بیماری ها

آنژیوپلاستی و محدودیت های آن

زمانی که به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا هستید، ماده مومی شکلی به نام پلاک در داخل عروقی جمع می شود که خون را به قلب شما می رساند. اگر یک رگ بیش از حد باریک یا مسدود شود، ممکن است برای برطرف کردن تنگی و انسداد آن به درمان نیاز داشته باشید. این کار کمک می کند تا جریان خون طبیعی و غنی از اکسیژن به قلب شما بازگردد. اغلب، این کار توسط یک روش کم تهاجمی به نام آنژیوپلاستی انجام می شود.

در طی آنژیوپلاستی، یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر که سر آن یک بالون وجود دارد وارد رگ خونی شده و از طریق آن به عروق کرونر آسیب دیده هدایت می شود. سپس بالون باد می شود تا رگ را باز کند. ممکن است یک لوله مشبک کوچک به نام استنت در آنجا قرار گیرد تا به باز نگه داشتن شریان کمک کند. سپس بالون تخلیه و خارج می شود، اما استنت در جای خود باقی می ماند.

 

گزینه های درمان تنگی و انسداد عروق

جایگزین اصلی آنژیوپلاستی جراحی بای پس قلب است. در این جراحی، یک رگ خونی سالم از جای دیگر بدن (معمولا َ از رگ های پا استفاده می شود) به شریان مسدود شده متصل شده و مسیر جدیدی را برای خون ایجاد می کند. در مقایسه با جراحی بای پس قلب، آنژیوپلاستی دارای مزایای زیر است:

  • نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.
  • زمان بهبودی سریع تری دارد.
  • کمتر تهاجمی است.
  • کمتر باعث ایجاد سکته های مغزی می شود (سکته های مغزی می تواند یکی از عوارض جراحی قلب باشد).

به راحتی با مقایسه موارد بالا می توان فهمید که چرا عمل آنژیوپلاستی به یک گزینه محبوب تبدیل شده است. با این حال، مانند هر روش پزشکی دیگر، محدودیت های خاص خودش را دارد. تحقیقات نشان می دهد که جراحی بای پس قلب برای برخی از بیماران قلبی انتخاب بهتری است. با کسب اطلاعات درباره هر دو روش، می توانید با پزشک خود یکی از روش های مناسب را انتخاب کنید.

معایب آنژیوپلاستی

اگر چه آنژیوپلاستی مزایای زیادی دارد، اما دارای معایبی هم هست. یک از نگرانی های آنژیوپلاستی این است که ممکن است بافت اسکار (گوشت اضافی) زیادی در ناحیه تحت درمان شریان رشد کند. این عارضه می تواند باعث باریک شدن مجدد یا مسدود شدن رگ شود. گاهی اوقات این اتفاق چند ماه بعد از عمل رخ می دهد. تنگی مجدد عروق در موارد زیر بروز می کند:

  • 30٪ از بیماران آنژیوپلاستیی که استنت گذاری نشده اند.
  • 15٪ از بیماران آنژیوپلاستی که از انواع استنت استفاده کرده اند.
  • 10٪ از بیماران آنژیوپلاستی که استنت دارویی دریافت می کنند (نوعی استنت که از دارو پوشانده شده است تا رشد بافت اسکار را کاهش دهد).

در بعضی موارد، اطراف استنت با اشعه لیزر درمان می شود تا خطر تنگی مجدد و ایجاد بافت اسکار کاهش یابد. اگر تنگی مجدد اتفاق بیفتد، اغلب می توان با انجام یک آنژیوپلاستی دیگر رگ را دوباره باز کرد.

نگرانی دوم این است که ممکن است در داخل استنت لخته خونی تشکیل شود. این خطر در استنت های دارویی بیشتر از استنت های فلزی است. برای کاهش خطر، پزشکان اغلب آسپرین به همراه داروی ضد پلاک دیگر تجویز می کنند. اگرچه این داروها بسیار مفید هستند، اما همیشه احتمال بروز عوارض جانبی ناخواسته مانند بثورات آلرژیک یا خونریزی بیش از حد با مصرف این دارو ها وجود دارد.

ارزیابی معایب و مزایای آنژیوپلاستی

برای بسیاری از افراد، مزایای آنژیوپلاستی بسیار بیشتر از معایب آن است. با این حال، برای برخی دیگر  انجام جراحی بای پس قلب منطقی تر است. در مجله JAMA، نتایج مطالعات دانشمندان در مقایسه دو روش آنژیوپلاستی و جراحی بای پس قلب به صورت زیر است:

♦ آنژیوپلاستی و جراحی بای پس قلب هر دو گزینه های مناسبی برای درمان بیماری پیشرفته عروق کرونر قلب هستند.

♦ برای افراد دیابتی، جراحی بای پس قلب به طور کلی نتایج بهتری را به همراه دارد، از جمله داشتن ریسک کمتر حمله های قلبی یا مرگ زودرس.

♦ برای افراد با موارد پیچیده کمتر و کسانی که جراحی بزرگ برای آنها بسیار خطرناک ارزیابی می شود، آنژیوپلاستی به طور کلی گزینه بهتری است.

♦ برای افرادی که بیماری کرونر قلب پیچیده تری دارند، جراحی بای پس قلب می تواند انتخاب بهتری باشد. این دسته افراد برخی از مشکلات زیر را دارا هستند:

  • باریک شدن عروق کرونر اصلی سمت چپ قلب
  • عملکرد ضعیف دهلیز چپ و پایین قلب
  • انسداد جدی در بیش از یک شریان کرونری بزرگ

انتخاب مناسب میان آنژیوپلاستی و جراحی بای پس قلب

هنگام تصمیم گیری بین آنژیوپلاستی و جراحی بای پس قلب، پزشک میزان پیچیدگی بیماری عروق کرونر قلب شما و همچنین وجود بیماری های دیگر مانند دیابت را در نظر می گیرد. نظرات شخصی شما نیز باید در تصمیم گیری لحاظ شود.

در صورتی که به شما گفته شده است برای درمان بیماری عروق کرونر قلب به یکی از این روش ها نیاز دارید، اطمینان یابید که پزشک معالج شما چه چیزی را برای شما توصیه می کند و از او بخواهید دلایل آن را برای شما توضیح دهد. اگر مبتلا به دیابت یا مورد پیچیده تری از بیماری قلبی هستید، بهتر است هم از یک متخصص قلب و عروق و آنژیوپلاستی و هم از یک جراح قلب که عمل بای پس را انجام می دهد، اطلاعات کسب کنید. به این ترتیب می توانید اطمینان یابید که دید کامل و همه جانبه ای نسبت به انتخاب روش های درمانی خود دارید.

منابع:

www.healthgrades.com

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس