مراقبت و سلامت

کاهش کلسترول بالا با این 5 ماده غذایی

چربی خون شما به آسانی ممکن است به سطح نگران کننده و بالایی برسد و شما را مبتلا به کلسترول یا همان چربی خون بالا کند. برعکس این قضیه نیز صادق است. تغییر در رژیم غذایی می تواند کلسترول شما را کاهش دهد و ترکیب چربی های شناور در جریان خون شما را بهبود بخشد.

میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و چربی های خوب همگی بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب هستند. اما برخی از غذاها به طور ویژه و مؤثری در کاهش کلسترول خون مفید هستند.

 

مکانیزم کاهش کلسترول خون با غذاها

برخی از غذاهای مفید برای کاهش کلسترول خون مقدار کافی ای از فیبر محلول دارند که کلسترول و پیش ماده های آن را به سیستم هضم متصل می کند و آنها را قبل از وارد شدن به گردش خون جمع کرده و دفع می کنند.

برخی دیگر از این غذاها چربی های اشباع نشده چند منظوره دارند که مستقیماً LDL یا کلسترول بد خون را کاهش می دهد. و برخی از این مواد هم استرول و استنول گیاهی دارند که از جذب کلسترول توسط بدن جلوگیری می کنند. ما در این مقاله 5 ماده غذایی که در کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر هستند را به شما معرفی می کنیم:

 

1- جو دوسر برای کاهش کلسترول خون

یک راه آسان برای کاهش کلسترول خون انتخاب بلغور از جو دوسر یا یک غلات سرد مبتنی بر جو دوسر برای صبحانه است. بلغور جو دو سر به شما 1 تا 2 گرم فیبر محلول می دهد. برای یک نیم گرم دیگر یک موز یا مقداری توت فرنگی اضافه کنید.

 

 2- انواع لوبیا

لوبیا به خصوص از نظر فیبر محلول بسیار غنی است. لوبیا همچنین مدتی طول می کشد تا در سیستم گوارشی بدن هضم شود، به این معنی که شما بعد از خوردن غذا مدت طولانی تری احساس سیری می کنید. بنابراین لوبیا یک غذای مفید برای افرادی است که دنبال کاهش وزن هستند.

لوبیا انواع مختلفی دارد، که دست شما را در انتخاب باز نگه می دارد – از لوبیای چشم بلبلی و چیتی گرفته تا چشم سیاه و غیره. شما برای کاهش کلسترول خون به روش های مختلفی می توانید از انواع لوبیا در غذاهای خود استفاده کنید.

3- آجیل و خشکبار

یک مطالعه نشان می دهد که خوردن بادام، گردو، بادام زمینی و سایر مغزها برای سلامت قلب مفید است. خوردن 50 گرم آجیل در روز می تواند باعث کاهش کلسترول بد خون تا 5 درصد شود. همین امر در کاهش کلسترون خون کمک می کند. آجیل ها مواد مغذی دیگری نیز دارند که از روش های دیگری از قلب محافظت می کنند.

4- غذاهای غنی شده با استرول و استنول

استرول ها و استنول های استخراج شده از گیاهان باعث افزایش توانایی جذب کلسترول در در سیستم گوارش بدن می شوند. اکنون بسیاری از شرکت های  این مواد را به طیف گسترده ای در غذاها اضافه می کنند. این مواد همچنین به عنوان مکمل در دسترس هستند. دریافت 2 گرم استرول یا استنول گیاهی در روز می تواند میزان کلسترول بد خون یا LDL را حدود 10٪ کاهش دهد.

5-کاهش کلسترول خون با ماهی های چرب

خوردن ماهی دو یا سه بار در هفته می تواند با دو روش موجب کاهش کلسترول بد خون شود: جایگزین شدن به جای گوشتهایی که دارای چربی های اشباع شده یا LDL اند و استفاده از چربی های امگا 3 برای کاهش کلسترول بد خون. امگا 3 باعث کاهش تری گلیسیرید در خون می شود و همچنین با جلوگیری از ضربان قلب غیر طبیعی قلب، از آن محافظت می کند.

 

 

 

منابع:

تفسیر نتایج آزمایش خون

شما می توانید نتایج آزمایش خون خود را برای ما ارسال کنید تا پزشکان متخصص ما در مرکز قلب عروق و اکوکاردیوگارفی بهار، به صورت رایگان برای شما تفسیر کرده و در صورت نیاز شما را برای مراقبت ها و تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و غیره راهنمایی کنند.

برای این کار می توانید در فرم پرسش از دکتر زیر پس از وارد کردن مشخصات فردی خود، تصویر یا فایل آزمایش خود را بارگذاری کنید و سپس دکمه ارسال را بفشارید. پزشکان ما در اسرع وقت نتایج را  بر اساس فاکتور های خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای شما تفسیر خواهند کرد.

[gravityform id=”2″ title=”true” description=”true”]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس