیر بالقوه آن بر افراد مبتلا به بیماری دریچه قلب و همچنین لزوم تزریق واکسن در این گونه افراد چند سوال مهم را مورد بررسی قرار داده ایم، با ما همراه باشید.

پرسش: آیا با توجه به شیوع ویروس کرونا انجام عمل جراحی دریچه قلب ایمن است؟

برخی از بیماران در شرایط پاندمی کرونا نیاز به جایگزینی دریچه قلب و یا ترمین آن را پیدا می کنندو آنها مطرح می کنند که آیا در حین بستری شدن و جراحی در بیمارستان، مبتلا به ویروس کرونا می شوند یا باید جراحی خود را به تعویق بیندازند.

پاسخ: اگر برای بیماری دریچه قلب شما  ترمیم یا تعویض دریچه قلب تجویز شده است. باید آن را انجام دهید.

اگر پزشک و جراح متخصص مطمئن باشد که بیمارستان و کارکنان دچار ویروس کرونا شده اند، تعویق این جراحی ها منطقی به نظر می رسد. در غیر این صورت هیچ دلیلی برای به تعویق انداختن جراحی انتخابی یا برنامه ریزی شده وجود ندارد.

به طور کلی، بیمارستانهایی که جراحی های قلب را انجام می دهند مجهز به پیشرفته ترین فن آوری، بهترین پزشکان و جراحان متخصص هستند که هدف آنها انجام موفقیت آمیز جراحی ترمیمی  یا تعویض دریچه قلب است.

با این حال بیماران در صورت مشاهده علائم مربوط به عفونت ویروس کرونا یا آنفلوانزا، نباید اقدام به جراحی و تعویض دریچه قلب کنند. در حالت ایده آل، شما باید قبل از جراحی قلب از هر بیماری بهبود کامل پیدا کنید.

پرسش: اگر قبلاً جراحی دریچه قلب انجام داده باشم، در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا (COVID-19) قرار دارم؟

معمولا افرادی که جراحی ترمیمی یا تعویض دریچه قلب را داشته باشند، این پرسش را مطرح می کنند. برخی از بیماران به نوع دریچه ترمیمی خود اشاره و این پرسش را مطرح می کنند که نوع دریچه تعویضی در میزان ابتلا به ویروس کرونا نفشی دارد یا خیر.

تعویض دریچه قلب
تعویض دریچه قلب – بافتی

پاسخ: افرادی که قبلاً جراحی قلب یا تعویض دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR) داشته اند، باید سیستم ایمنی طبیعی داشته باشند. بنابراین دیگر در معرض عوارض ناشی از یک عفونت ویروسی قرار نخواهند داشت.

پرسش: آیا بیمارانی که حلقه های ترمیم کننده دریچه میترال دارند، احتمال ابتلا به کرونا در آنها بیشتر است؟

یکی از بیماران این سوال را درباره تعویض دریچه قلب خود برایمان ارسال کرده است:

من در قلبم حلقه آنولوپلاستی دریچه میترال دارم. و به دلیل اینکه در معرض خطر بالاتری برای عفونت از جمله کرونا دارم به من تزریق واکسن آنفولانزا را توصیه کرده اید و قبل از مراجعه به دندانپزشک هم آنتی بیوتیک می خورم. من مرتب دستهایم را می شویم  ولی فعال هستم و اغلب در مکان های عمومی هم می روم. این کارها کافیست؟ من هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده ام.

حلقه دریچه میترال

پاسخ: نگران نباشید. از ازدحام غیرضروری خودداری کنید و دستان خود را مرتب بشویید. شما در معرض خطر ابتلا به عفونت های ویروسی نیستید، فقط عفونت های باکتریایی می توانند به دریچه قلب شما بچسبند. (اگرچه این خطر نیز تقریباً طبیعی است).

 

سویه ویروس کرونا ویروس SARS-CoV-2 که باعث بیماری COVID-19 می شود یک ویروس جدید است. همه ما در حال یادگیری اطلاعاتی درباره این ویروس جدید هستیم. هر روز اطلاعات جدید، مطالعه موردی تکمیلی و آمار بیشتری در دسترس قرار می گیرد. این وضعیت برای افرادی که دچار بیماری های قلبی عروقی هستند و یا در مواردی نیاز به جراحی های قلبی همچون تعویض دریچه قلب دارند، حساس تر است. همه ما در این موقعیت با هم هستیم. مهربانی، صبر، پیروی از پروتکل های بهداشتی و مشاوره با پزشکان متخصص تا حد زیادی به ما کمک تا از این مرحله سخت خارج شویم.

منایع:

www.heart-valve-surgery.com

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس