رژیم غذایی

بهترین غذا برای جلوگیری از گرفتگی رگ قلب

ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی، ورزش و رفتار شخصی می تواند اثرات مفید و ملموسی روی فاکتور های خطرزای بیماری گرفتگی رگ قلب مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و اضافه وزن داشته باشد. تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی در کنار درمان می تواند از پیشرفت انسداد و تنگی عروق شما کمک کند. ما در این مقاله  به بررسی باید ها و نباید های مصرف مواد غذایی برای جلوگیری و درمان گرفتگی عروق می پردازیم.

چه رژیم غذایی برای گرفتگی رگ قلب مناسب است؟

رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری و درمان گرفتگی عروق قلب دارد. یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش کلسترول، فشار خون و قند خون کمک کند. این عوامل همگی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب را افزایش می دهند.

رژیم غذایی مناسب برای گرفتگی عروق قلب باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که به کاهش التهاب و آسیب به عروق خونی کمک می کنند. توصیه می شود روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • غلات کامل: غلات کامل منبع خوبی از فیبر هستند که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کنند. توصیه می شود روزانه حداقل 2 وعده غلات کامل مصرف کنید.
  • حبوبات: حبوبات منبع خوبی از پروتئین، فیبر و مواد مغذی دیگر هستند. توصیه می شود حداقل 2 بار در هفته حبوبات مصرف کنید.
  • آجیل و دانه ها: آجیل و دانه ها منبع خوبی از چربی های سالم، فیبر و مواد مغذی دیگر هستند. توصیه می شود روزانه 1 تا 2 مشت آجیل یا دانه مصرف کنید.
  • روغن زیتون: روغن زیتون منبع خوبی از چربی های سالم است که می تواند به کاهش خطر بیماری عروق کرونری قلب و تنگی عروق کمک کند. توصیه می شود روزانه 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کنید.

برخی از غذاهای سالم و رژیم های غذایی مثل DASH برای قلب واقعاً مثل دارو برای رگ های خونی عمل می کنند و بهترین روش برای پیشگیری یا کنترل بیماری های قلبی و گرفتگی عروق هستند.

مصرف کدام خوراکی از گرفتگی عروق خون جلوگیری می کند؟

مطالعات مرکز بهداشت پرستاران هاروارد و متخصصان بهداشت نشان می دهد، افرادی که هشت وعده یا بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده می کنند، 30 درصد کمتر از افرادی که 1 وعده یا کمتر از سبزیجات مصرف می کنند، دچار حملات و بیماری های قلبی می شوند.

جلوگیری از گرفتگی عروق با سبزی پهن برگ
جلوگیری از گرفتگی عروق با سبزی پهن برگ

سبزی و میوه تازه برای تنگی عروق بخورید

یک برنامه غذایی سالم برای قلب شامل بسیاری از غذاهای گیاهی است که سرشار از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و عناصر غذایی گیاهی خاص هستند و برای تنگی عروق مفید اند، مثلا:

  •  مارچوبه، فلفل دلمه ای:  منابعی غنی از ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B6 هستند که به کاهش هموسیستئین (اسید آمینه مرتبط با بیماری های قلبی) و پروتئین واکنشی سی (نشانگر التهاب) کمک می کند.
  • هویج، گوجه فرنگی، مرکبات و موز: سرشار از کاروتنوئیدها از جمله لیکوپن (آنتی اکسیدان مهم) است.
  • سبزیجات پهن برگ:  مثل کاهو، چغندر، کلم پیچ، اسفناج و برخی دیگر از سبزیجات پهن برگ سرشار از نیترات هستند. نیترات نوعی ازت است که این گیاهان از خاک جذب می کنند. ترکیبات این ماده در طی  فرایند هضم در بدن، به گاز مهم اکسید نیتریک تبدیل می شود.

پیشنهاد ما:

یک وعده میوه و سبزی بیشتر از دیروز بخورید و این کار را به مدت یک هفته ادامه دهید. هفته بعد، یک وعده دیگر به رژیم غذاییتان اضافه کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که از پنج  وعده در روز عبور کنید. در حالت ایده آل، این کار را  تا جایی ادامه دهید تا بین هشت تا 12 وعده برسید.

به همه چیز سبزی پهن برگ اضافه کنید (سوپ، ساندویچ، اسموتی و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید).

می توانید هر روز یک لیوان آب چغندر میل کنید.

ادویه برای درمان گرفتگی رگ قلب
استفاده از ادویه برای درمان گرفتگی رگ قلب

 استفاده از ادویه و گیاهان دارویی

یکی از ساده ترین روش ها برای محافظت از قلب و جلوگیری از گرفتگی عروق قلبی، مصرف ادویه و گیاهان دارویی است. بسیاری از گیاهان و ادویه ها خاصیت دارویی برای بدن دارند. در واقع گیاهان دارویی و ادویه ها حاوی همان مواد شیمیایی محافظتی هستند که به طور طبیعی برای دفع آفات و بیماری ها از آنها استفاده می کنند.

  • خوردن سیر: هنگامی که ما این مواد شیمیایی را از طریق ادویه و گیاه هان دارویی وارد بدن می کنیم، سلول های بدن ما نیز در برابر بیماری محافظت می شود. تحقیقات ثابت کرده است که آلیوم موجود در سیر باعث بهبود کلسترول خون، کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تنگی عروق می شود.
  • استفاده از زردچوبه: این ادویه محبوب در ایران غنی از کورکومین است که کلسترول بد، تری گلیسیرید و قند خون را کاهش می دهد.
  • زنجبیل: زنجبیل یک گیاه ضد التهاب طبیعی است که خون را رقیق می کند.
  • دارچین:  ادویه شیرینی است که جریان خون در عروف را بهبود بخشیده و قند خون را به حالت طبیعی بر می گرداند.

 پیشنهاد ما:

ادویه پای سیب (حاوی دارچین، میخک، فلفل و جوز هندی) را روی میوه، بلغور جو دوسر و حتی روی نوشیدنی خود بپاشید.

مخلوط ادویه ایتالیایی را نیز می توانید روی سالاد، سوپ، سیب زمینی و غذاهای دیگر اضافه کنید.

خوردن کمی دارچین صبح ها برای درمان دیابت نوع دو نیز بسیار موثر است.

خوردن ماهی های SMASH برای تنگی عروق

SMASH مخفف ماهی ساردین، ​​ماهی خال مخالی، آنچوی، ماهی قزل آلا و شاه ماهی است. این ماهی ها مقدار کمی جیوه و سموم دیگر دارند اما حاوی امگا 3 زیادی هستند.

امگا 3 برای کاهش التهاب، اختلالات ریتم قلب، سطح تری گلیسیرید و فشار خون بالا مفید است. رژیم های غذایی غنی از این نوع چربی از جمع شدن پلاک در عروق و در نتیجه گرفتگی رگ قلب جلوگیری کند.

پیشنهاد ما:

خود را به خوردن دو وعده ماهی در هفته مقید کنید، اما از خوردن ماهی های بزرگ مانند شمشیرماهی که جیوه بالایی دارند خودداری کنید.

مصرف ماهی و جلوگیری از تنگی عروق با چربی امگا3
مصرف ماهی و جلوگیری از تنگی عروق با چربی امگا3

مصرف چای برای جلوگیری از تنگی عروق

این نوشیدنی منبعی غنی از فلاونوئیدها است که به خنثی سازی اکسیداسیون در بدن کمک می کند.

فلاونوئیدهای خاص موجود در چای سبز به نام کاتچین، از سلولهای ما محافظت می کنند. انواع چای از چند طریق بیماری های قلبی، انسداد و تنگی عروق را متوقف  و از جذب کلسترول غذا در بدن جلوگیری، سطح قند خون را تنظیم  کرده و التهاب را تسکین می دهد.

پیشنهاد ما:

روزانه یک فنجان بیشتر از قبل چای بنوشید. برای مثال اگر در حال حاضر روزانه یک فنجان چای می نوشید، هدف خود را روی مصرف سه فنجان در روز قرار دهید. بگذارید چای سه تا پنج دقیقه دم بکشد تا میزان کاتچین در آن افزایش یابد.

برای باز کردن عروق قهوه بخورید

سالها به افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی بودند گفته می شد که از قهوه خودداری کنند؛ اما مطالعات جدید نشان می دهد خوردن قهوه بدون خامه و شیرین کننده های مصنوعی، به طرز شگفت انگیزی سالم است.

علی رغم کافئین موجود در قهوه، یک فنجان از آن فشار خون را کاهش داده و از گرفتگی رگ قلب جلوگیری می کند.

البته اگر خوردن قهوه باعث ایجاد تپش قلب در شما می شود، به واکنش بدن خود گوش فرا دهید و از خوردن آن صرف نظر کنید.

پیشنهاد ما:

بیش از 4 فنجان قهوه در روز نخورید. یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز طول عمر را کم می کند. بنابراین از خوردن قهوه خود لذت ببرید اما آن را به مقدار معقول مصرف کنید.

چه مواد غذایی برای رگ های قلب مضر است؟

نوشیدنی های گازدار نخورید

سالانه 180000 نفر به طور حیرت انگیزی در سراسر جهان به دلیل مصرف نوشیدنی های گازدار و قندی می میرند و حدود 45000 نفر از این مرگ ها ناشی از حملات قلبی است.

افرادی که مقدار زیادی نوشیدنی های گازدار و قندی می نوشند تمایل به افزایش وزن، دیابت و گرفتگی عروق قلب زودرس دارند.

نوشابه همچنین باعث افزایش قند خون می شود که پروتئین ها و چربی ها را به ترکیبات سمی تبدیل می کند. این کار به عروق آسیب رسانده و باعث گرفتگی و تنگی عروق می شود.

پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار
پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار

محققان دانشگاه هاروارد در بیش از دو دهه مطالعه، دریافته اند که زنانی که بیش از دو وعده نوشیدنی قندی در روز مصرف می کنند 40٪ بیشتر از زنانی که کمتر می نوشند، به بیماری های قلبی و تنگی عروق مبتلا می شوند.

در این مطالعه مردانی که بیشتر نوشابه مصرف می کنند، 20 درصد بیشتر از کسانی که کمتر نوشابه می خورند، دچار حمله قلبی می شوند.

پیشنهاد ما:

خوردن نوشابه را کنار بگذارید. اگر روزانه چند لیوان نوشیدنی های قندی و گازدار می خورید، واقع بینانه مصرف آن را کاهش دهید. با جایگزینی یکی از لیوان ها با آب شروع کنید. یا می توانید نیمی از محتوای نوشیدنی خود را با نصف لیوان آب مخلوط کنید. با گذشت زمان، کمتر و کمتر نوشابه بنوشید تا به مصرفتان به صفر برسد.

خلاصه

گرفتگی رگ قلب یک بیماری شایع است که در آن پلاک در دیواره شریان های قلبی جمع می شود. این پلاک می تواند جریان خون به قلب را کاهش داده و باعث درد قفسه سینه، آنژین صدری و حمله قلبی شود. رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری و درمان تنگی عروق دارد ؛ چرا که می تواند به کاهش کلسترول، فشار خون و قند خون که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب را افزایش می دهند، کمک کند.

منبع:

www.readersdigest

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا