مراقبت و سلامت

کم آبی و سه دلیل قلبی برای اجتناب از آن

بیماری های قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا، جزء کشنده ترین بیماری ها در جهان هستند. در کشور آمریکا، بیماری های قلبی، قاتل شماره یک مردان و زنان است که در سال 2011 بالغ بر 375 هزار نفر مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. در هر 40 ثانیه یک نفر  در آمریکا دچار عارضه قلبی می شود. تغییر در سبک زندگی مانند ترک سیگار، ورزش منظم و تغذیه سالم و جلوگیری از کم آبی همگی می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد که پیشگیری از آنها امری ضروری تلقی می شود.

بیماری های قلبی به عنوان شایع ترین علل مرگ و میر انسان در جهان شناخته می شود. ایران ۴۶ درصد کل مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی عروقی است که در رأس آنها سکته قلبی قرار دارد.

بر اساس گزارش سالنامه آمارهای جمعیتی سازمان ثبت احوال ایران، در بین مرگ‌های ثبت شده در سال 1397، بیماری های قلبی و عروقی دلیل 38.6 درصد مرگ ها در بین ایرانیان بوده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر در ایران بر اثر سکته قلبی و مغزی می‌میرند، در حالی‌که ۸۰ درصد این سکته‌ها قابل پیشگیری‌اند. تغییر در سبک زندگی مانند ترک سیگار، ورزش منظم و تغذیه سالم، همگی می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد که پیشگیری از آنها امری ضروری تلقی می شود.

اما یک استراتژی در این زمینه وجود دارد که ممکن است شما را غافلگیر کند: کم آبی یا هیدراتاسیون.

کم آبی و به طور جدی نوع مزمن آن برای قلب مفید نیست:

1- کم آبی باعث می شود که قلب سخت تر کار کند.

کم آبی باعث افت حجم خون و غلیظ شدن آن (بیشتر حجم خون آب است ) می شود. در نتیجه با کاهش حجم خون، فشار خون ما نیز کاهش می باید. به همین دلیل است که هنگام ابتلا به کم آبی دچار سرگیجه و سردرد می شویم. برای جبران این امر، بدن رگهای خونی را منقبض کرده و ضربان قلب برای حفظ فشار خون افزایش می یابد.

به بیان ساده تر، کم آبی بدن، قلب را وادار می کند تا خون غلیظتری را از طریق رگ های خونی ای که منقبض شده اند پمپاژ کند و نتیجه این کار افزایش ضربان قلب است.

2- هیدراتاسیون می تواند خط حمله قلبی را بالا ببرد

طبق مطالعاتی که درباره ارتباط میان کم آبی و خط ابتلا به بیماری عروق کرونر قلبی انجام شده است، نوشیدن 5 لیوان آب و یا بیشتر در طول روز، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

در واقع، این مطالعه نشان می دهد که در صورت آب رسانی مناسب به بدن، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب در مردان 46 درصد و در زنان 59 درصد کاهش می یابد.

یک مطالعه در دانشگاه لوما لیندار در کالیفرنیا نشان داد، زنانی که بیش از ۵ لیوان آب در روز می‌نوشند، نصف آن دسته از افرادی که کمتر از دو لیوان آب می‌نوشیدند، دچار حمله قلبی شدند. این به این دلیل است که حفظ اب دربدن، جریان خون را به خوبی کنترل می‌کند. کم آبی بدن می‌تواند جریان خون را کاهش دهد و خطر لخته شدن را افزایش دهد. آب به بهبود و بهتر کردن جریان خون کمک می‌کند.

3- کم آبی یک عامل احتمالی بروز سکته مغزی است

سکته مغزی زمانی بروز می کند که خون نتواند به صورت آزادانه در مغز جاری و منتقل شود که بسیار خطرناک است. گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند و ۹۰ درصد این سکته‌ها به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است. سکته مغزی دومین عامل ابتلا به ناتوانی‌های مغزی در بزرگسالان است.

طبق گفته رئیس انجمن پیشگیری از سکته مغزی ایران بیش از نیمی از افرادی که سکته مغزی می کنند توانایی‌های خود را بازمی‌یابند و شایع‌ترین عواملی که سبب بروز سکته‌های مغزی می‌شوند شامل فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی به ویژه اختلالات ریتم قلب، چربی خون بالا، فشار خون بالا و تنگی عروق گردنی است.

مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که اکثر بیماران سکته مغزی که سالمند و در بیمارستان بستری بودند، اسمولالیته پلاسمایی بالایی دارند. این امر نشانه کمبود خون در رگ است. علاوه بر این، مطالعه دیگری در کشور آمریکا نشان می دهد که کمبود آب بدن در بیمارانی که دچار سکته مغزی شده و در بیمارستان بستری شده اند، شایع است”.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا