بیماری ها

اسکن هسته ای قلب | اسکن تالیوم

اسکن هسته ای قلب یا ” تالیوم اسکن” به معنی تصویربرداری از خونرسانی عضله ی قلب به روش پزشکی هسته ای است.

این نوع اسکن با تزریق یک ماده رادیواکتیو بی خطر از طریق ورید انجام می شود. این ماده به گلبول‌های قرمز خون می‌چسبد و به همراه آنها در قلب و عضلات قلب گردش می‌کنند.

یک دوربین مخصوص پرتوگاما، که به تشعشع بازگشتی از رادیونوکلوئیدها حساس است پرتوی گاما را دریافت می‌نماید و تصویری از قلب می‌سازد که در یک مونیتور نمایش داده می‌شود.

تصویر موجود در مانیتور معمولاً چاپ می شود و در اختیار بیمار قرار می گیرد.

در این اسکن خون رسانی به عضله ی قلب در دو حالت ورزش و استراحت به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.

اسکن هسته‌ای قلب اغلب همراه با یک تست ورزش ( تست استرس) و تزریق تالیوم انجام می‌شوند. ایزوتوپ هسته‌ای در خون جریان می‌یابد و ممکن است برخی از نواحی قلب یعنی جاهایی‌ که میزان خون اندکی دارند، دیده نشوند.

 

 

تست استرس هسته ای |  تست استرس تالیوم

چرایی انجام تست:

زمانی که آزمایش تست ورزش معمولی نتواند علت علائمی همچون درد قفسه سینه یا تنگی نفس را مشخص کند، ممکن است به یک تست ورزش هسته ای نیاز داشته باشید.

در صورت تشخیص بیماری قلبی، ممکن است از این آزمایش برای نحوه تعیین نوع درمان شما نیز استفاده شود.

پزشک معالج شما ممکن است آزمایش تست استرس هسته ای را به شما توصیه کند چون:

1- بیماری عروق کرونر را تشخیص دهد. عروق کرونر عروق اصلی ای هستند که خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب شما را تأمین می کنند. بیماری عروق کرونر هنگامی ایجاد می شود که این عروق آسیب دیده و یا مسدود شوند-که معمولاً به دلیل تجمع رسوبات حاوی کلسترول و سایر مواد (پلاک ها) به وجود می آید.

 

2- اگر علائمی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس دارید، تست استرس هسته ای می تواند به شما در تشخیص ابتلا به بیماری عروق کرونر کمک کرده و شدت آن را نشان دهد.

 

3- راهنمای درمان اختلالات قلبی. اگر به بیماری عروق کرونر مبتلا شده اید، تست استرس هسته ای به پزشک در تعیین درمان پزشکی موثر کمک می کند. همچنین با تعیین میزان تحرکی که قلب شما تحمل می کند، می توان یک برنامه درمانی مناسب برای شما در نظر گرفت.

 

خطرات تست استرس هسته ای | تست استرس تالیوم

تست استرس هسته ای معمولاً بی خطر است و عوارض نادری دارد. با این حال می تواند شامل عوارض زیر باشد:

 

  • واکنش آلرژیک. شما می توانید به ماده رادیواکتیو که در طول آزمایش استرس هسته ای تزریق می شود حساسیت داشته باشید.
  • ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی). آریتمی های ایجاد شده در طی یک تست استرس معمولاً اندکی پس از قطع ورزش یا از بین رفتن دارو از بین می روند. آریتمی های تهدید کننده زندگی در این تست نادر اند.
  • حمله قلبی (سکته قلبی). اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است این تست باعث حمله قلبی شود.
  • سرگیجه یا درد قفسه سینه. این علائم می توانند در طی تست استرس تالیوم بروز کنند. سایر علائم و نشانه های احتمالی شامل حالت تهوع، لرز، سردرد، گرگرفتگی، تنگی نفس و اضطراب است. این علائم و نشانه ها معمولاً خفیف و مختصر هستند اما در صورت بروز هر کدام از این موارد، فوراَ پزشک را مطلع کنید.
  • فشار خون پایین. فشار خون ممکن است در حین ورزش یا بلافاصله بعد از آن کاهش یابد و احتمالاً باعث سرگیجه یا غش شود. بعد از اینکه تست ورزش را متوقف کردید، این مشکلات برطرف می شوند.

 

نتایج تست استرس هسته ای

پزشک شما نتایج آزمایش استرس هسته ای را با شما در میان می گذارد. نتایج شما می تواند موارد زیر را نشان دهد:

 

  • جریان خون طبیعی در حین ورزش و استراحت: ممکن است نیازی به آزمایشات بیشتر نباشد.
  • جریان خون طبیعی در هنگام استراحت، اما نه در طول ورزش: وقتی خود را به فعالیت وا میدارید، ممکن است بخشی از قلب شما خون کافی دریافت نمی کند. و شما شاید یک یا چند شریان مسدود شده داشته باشد (بیماری عروق کرونر).
  • جریان خون کم در هنگام استراحت و ورزش. بخشی از قلب شما همیشه خون کافی دریافت نمی کند، که می تواند به دلیل بیماری شدید عروق کرونر یا سکته قلبی قبلی باشد.
  • کمبود ماده رادیواکتیو در قسمتهایی از قلب شما. مناطقی از قلب شما که ماده رادیواکتیو را نشان نمی دهند، در اثر حمله قلبی آسیب بافتی دیده اند.

اگر جریان خون کافی در قلب خود ندارید، ممکن است لازم باشد آنژیوگرافی عروق کرونر انجام دهید. این آزمایش مستقیماً رگهای خونی قلب شما را بررسی می کند.

اگر گرفتگی شدید عروق کرونر قلبی داشته باشید، ممکن است نیاز به آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت یا جراحی قلب باز (بای پس عروق کرونر) داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس