بیماری ها

آسم قلبی و تفاوت آن با آسم برونش

آیا تا به حال واژه آسم قلبی به گوش شما خورده است؟ یا شاید با خود فکر کرده اید که این آسم، همان آسم ریوی است که نوه هایتان با آن دست و پنجه نرم می کنند؟ یا شاید فکر کنید که یک مرحله پیچیده از آسمتان است که ممکن است در معرض آن قرار بگیرید و حادتر شود؟

خوب در حقیقت هیچ کدام یک از موارد بالا درباره آسم قلبی صدق نمی کند. آسم قلبی در مجموع یک وضعیت مجزا از آسم برونش است. در واقع، این نوع آسم مجموعه علائمی است که پزشک معالج آن را تشخیص داده و یک اصطلاح است. آسم قلبی یک آسم نیست. خوب بیایید نگاه دقیق تری به آن داشته باشیم.

 آسم قلبی چیست؟

آسم قلبی اصطلاحی است که توسط پزشکی به نام جیمز هوپ در سال 1833 نام گذاری شد. تفاوت اساسی ای بین آسم و آسم قلبی وجود دارد:

 

 تفاوت آسم قلبی و آسم برونشی

تفاوت اصلی در این است که آسم قلبی اصلا آسم نیست، بلکه مجموعه علائمی است که مشابه علائم آسم است اما با ریشه بیماری کاملا متفاوت.

آسم که در برخی موارد به آن آسم برونش گفته می شود، ناشی از التهاب راه هایی هوایی است. در واقع پاسخ بدن در مقابل آلرژن هاست، آلرژن ها موادی هستند که باعث واکنش آلرژیک می شود. این التهاب ها می تواند توسط عوامل محیطی مانند، دودهای شدید، آلودگی هوا یا دود دخانیات نیز ایجاد شود. اما علائم آسم قلبی در اثر احتقان و جمع مایعات در ریه ها ایجاد می شود که در نتیجه نارسایی قلبی است.

آسم برونش در کودکان بسیار شایع است، اگر چه ممکن است در هر سنی بروز کند. آسم برونش در بزرگسالان مسن تر که دچار مشکلات قلبی هستند نیز بروز می کند.

متخصصان هنوز دلیل اصلی بروز آسم برونش را نمی دانند، هر چند در بسیاری از موارد، علت وراثت و ژنتیکی را در آن دخیل می دانند.

در آسم قلبی، قلب نمی تواند خون را در بطن چپ پمپاژ کند و باعث بازگشت مایعات به داخل ریه ها می شود. دلایل مختلفی برای عدم پمپاژ مناسب قلب وجود دارد.

 

علائم مشترک آسم قلبی و آسم برونش

  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • سرفه

این علائم در هنگام خواب و دراز کشیدن به خصوص در شب بدتر می شود. این علائم هر چند تا حدودی در هر دو بیماری مشابه است، اما در آسم قلبی، بیمار ممکن است سرفه خلط دار و یا خونی داشته باشد که در آسم برونش این اتفاق نمی افتد.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر چه علت اصلی آسم قلبی با آسم برونش متفاوت است، اما این شرایط می تواند در جاهایی نیز همپوشانی داشته باشد. برای مثال در حالی که تجمع مایعات در ریه ها می تواند باعث مشکلات تنفسی شود، ممکن است باعث باریک شدن یا انسداد مسیرهای هوایی نیز بشود.

متخصصان بر این باورند که مجاری هوایی در آسم قلبی بیش از حد واکنش نشان می دهند، درست مثل آنچه که در آسم برونش شاهد آن هستیم. اما دقیقا علت این امر مشخص نیست. اما از آنجا که علت اصلی علائم آسم قلبی التهاب نیست، تشخیص و درمان آن بسیار متفاوت است.

 

 تشخیص

آسم قلبی اغلب با تنگی نفس شدید همراه است که فرد را مجبور به بیدار شدن از خواب می کند. اگر بیمار به مدت 20 تا 30 دقیقه بنشیند، علائم اغلب خود به خود کاهش می یابد. با این حال حملات آسم برونش شدید نیاز به مداخله اورژاس و درمانهای اضطراری دارد.

بعضی اوقات، بیمار مبتلا به آسم قلبی، چندین بار در شب بیدار می شود و برخی از علائم این بیماری ممکن است به مرور زمان بدتر شود:

– سیانوز ( آبی شدن پوست، لب یا ناخن)

– عرق سرد

– سرفه های خلط دار

تشخیص آسم قلبی آنطور که به نظر می رسد، آسان نیست. چرا که بسیاری از علائم آن مشابه آسم برونش و یا حتی مشابه نارسایی احتقاقی قلب است. هر چند خس خس سینه یک علامت بارز آسم قلبی در مقابل نارسایی قلبی است.

گرفتن عکس رادیوگرافی از قفسه سینه، تاریخچه پزشکی کامل و سایر آزمایشات قلبی می تواند به پزشک در تشخیص آسم قلبی کمک کند.

 

روش های درمانی

به دلیل اینکه علت اصلی آسم قلبی، التهاب نیست، درمان آن کاملا با آسم متفاوت است. در نتیجه داروهای استنشاقی، برونکودیلاتاتور ها و سایر داروهای معمولی آسم برای این بیماری مفید نیستند.

در مقابل، درمان روی مشکلات اساسی قلب که منجر به ایجاد مایعات در ریه ها می شود، تمرکز می کند. این امر با تجویز دیورتیک ها برای از بین بردن مایعات در ریه ها و نتروگلیسیرین و مورفین نیز برای کاهش استرس روی قلب، انجام می شود.

در برخی موارد اکسیژن درمانی نیز برای این بیماری استفاده  می شود. نحوه درست خوابیدن نیز در کاهش علائم این بیماری بسیار مفید است. بهتر است سر بیمار بالاتر از بدن قرار بگیرد. در موارد حاد این بیماری، ممکن است بیمار پاهای خود را آویزان و پایین تر از سطح قلب نگه دارد، یا کاملا بنشیند یا بایستد.

علائم آسم قلبی را نباید نادیده گرفت چرا که ممکن است تهدید کننده زندگی باشند. اما خبر خوب این است که درمان سریع و فوری می تواند منجر به بهبود سریع و مثبت این بیماری شود.

امتحان و خود درمانی هر گز راه عاقلانه ای نیست. صرف اینکه شما برخی از علائم بارز آسم برونش را درید، به این معنا نیست که شما واقعا آسم دارید. اگر دچار خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه هستید، به خصوص اگر این علائم در هنگام خواب باعث می شود که ناگهان از خواب بیدار شوید، زمان آن رسیده است که با پزشک خود مشورت کنید.

این امر در صورتی که بزرگسال هستید و مشکلات قلبی دارید هم صدق می کند. شاید علائمی که دارید، واقعا سندرم موسوم به آسم قلبی باشد نه آسم برونش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس