بیماری ها

-نارسایی قلبی در کودکان و نوجوانان چگونه درمان می شود؟

وقتی قلب نتواند اکسیژن مناسب بافت های بدن را تامین نماید و نیازهای متابولیک بدن را برطرف سازد و یا حجم خون مناسب در هر ضربه قلبی به رگ های اصلی بدن پمپاژ نشود، نارسایی قلبی تلقی می شود. درمان دارویی مناسب و به موقع و اقدامات درمانی غیر جراحی و جراحی در نوزادان و شیرخواران و کودکان نجات بخش است.

ما در این مقاله روش های درمان نارسایی قلبی در کودکان و نوجوانان را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

 

روش های درمان نارسایی قلبی

اگر نارسایی قلبی ناشی از  مشکلات گردش خون به دلیل نقص مادرزادی قلب باشد، غالباً جراحی برای ترمیم نقص ضروری است. پزشک در وهله اول دارو درمانی را برای کودک شما انجام می دهد.

این کار گاهی اوقات نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. این داروها شامل داروهای ادرار آور (قرص های آب) و کاهنده بار است. این دارو ها به کاهش فشار خون و به بهبود عملکرد پمپاژ قلب کمک می کنند.

 

از آنجایی که گردش بیش از حد خون باعث رشد ضعیف می شود، پزشک ممکن است مکمل های غذایی را برای اطمینان از دریافت کالری کافی برای جبران انرژی مورد نیاز کودک در نظر بگیرد.

سایر تغییرات رژیم غذایی مانند رژیم های غذایی کم نمک و کم چربی هم ممکن است به کودک شما تجویز شود. به دنبال درمان مناسب، وضعیت و علائم  بیماری در کودک شما بهبود می یابد. به این حالت نارسایی قلبی جبرانی گفته می شود.

 

با همه دارو درمانی ها اما ممکن است علت اصلی نارسایی قلب در کودک شما پابرجا بماند. در صورت نیاز به جراحی قلب، پزشک معالج کودکتان، شما را در جریان و نوع جراحی قرار خواهد داد.

 

اگر نارسایی قلبی ناشی از مشکلات پمپاژ قلبی باشد، ممکن است از همان داروهای ذکر شده در بالا استفاده شود.

گاهی اوقات داروهای دیگری که فشار خون را کاهش می دهند به پمپاژ بهتر قلب کمک می کنند. برای بهبود بیشتر عملکرد قلب ممکن است کودک شما نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد. در بعضی مواقع، ممکن است نیاز به جراحی مانند تعویض دریچه قلب آسیب دیده باشد.

 

مشکلات پمپاژ قلبی که ناشی از ضربان قلب کند است، اغلب نیاز به ضربان ساز دارند. ضربان ساز قلب دستگاه های کوچکی اند که با باتری کار می کنند. این دستگاه ها مانند کامپیوترهای کوچکی هستند و با سیم کوچکی که به قلب متصل است با کمک عمل جراحی در زیر پوست کودک شما کاشته می شوند.

 

اگر نارسایی پمپاژ قلبی به دلیل ضربان قلب تند باشد، ممکن است به کودک شما داروهایی برای کنترل ضربان قلب تجویز شود. در موارد دیگر ، ممکن است از روش های کاتتریزاسیون قلب برای اصلاح ریتم غیر طبیعی قلب استفاده شود. در این روش پالس های کوتاهی از امواج رادیویی در ناحیه عضله قلب ایجاد می شود تا با ضربان سریع قلب مقابله کند.

 

اگر نارسایی پمپاژ قلبی در اثر آسیب غیرقابل برگشت عضلانی باشد، عملکرد قلب ممکن است با دارو بهبود نیافته و بدتر شود. در این شرایط برای بهبود عملکرد موقت پمپاژ قلب، ممکن است ضربان ساز ویژه، پمپاژ مکانیکی (LVAD) یا ECMO (اکسیژن ساز خارج از بدن) مورد استفاده قرار گیرد.

اگر عملکرد عضلات قلب با وجود درمان همچنان وخیم تر شود، متخصص قلب کودک شما ممکن است پیوند قلب را توصیه کند.

 

اگرچه نارسایی قلبی می تواند برای هر کودکی اتفاق بیفتد، اما لزوما یک بیماری ناامید کننده و درمان ناپذیر نیست. بسیاری از عوامل نارسایی قلبی قابل درمان هستند.

بنابراین درک علل و روشهای درمان نارسایی قلبی در کودکان توسط والدین و اعضای خانواده حائز اهمیت است.

 

زمانی که والدین از ارائه مراقبت های پزشکی مناسب و در دسترس قرار گرفتن تکنیک ها و داروهای جدیدتر اطمینان می یابند – در می یابند که اکثر کودکان مبتلا به نارسایی قلبی باید رشد کنند و زندگی فعالی خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس