بیماری ها

درد شانه و سه علت غیر شایع بروز آن

زمانی که درد شانه به سراغتان می آید، احتمالا اولین سؤالی که از خود می پرسید این است که “نکند شانه ام جایی خورده باشد؟” برای بسیاری از افراد جواب این سؤال”بله” است.

در واقع شایع ترین علت درد شانه شرایطی به نام التهاب تاندون روتاتور کاف است. این آسیب زمانی اتفاق می افتد که تاندون های استخوان شانه ای شما تحریک شوند. البته دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است شانه شما را آزار دهد و لزوماَ همه آنها مربوط به آسیب دیدن شانه شما نمی شود.

در اینجا سه دلیل برای درد شانه وجود دارد که ممکن است به آنها فکر نکرده باشید:

 

بیماری های قلبی

  • سکته قلبی

چند عامل مختلف مربوط به بیماری های قلبی درباره درد شانه وجود دارد. مهمترین بیماری قلبی که با درد شانه در ارتباط است، حمله قلبی است. اما سایر بیماری های قلبی نیز می توانند این درد را تحریک کنند. در صورتی که علائم حمله قلبی را همراه با درد شانه دارید، فوراَ با اورژانس تماس بگیرید.

 

  • آنژین

درد قفسه سینه که به آن آنژین نیز می گویند- به عنوان شایع ترین علامت بیماری عروق کرونری قلب محسوب می شود.

بیماری عروق کرونر هنگامی ایجاد می شود که پلاک زیادی در عروق کرونر ایجاد شود. پلاک مادی موم شکل است که به دیواره رگ ها چسبیده و مانع ارسال خون غنی از اکسیژن به قلب می شود.

آنژین معمولاّ همراه با فشار در قفسه سینه است. البته این درد در مناطق مجاور قفسه سینه همچون شانه، گردن و فک نیز ممکن است سرایت کند.

هنگامی که به آنژین مبتلا هستید، درد با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت التیام می یابد.

استرس و اضطراب نیز می تواند فردی را که مبتلا به بیماری عروق کرونر است، دچار آنژین کند.

 

  • پریکاردیت

یکی دیگر از عوامل ایجاد درد در شانه، پریکاردیت یا التهاب غشای قلب است.

علائم پریکاردیت حاد می تواند به سرعت بروز کند. درد در این بیماری معمولاَ از قسمت میانی یا چپ سینه شروع می شود، اما می تواند به یک یا هر دو شانه نیز سرایت کند.

به طور کلی، هنگامی که به سمت جلو خم شده و می نشینید، درد ناشی از پریکاردیت کاهش می یابد.

 

سرطان کبد

کبد در زیر پهلوی سمت راست بدن شما قرار دارد. علی رغم اینکه کبد در محلی دور از شانه است، اما بیماری های کبدی می تواند در ناحیه شانه ایجاد درد کند.

کبد به عنوان دومین عضو بدن شما، مسئول کمک به تبدیل مواد غذایی و مایعات به مواد مغذی و انرژی است. همچنین به از بین بردن مواد مضر از جریان خون شما کمک می کند.

بسیاری از مبتلایان به سرطان کبد تا زمان پیشرفت بیماری خود، علائمی ندارند. به طور کلی از علائم سرطان کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– خستگی

– نفخ

– حالت تهوع

– تب

– زردی

– درد در قسمت فوقانی شکم، کمر یا شانه

از آنجایی که این نوع سرطان اغلب به مدت طولانی قابل تشخیص نیست، غربالگری منظم برای افرادی که بیماری کبدی دارند، توصیه می شود. البته بهتر است این غربالگری هنگام معاینات روتین و سالانه نیز حتی برای افرادی که فاکتور خط ابتلا به بیماری های کبدی را نیز ندارند، انجام شود.

 

سنگ های کیسه صفرا

کیسه صفرا جایی دورتر از شانه شما قرار دارد، درست زیر کبد شما. با این حال، بیماری های کیسه صفرا هم می توانند باعث درد شانه شوند.

کیسه صفرا مسئول ذخیره سازی ماده صفرا است که کبد آن را تولید می کند. هنگام هضم غذا، صفرا از مجاری ای که به روده کوچک شما متصول است، از کیسه صفرا و کبد ترشح و آزاد می شود.

گاهی اوقات این مجرا توسط یک سنگ مسدود می شود. علت ایجاد این سنگ ها سخت شدن ماده صفرا در کیسه صفرا است. به مرور زمان این توده ها رسوب کرده و سفت می شود و ممکن است مجرای صفراوی را مسدود و باعث درد و ناراحتی شوند. در حالی که این درد معمولا در قسمت فوقانی شکم احساس می شود، اما می تواند به سمت شانه راست نیز سرایت کند.

سایر علائم مرتبط به سنگ کیسه صفرا شامل، تعرق، حالت تهوع و استفراغ است.

 

در صورتی که همراه با درد شانه، دردی در قفسه سینه خود احساس می کنید، ممکن است علائم حمله قلبی را داشته باشید. ما به شما توصیه می کنیم که فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس