بیماری ها

تورم پا و ارتباط آن با بیماری های قلبی

تورم پاها می‌تواند هر قسمتی از پا از قبیل ران، ساق و مچ و قسمت انگشتان پا را درگیر کند. این اختلال می‌تواند به علت تجمع مایع در بافتهای بدن به وجود بیاید یا به دلیل التهاب ناشی از آسیب دیدگی یا بیماری مفاصل و بافت‌های بدن ایجاد شود.

دلایل زیادی برای بروز تورم در پاها وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از ایستادن به مدت طولانی، کشیدگی پا یا شکستگی استخوان که در صورت بروز تورم باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. زمانی که تورم پا با نشانه‌های همچون درد قفسه سینه یا اختلال در تنفس همراه شود ضروری است تا اقدامات درمانی لازم انجام شود. اگرچه تورم در پاها معمولاً یک اختلال بی ‌خطر است، اما برخی از بیماری‌ها که باعث بروز ادم می‌شوند کاملا جدی هستند و می‌توانند نشان دهنده یک مشکل قلبی یا تشکیل لخته خون در پا باشند.

 

با بیرون رفتن جریان خون از قلب، باز گشت خون به قلب از طریق رگ ها ممکن است دچار اختلال شده و باعث ایجاد مایعات در بافت ها می شود. از انجایی که کلیه ها قادر به دفع سدیم و آب نیستند، باعث احتباس مایعات در بافت ها می شود.

این علامت ادم نام دارد چرا که قلب از قدرت کافی برای پمپاژ خون به اندام های تحتانی برخوردار نیست. ادم معولا در تورم پا خود را نشان می دهد. اما می تواند  کل پاها ویا حتی قسمتهای تحتانی شکم را نیز در بر گیرد. در موارد جدیدی ترم این تورم به ورم گودال معروف است. اگر انگشت خود را در ناحیه که دچار تورم شده است، فشار داده و رها کنید. یک تورفتگی یا گودال از خود به جا می گذارد.

گاهی اوقات  وجود حفره یا سوراخ دریچه های قلب ( به ویژه دریچه هایی که بین دهلیز های بالایی و پایینی قلب قراردارند) نیز می تواند باعث تورم قابل توجه در پاها شود.

علت شایع تورم پاها عارضه ای به نام نارسایی وریدی است که با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می کند. افرادی که در پاهای خود لخته خون دارند و یا زنان باردار بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. این اتفاق زمانی می افتد که دیواره رگ ها در انتهای پاها ضعیف می شود و دریچه های یک طرفه ای که به گردش خون به قلب کمک می کنند، آسیب می بیند. در نتیجه، بعضی از خون ها به سمت عقب جریان یافته و رگ ها پر از خون می شوند، به خصوص زمانی که به مدت طولانی ای می ایستید.

البته دلایل دیگری نیز برای تورم پا وجود دارد همچون:

  • – اضافه وزن
  • – سن بالا
  • – عفونت های پا
  • – آسیب و جراحی های پا
  • – سیکل قاعدگی در زنان و یا زنانی که هرمون استروژن مصرف می کنند
  • فشار خون بالا
  • برخی دارو ها مثل:
  • داروهای ضد افسردگی (به خصوص مهار کننده های MAO و سه حلقه ای )
  • داروهای ضد فشار خون( مسدود کننده هی کانال کلیسمی)
  • داروهای هورمونی از جمله استروژن ( قرض های ضد بارداری)
  • استروئید ها

 

اقداماتی که به کاهش تورم پا کمک می کند

بلند کردن پاها هنگام نشستن و قرار دادن یک بالش در زیر پاها در هنگام خواب می تواند تورم را کاهش دهد. همچنین می توانید از جوراب های ساق بلند و جورابهای ضد واریس  که داروخانه ها و فروشگهای لوازم پزشکی به فروش می رسانند، استفاده کنید. اما از جوراب های تنگی که برروی پاهایتان رد و اثر می گذارند، خودداری کنید.

در صورتی که فقط یک پایتان به صورت ناگهانی  و بدون هیچ دلیلی، متورم و قرمز  و گرم شده است، آن را به دقت وارسی کنید و برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است این تورم پا به دلیل یک عفونت پوستی به نام سلولین رخ داده باشد.

با این حال این علائم می تواند به دلیل وجود یک لخته خون در پا باشد که به ترومبوز ورید عمقی ( دی وی تی)  معروف است. در صورتی که لخته شل شده و به سمت ریه برود، می تواند باعث آمبولی ریوی شود که بسیار جدی است و می تواند کشنده باشد.

از رژیم غذایی کم نمک پیروی کنید تا به تدریج از تمجع مایعات و تورم پا کاسته شود.

می توانید از تمرینات ورزشی برای پاهای خود استفاده کنید، این تمرینات به پمپاژ خون به قلب کمک می کند.

در صورتیکه نمی توانید به مطب پزشک خود بروید، به نزدیکترین بیمارستان و کلینیک مراجعه کنید و یا با اورژانس تماس بگیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام مادر من 39 ساله هست وح یک هفته هست که زایمان کرده و نفس تنگی شدید و ورم پا داره با دکترش تماس داشته و دکترش گفته که احتمال سکته قلبی یا مغزی هست ایا همچین چیزی درسته ترو خدا بگین دارم می میرم .

  2. سلام ببخشید من یک بیمار دیالیزی هستم و علت دیالیزمم درگیر بودن به بیماری دیابت بوده میخواستم بپرسم یه هفته ده روزه پای چپم فقط ورم کرده نمیدونم علت چیه بیشترم مچ به پایین پام درگیره علت چی میتونه باشه تا پیگیری کنم
    ممنونم

      1. سلام وقتتون بخیر پدرم ۸۲ سالشه ،هفته قبل چهارشنبه آنژیو کرد و ی رگ فنر زد از روز یک شنبه ورم پا از مچ تا انگشتای پا داره ،سونو عروق وریدی رو هم انجام داد الحمداله نرمال بود ،مشکل دیگه چی میتونه باشه ؟

        1. سلام نجمه عزیز،
          با توجه به شرح حال بیمار و اینکه پزشک خودشان در جریان روند درمان هستند، بهتر است که با ایشان مشورت کنید. شاید به تشخیص ایشان با بررسی داروها و یا با گذشت زمان به مرور وضعیت بهتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس