بیماری ها

داروهای بعد از عمل آنژیوپلاستی | استنت گذاری

آنژیوپلاستی عروق کرونر/ استنت گذاری، یک روش کاملاً استاندارد و معمول در درمان انسداد عروق کرونر است. بسیاری از متخصصان قلب و عروق ماهر این عمل را در سراسر جهان انجام می دهند. با این حال، پس از عمل آنژیوپلاستی لازم است که برخی از داروهای قلبی نیز مصرف شود.

آنژیوپلاستی عروق کرونر روشی است که عروق مسدودی منتهی به قلب شما را باز می کند. این عروق می توانند توسط ماده مومی شکلی، به نام پلاک، باریک یا مسدود شوند.

در طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، معمولاً یک لوله کوچک مشبک به نام استنت، در محل آسیب دیده پلاک قرار داده می شود. استنت برای کمک به باز نگه داشتن شریان به طور دائمی در جای خود باقی می ماند

آنژیوپلاستی  عروق کرونر می تواند جریان طبیعی خون را در قلب شما بازیابی کند. این کار برای سلامتی قلب شما بسیار مهم است. جراح متخصص قلب این کار را با استفاده از یک روش کم تهاجمی انجام می دهد که نیازی به جراحی و بیهوشی عمومی با زمان بهبودی طولانی ندارد.

با این حال آنژیوپلاستی کاملاً بدون خطر نیست. یک نگرانی این است که ممکن است بعد از عمل، لخته خون در استنت ایجاد شود. این امر می تواند باعث حمله قلبی شود. برای جلوگیری از این امر، پزشک ممکن است داروی ضد انعقاد را برای شما تجویز کند.

نسخه های دارویی بعد از آنژیوپلاستی

بعد از انجام آنژیوپلاستی و دریافت استنت، ممکن است پزشک به شما بگوید که در کنار آسپرین از داروی ضد پلاکت دیگر استفاده کنید. این دارو ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

همه این داروها همانند آسپرین به روشی مشابه برای جلوگیری از لخته شدن خون عمل می کنند. وقتی دسته خاصی از سلولهای چسبنده خون به نام پلاکت، شروع به چسبیدن به هم می کنند لخته خون ایجاد می شود.

ماده شیمیایی به نام ترومبوکسان این فرایند را به وجود می آورد. در واقع ترومبوکسان باعث تجمع پلاکتها می‌شود و همچنین منقبض‌کننده عروق است و فشار خون را افزایش میدهد. آسپرین و سایر داروهای ضد پلاکت توانایی بدن در ساخت ترومبوکسان را کاهش می دهد.

بازه مصرف داروهای پس از آنژیوپلاستی چه قدر است؟

اگرچه داروهای ضد پلاکت و رقیق کننده های خون می توانند بسیار مفید باشند، اما می توانند عوارض جانبی از جمله خونریزی کنترل نشده را ایجاد کنند. بنابراین، هدف از مصرف این دارو ها پس از آنژیوپلاستی در یک بازه زمانی مشخص این است که تا خطر ابتلا به لخته خون خطرناک را کاهش دهد.

به عنوان یک قاعده کلی، پس از  آنژیوپلاستی و دریافت استنت:

  • آسپرین ممکن است به طور نامحدود و شاید برای تمام طول عمر مصرف شود .
  • داروی های ضد پلاکت دیگر ممکن است به مدت 1 تا 12 ماه یا مدت طولانی تری مصرف شود.

 

یکی از عواملی که در مدت زمان مصرف داروی ضد پلاکت تأثیر می گذارد نوع استنتی است که در عروق کار گذاشته می شود.

برخی از استنت ها که استنت های دارویی نامیده می شوند، برای کاهش میزان رشد بافت در ناحیه تحت درمان، با دارو پوشانده شده اند.

 این کار کمک می کند تا شریان دوباره مسدود نشود. با این حال، ممکن است خطر لخته شدن با این نوع استنت ها افزایش یابد.

در نتیجه، افرادی که دارای استنتهای دارویی هستند ممکن است نیاز به مصرف دارو برای مدت طولانی تری از کسانی که استنتهای بدون روکش ( همانند استنت های فلزی) دارند داشته باشند.

از هر نوع استنتی که در آنژیوپلاستی برای شما استفاده شده است، حتماً تا زمانی که پزشک توصیه می کند داروی خود را مصرف کنید. توقف زودتر مصرف دارو خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می دهد که می تواند منجر به حمله قلبی شود.

حتی اگرعمل آنژیوپلاستی عالی هم داشته باشید، مصرف دارو به شما کمک می کند تا خطر سکته قلبی در شما کاهش یافته و از عوارض ان نیز به دور باشید.

در مصرف دارو ها منظم و مقید باشید

عدم انطباق بیماران با داروها و یا مصرف نامنظم دارو ها – به ویژه با گذشت زمان از عمل، کاملاً رایج است. یک باور غلط این است که پس از انجام موفقیت آمیز استنت گذاری با آنژیوپلاستی، می توان دارو را قطع کرد.

بر خلاف این باور، مصرف برخی داروها (حداقل رقیق کننده خون و کاهش دهنده کلسترول خون ) پس از آنژیوپلاستی /کاشت استنت اجباری هستند – چرا که از عارضه مهم ترومبوز استنت، جلوگیری می کنند.

بنابراین باید به صورت منظم داروهای خود را مصرف کنید. هیچ گاه به صورت خودسرانه داروها را قطع و یا دوز مصرفی آنها را تغییر ندهید. درصورت بروز هر گونه مشکل در مصرف داروها و تداخلات دارویی، حتما پزشک خود را مطلع کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا