مراقبت و سلامت

مشروبات الکلی و بیماری های قلبی عروقی

وقتی نوبت به مصرف مشروبات الکلی می رسد، اعتدال هنوز هم حرف اول را می زند. اما حتی یک واحد نوشیدنی الکلی در روز ممکن است خطری برای  سلامت قلب شما و پیش زمینه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشد.

قلب ما همه روزه نه تنها در معرض آسیب ناشی از مصرف غذاهای ناسالم بلکه نوشیدنی های مضر نیز قرار دارد

 

این روز ها شاهد آن هستیم که هر نوع نوشیدنی الکلی در اکثر مجالس و مهمانی ها سرو می شود. اما قبل از این که تصمیم به خوردن نوشیدنی های الکلی بگیرید باید بدانید واقعاً چه مقدار الکل مصرف می کنید – و اینکه چگونه الکل می تواند روی سلامت قلب شما تأثیر بگذارد.

 

به عنوان بخشی از یک پروسه بررسی استاندارد سابقه سلامت، اکثر پزشکان از عادتهای نوشیدن شما سؤال می کنند. به طور کلی، معمولا نوشیدن یک واحد الکل در روز برای زنان و دو واحد در روز برای مردان تعریف شده است و بی خطر محسوب می شود. اما با این حال برخی از هشدارها نسبت به نوشیدن مشروبات الکلی وجود دارد.

 

تعریف یک واحد نوشیدنی

 

دکتر استفان ویویوت، دانشیار پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: “ما از مردم در مورد مقدار مشروبات الکی که مصرف می کنند می پرسیم، اما باید مراقب باشید که منظور آنها از این مقادیر چیست. برای برخی از افراد ، یک واحد نوشیدنی ممکن است یک لیتر باشد!” وی خاطرنشان می کند برخی افراد توجه نداشته باشند که میزان الکل در برخی نوشیدنی ها ممکن است از %7 تا %16 و یک واحد از آنها حدود یک فنجان است.

 

دکتر ویویوت می گوید: “افرادی كه دچار حمله قلبی شده اند از من سؤال می كنند كه آیا می توانند مشروبات الكلی مصرف کنند یا نه.” اگر آنها کاملا بهبود یافته و به طور کلی سالم هستند، به آنها می گوییم که تحقیقات نشان می دهد افرادی که مقادیر متوسط نوشیدنی های ​​الکل می نوشند بیشتر از افرادی که اصلاً نمی نوشند در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

 

بررسی شواهد

 

اما علی رغم اعتقادات رایج درین مورد، شواهدی مبنی بر اینکه الکل برای قلب شما مفید است، تقریباً ضعیف و صرفاً براساس مشاهدات میدانی استوار است. دکتر ویویوت می گوید: “ما افرادی را می بینیم که در حد متوسط نوشیدنی الکی مصرف می کنند و​​ میزان بیماری قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در آنها کمتر است. اما خوب این علت و معلولی را اثبات نمی کند.”

 

به عنوان مثال، برخی افراد ثروتمند و تحصیل کرده نوشیدنی های الکلی سبک تا متوسط می خورند و شاید احتمالاً عادات زندگی سالم قلبی دارند که ممکن است خطر کمتری را برای آنها در بر داشته باشد.

پزشکان به افرادی که بیمار هستند یا از برخی داروها استفاده می کنند اغلب می گویند که از مصرف الکل خودداری کنند. بنابراین، هنگامی که محققان مشروبات الکلی و مضر غیر الکلی را با یکدیگر مقایسه می کنند، مشروبات الکلی مشکلات سلامتی کمتری دارند اما این به معنای نداشتن ضرر برای نوشیدنی های الکلی نیست.

 

رابطه بیماری های قلبی عروقی و مشروبات الکلی

 

بین مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی و فیبریلاسیون دهلیزی(یک ریتم قلب نامنظم که می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد) رابطه در خوری وجود دارد. این سندرم به عنوان تعطیلی قلب هم شناخته می شود زیرا به طور معمول در حوالی تعطیلات و آخر هفته ها اتفاق می افتد!

زمانی که برخی از مردم بیش از حد در مصرف نوشیدنی های الکلی افراط می کنند. دقیقاً مشخص نیست که چرا زیاد نوشیدن – که به عنوان مصرف حدود چهار تا پنج واحد در طی دو ساعت شناخته می شود – باعث ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی می شود. اما ممکن است در افرادی که سابقه مشکلات ریتم قلبی را ندارند هم اتفاق می افتد.

 

یک مطالعه اخیر در این زمینه – نشان می دهد که حتی مصرف یک واحد الکل در روز ممکن است محفظه بالایی سمت چپ قلب (دهلیز) را بزرگ کرده و خطر ابتلا به اپی فیب را افزایش دهد.

این یافته ها که در 14 سپتامبر 2016 و در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، روی 5220 نفر از مطالعات طولانی مدت قلب انجام شد. در این تحقیق محققان دریافتند که مصرف هر 10 گرم الکل (مقدار یک واحد نوشیدنی) خطر ابتلا به آفیب را 5 درصد افزایش می دهد. در حدود 24٪ (و در بعضی موارد تا 75٪) هم می تواند منجر به بزرگ شدن دهلیز چپ شود. کشش در دهلیزها – که می تواند ناشی از فشار خون بالا یا مشکلات ژنتیکی باشد – قلب را از نظر الکتریکی ناپایدار می کند.

 

این یافته های جدید مشاهده ای را که بین نوشیدن متوسط ​​و کاهش خطر حمله قلبی ذکر شده است ، تغییر نمی دهد. او می گوید ، اما هیچ کس نباید به امید جلوگیری از حمله قلبی ، مشروبات الکلی را شروع کند. وی برای بیماران خود که الکل می نوشند ، بیش از یک نوشیدنی در روز ، حتی برای مردان ، پیشنهاد نمی کند. دکتر ویویوت توصیه می کند اگر مبتلا به آفیب هستید و الکل می نوشید ، احتمالاً باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

 

 

تعیین محدودیت در مصرف مشروبات الکلی

 

انستیتوی ملی سو مصرف الکل و اعتیاد به الکل آمریکا به افراد بالای65 سال توصیه می کند تا مصرف نوشیدنی های الکلی را به یک واحد در روز محدود کنند. تغییرات مربوط به سن، از جمله کاهش توانایی متابولیسم دفع الکل، صرف نظر از جنسیت، مقادیر مصرف بالاتر الکل را خطرناک می کند. افراد زیر 21 سال، زنان باردار و کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی سو مصرف الکل دارند ، باید از مصرف الکل به طور کامل خودداری کنند.

 

برای کنترل مصرف نوشیدنی های الکلی و محدود کردن آن و یا حتی قطع مصرف آن، پیروی از این نکات کمک کننده خواهد بود:

 

  • یک دفترچه یادداشت تهیه کنید. در این دفترچه بنویسید که چه مقدار و در چه روز هایی الکل مصرف می کنید. این کار را برای چند هفته متوالی انجام دهید.
  •  مشروبات الکلی را وارد خانه نکنید. تا حد ممکن آن ها را با آب گاز دار و یخ رقیق کنید. و هرگز آن را با معده خالی مصرف نکنید.
  • در برنامه زندگی خود، چند روز را برای روزهای بدون الکل در نظر بگیرید.

 

منابع:

https://herheart.org/keep-tabs-on-your-drinking/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس