بیماری ها

گرگرفتگی در زنان و رابطه آن با بیماری های قلبی عروقی

گرگرفتگی، یک علامت شایع در یائسگی است. اما دوره های مکرر و مداوم آن می تواند نشانه ای از فاکتور خطر ابتلا به حمله قلبی باشد. ما در این مقاله تحقیقی را که درباره گرگرفتگی و خطرابتلا به بیماری های قلبی عروقی در دانشگاه هاروارد شده است را مورد مطالعه و بررسی قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

محققان توجه خود را بیشتر به فاکتور های خطر بیماری های قلبی- عروقی که فقط در زنان یائسه و یا زنان باردار وجود می پردازند. اما اخیراَ محققان توجه خود را روی گرگرفتگی که علامتی شایع میان 85 درصد زنان یائسه است، اختصاص داده اند.

گرگرفتگی و سلامت قلب

نتایج مطالعه ای در سپتامبر 2019 که توسط انجمن یائسگی آمریکای شمالی از مطالعه سلامت زنان در سراسر کشورانجام شد، نشان داد زنانی که گرگرفتگی مداوم دارند ممکن است بیشتر از زنانی دیگر در معرض سکته مغزی یا سایر مشکلات جدی قلبی عروقی قرار بگیرند.

محققان گرگرفتگی به مدت شش روز یا بیشتر در دوره دو هفته ای را گر گرفتگی مداوم تعریف می کنند. زنان مبتلا به گرگرفتگی مداوم، گرگرفتگی های مکرر را در 25٪ یا بیشتر مطالعات گزارش کرده اند

 

دکتر کاتری ام. رکسرود، دانشیار پزشکی و رئیس بخش بهداشت زنان در دانشکده پزشکی هاروارد در این مطالعه می گوید:

 “اکثر زنان، دچارگرگرفتگی می شوند. این امر یک پدیده غیر طبیعی نیست. از طرف دیگر به نظر می رسد اگر گرگرفتگی به صورت مداوم شود، ممکن است نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشد.”

 

اما از این گفته وحشت نکنید. دکتر رکسرود اذعان می کند که حتی در بین زنانی که گرگرفتگی بیشتری دارند، احتمال بروز سکته قلبی، نارسایی قلبی یا انسداد عروق هنوز پایین است. وی می گوید:

“این به این معنی نیست همه زنانی که دچار گرگرفتگی می شوند، بیماری قلبی عروقی دارند یا در آینده به آن مبتلا می شوند.”

 

در عوض، گرگرفتگی زمینه ای است که محققان برای درک بهتر آن تلاش می کنند. روزی می رسد که گرگرفتگی مکرر یا مداوم ممکن است به سایر عوامل خطر مخصوص زنان ملحق شود. در آینده ممکن است پزشک معالجتان گرگرفتگیتان را برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی با برخورد شدیدتری درمان کند.

گرگرفتگی شاخصی برای زیر نظر گرفتن مشکلات جسمی

 

گرگرفتگی مجموع رخدادهایی است که در آن بدن احساس می کند بیش از حد گرم شده است. گرگرفتگی ها می توانند برای چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشند. در طول گرگرفتگی، پوست شما ممکن است برافروخته و قرمز شود و ممکن است شروع به عرق کردن کنید. بعد از آن گر گرفتگی، ممکن است احساس سرما و رطوبت کنید.

 

گرگرفتگی معمولاً در ماه های منتهی به یائسگی یا چند ماه پس از آن رخ می دهد. با این حال، در برخی از زنان، سالها باقی می ماند. اما شدت گر گرفتگی در زنان بسیار متفاوت است. برخی از زنان ممکن است در طول سال فقط چند بار دچار گرگرفتگی شوند. برخی دیگر هم هر روز دچار این عارضه شوند.

تا کنون به طور دقیق مشخص نشده است که چه عواملی باعث گرگرفتگی می شود، اما برخی از متخصصان معتقدند که کاهش هورمون استروژن بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس که به عنوان ترموستات بدن شما عمل می کند را تحت تأثیر قرار می دهد.

هنگامی که هیپوتالاموس احساس کند بدن شما بیش از حد گرم شده است، فرایندهایی را برای خنک کردن بدن شما انجام می دهد. به عنوان بخشی از این فرایند، رگ های خونی گشاد می شوند تا گرمای اضافی را دفع کنند.

آیا درمان گرگرفتگی لازم است؟

هر چند شواهدی مبنی بر اینکه گرگرفتگی مداوم ممکن است خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد وجود دارد، اما هیچ مدرکی دال بر اینکه کاهش گرگرفتگی باعث کاهش این فاکتور های خطر می شود، وجود ندارد.

بنابراین، تسکین علائم تنها علت درمان گرگرفتگی است. گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

  • هورمون درمانی کوتاه مدت با دوز کم، با درمان ترکیبی استروژن، استروژن و پروژسترون
  • داروهای غیر هورمونی مانند کلونیدین است، گاباپنتین (نورونتین)
  • داروهای ضد افسردگی مانند ونلافاکسین (Effexor) ، پاروکستین (Paxil )، فلوکستین (Prozac ) و سرترالین (Zoloft)

گرگرفتگی آیا یک عامل جدی در عروق قلبی و مغزی است؟

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که زنان 40 تا 53 ساله که گرگرفتگی مکرر یا آزار دهنده دارند، در عکس العمل رگهای خونی ویژگی های خاصی نشان می دهند. این گونه عکس العمل ها به عنوان عوامل مرتبط با بیماری های قلبی عروقی شناخته می شوند.

بنا به گفته دکتر رکسرود ممکن است لایه های رگهای خونی این زنان به استرس ناشی از تغییرات هورمونی در یائسگی پاسخ خوبی ندهند.

در حالی که مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که وجود برخی تفاوت ها در رفتار اساسی رگ های خونی به طور بالقوه می تواند خطرات ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. مطالعه SWAN این ایده را یک گام فراتر برده و گرگرفتگی را با بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانست.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد، در زنانی که گرگرفتگی مداوم دارند، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی مانند سکته قلبی، انسداد عروق کرونر یا سکته مغزی دو برابر است. در 20 سال آینده، زنانی که دارای گر گرفتگی مداوم هستند، 80 درصد بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار خواهند گرفت. البته این امر در ارتباط با عوامل خطر استاندارد در بیماری های قلبی و عروقی (مانند دیابت، چاقی، فشار خون بالا و کلسترول بالا) نیست.

تفسیر نتایج مطالعات درباره گر گرفتگی و خطر بیماری های قلبی عروقی

اگر چه این مطالعات سر نخ های جالی در باره خطرات احتمالی بیماری های قلبی عروقی ارائه می دهد اما مهم است که درصد ها در نظر گرفته شود. در حالی که میزان دو برابر بودن خطر ابتلا به بیماری های قلبی ترسناک به نظر می رسد اما افزایش کلی فاکتور های خطر در زنان در ارتباط به گر گرفتگی به نسبت کم است.

بنابراین، زنان باید از این مطالعات و یافته ها چه پیامی را دریافت کنند؟ دکتر رکسرود برای سلامت قلب و استفاده از عوارض یائسگی به عنوان ارزیابی مجدد خطرات بیماری های قلبی در زنان این موارد را توصیه می کند:

عوامل خطر را در خود شناسایی کنید:

مهم است که در سن میانسالی، عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را در خود ارزیابی کنید. چرا که احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی در زنان یائسه افزایش می یابد. در نتیجه توجه به عواملی چون کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و غیره نیز ضروری است.

به عوامل خطر که مخصوص زنان است توجه کنید:

پزشک معالج باید دو مورد را همواره در شما ارزیابی کند : یائسگی زودرس ( قبل از 40 سالگی) و عارضه پره اکلامپسی در دوره های بارداری قبلی ( پرو اکلامپسی یک عارضه خطرناک بارداری و تهدید کننده زندگی است که در آن بیمار فشار خون بالا داشته و اغلب در ادرار او پروتئین مشاهده می شود).

در صورتی که در معرض بالای خطر های بیماری های قلبی عروقی قرار ندارید اما یک یا هر دو عاملی که در بالا ذکر شد را در خود دارید، ممکن است سطح خطر در شما بالا برود. برخی از عوامل دیگر مثل دیابت بارداری و گر گرفتگی در حال حاضر جزء عوامل خطر ساز محسوب نمی شود.

امروزه محققان بیشتر به عوامل خطر ساز بیماری های قلبی عروقی که مخصوص زنان است توجه می کنند و در مورد چگونگی تأثیر این عوامل بر سلامتی شما در سال های آینده اطلاعات بیشتری در دست خواهند داشت. با این حال ضروری است که با این گونه عوامل که تهدید کننده سلامت قلب هستند، آشنا شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. با سلام من ۴۵ ساله هستم و نتیجه ی ESR ۳۰ شده است و بقیه ی نتایج آزمایش خون نرمال است. مدتی هست که احساس گر گرفتگی شدید در ناحیه ی صورت و قفسه سینه دارم. این مسئله ارتباطی با نتیجه ی ESR دارد یا خیر؟ با تشکر

  2. با سلام .همسرم مدتی است که دقیقا بعد از تزریق واکسن آسترازنکا.دوچار تپش قلب و گر گرفته گی در بالا تنه و درد زیر شکم و پهلو و قفسه سینه میشه . به طوری که احساس میکنه یه گازی مانند داروی بیهوشی وارد بدنش میشه و هر آن احساس غش و بیقراری بسیار بهش دست میده.متخصص قلب دستگاهه ۲۴ ساعته ثبت ضربان قلب براشون گذاشتند و گفتند موردی نیست و برای‌ کنترل ضربان قلب .پرانول ۱۰ رو بهشون دادند و برای چکاپ کامل پیرو آزمایشات . و آندسکوپی .به طور اتفاقی ضایعه ساب موکزال معده در eus .طبق تشخیص فوق تخصص گوارش. معلوم شد که داروهایی مثل .لیبرو سی.مترونیدازول .بیسموتان .رو جهت میکروب معده و غیره تجویز کردند . و فرمودند که حالات بیمار ارتباطی به این ضایعه ندارد. متاسفانه . حتی با مصرف این داروها هم حالات فوق دوباره سراغشون میاد و با مراجعه مجدد و اینکه پزشک فرمودند که استرس زیاد باعث این موضوع هست و یه آرامبخش ۱۰ ضعیف بهشون دادند . متاسفانه حتی با خوردن آرامبخش نیز دچار حالات فوق می‌شوند. خواهشمندم راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام رضای عزیز. با توجه به اینکه بررسی های کامل در مورد قلب و معده برای ایشان انجام شده و موردی یافته نشده و داروی آرام‌بخش تجویز شده هم برای او اثر چندانی نداشته است، پیشنهاد می شود حتما یک مشاوره با روانپزشک حاذق در مورد علت ایجاد استرس و رفع آن داشته باشید.
      به امید بهروزی و سلامت

    2. سلام دوست گرامی
      همسر شما بهبود یافتند؟ چون مادر من هم دقیقا بعد از کرونا دچار این حالات شدند و میخواستم ببینم چیکار کنیم که بهتر بشن چون چندید دکتر رفتیم

    1. با سلام،
      برای بررسی بیشتر باید آژمایش خون و هورمونی و سپس در صورت بروز علائم دیگر بررسی قلبی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا