مراقبت و سلامت

مصرف روزانه آسپرین بدون تجویز پزشک ممنوع!

برای دهه های متوالی، مصرف روزانه قرص آسپرین روش آسانی برای جلوگیری از حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی به شمار می رفت.

اما رشته ای از مطاالعات در سال های اخیر این موضوع را به چالش کشید. با توجه به آخرین تحقیقات، مجموعه جدیدی از دستورالعمل ها برای کمک به افراد در حفظ سلامت قلب در نظر گرفته شده است. در دستورالعمل های جدید ضرری که مصرف روزانه قرص آسپرین برای پیشگیری از بیماری های قلبی دارد، بیشتر از سود آن است.

دکتر ارین میچوس می گوید:

” ما در مورد افراد سالمی صحبت می کنیم که عارضه قلبی و سابقه سکته قلبی نداشته اند. این افراد برای جلوگیری از سکته قلبی یا مغزی، به صورت روزانه و یا از قبل آسپرین مصرف می کنند”

 

موارد مصرف و منع قرص آ.س.آ

انجمن قلب آمریکا توصیه های جدیدی را برای پیشگیری از بیماری های قلبی به افراد می کند. این توصیه های جدید در مورد افرادی که قبلاَ دچار سکته قلبی یا مغزی شده اند یا تحت عمل جراحی بای پس قرار گرفته اند و یا در عروق کرونری آنها استنت جایگذاری شده است، صدق نمی کند.

این افراد از قبل بیماری قلبی و عروقی دارند و باید روزانه دوز کمی از آسپرین را مصرف کنند.

بر اساس مطالعات قابل توجه انجمن قلب آمریکا، مزیت ناشی از مصرف روزانه دوز پایینی از آسپرین، با خطر خونریزی داخلی و سایر عوارض جانبی، در افرادی که ریسک کمتر و یا متوسطی به ابتلا به بیماری قلبی دارند، جبران می شود.

یک مطالعه به طور خاص نشان می دهد که آسپرین هیچ فایده واضحی برای افراد سالم بالاتر از 70 سال به جز آسیب دیدگی داخلی ندارد. به همین دلیل است که دستورالعمل های جدید پیشگیری از بیماری های قلبی، مصرف آسپرین را به عنوان یک درمان محافظ در میان این افراد منع می کند.

 

گروهی از متخصصان، مصرف دوز پایین آسپرین را برای بزرگسالان 50 تا 60 سال که خطر ابتلای ده ساله به بیماری های قلبی در آنها بیشتر از 10 درصد است را پیشنهاد می دهند.

 

” در جامعه مدرن، میزان ابتلا به حملات قلبی، با کاهش سیگار کشیدن و درمان فشار خون و کلسترول بالا، کاهش می یابد”

 

احتمالا در آزمایشات قدیمی، مصرف آسپرین نقش مهمتری داشته، حتی اگر مسئله خونریزی همیشه در این نوع درمان وجود داشته است.

 

اما امروزه، فواید مصرف آسپرین برای بزرگسالان در صورت سالم بودن، خالی از خطر نیست. آسپرین هنوز هم برای بزرگسالان 40 تا 70 سال که در معرض خطر خونریزی نیستند ممکن است بسیار خطرناک باشد. در این صورت باید توصیه پزشک را برای میزان دوز مصرفی قرص آسپرین جدی گرفت.

 

برای پیشگیری اولیه، خطر خونریزی با مزایای که قرض آسپرین برای کاهش حملات قلبی دارد، کاملا برابر است. بنابراین مصرف قرص آسپرین سود زیادی نخواهد داشت.

دکتر مونوز، استادیار پزشکی قلبی و عروق در دانشگاه پزشکی وندربیلت می گوید:

” سوگند پزشکی بقراط در کار پزشکی این است که تجویز دارو و دستورالعمل ها برای بیمار ضرری نداشته باشد. به همین دلیل است که تصمیم در مورد مصرف آسپرین در پیشگیری های اولیه در میان متخصصان امری مهم بوده و به مرور زمان تکمیل شده است.”

دکتر موئوز تأکید می کند که این دستورالعمل های جدید در مورد افرادی که بیماری عروق کرونر دارند، اعمال نمی شود. اما برای سایر افراد، تصمیم به استفاده از آسپرین، یک تصمیم سفارشی است.

 

با توجه به جمعیت های خاص – افراد مسن و به ویژه بیمارانی که خطر خونریزی داخلی بالایی دارند، ممکن است معایب مصرف آسپرین بیشتر از مزیت آن باشد و آسیب بیشتری به فرد برساند.  این بدان معناست که باید تصمیمات مبتنی بر مصرف آسپرین متناسب با شرایط افراد اتخاذ شود.

 

معمولا پزشکان، مصرف آسپرین را برای افرادی که سابقه خانوادگی شدیدی در بیماری های قلبی دارند، و یا با توجه به آزمایشات خون و اکوکاردیوگرافی آنها، تجمع پلاک قابل توجهی در عروق آنها مشاهده می شود، تجویز می کنند.

در عوض، بیشتر افرادی که در معرض خطر کم یا متوسط بیماری های قلبی قرار دارند، به جای مصرف آسپرین می توانند با ایجاد عادات سالم زندگی، بهتر از خود محافظت کنند.

 

جایگزین مصرف قرص آسپرین چیست؟

متخصصان توصیه می کنند که  به جای مصرف آسپرین، انجام کار های زیر مهم تر و مؤثر است:

  • داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب
  • فعالیت بدنی منظم در زندگی روزانه خود
  • کنترل فشار خون و کلسترول.
  • عدم مصرف دخانیات
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس