بیماری ها

عوارض حمله قلبی و راههای درمان و جلوگیری

عوارض حمله قلبی ، متفاوت است. حمله قلبی می تواند عوارض خفیف یا تهدید کننده زندگی را برای فرد ایجاد کند. برخی از افراد حمله قلبی “جزئی” را تجربه می کنند (اگرچه هنوز هم می تواند بسیار جدی باشد)، این همچنین به عنوان یک حمله قلبی بدون عارضه شناخته شده است.

افراد دیگر یک حمله قلبی بزرگ را تجربه می کنند، که دارای طیف گسترده ای از عوارض احتمالی است و ممکن است نیاز به درمان گسترده ای داشته باشد.

عوارض حمله قلبی شامل چه مواردی است؟

آریتمی

آریتمی ضربان قلب غیرطبیعی است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضرب و شتم خیلی سریع (تاکی کاردی)
  • ضرب و شتم خیلی آهسته (برادی کاردی)
  • ضرب و شتم نامنظم (فیبریلاسیون دهلیزی)

آریتمی می تواند پس از حمله قلبی در نتیجه آسیب به عضلات قلب ایجاد شود. عضلات آسیب دیده سیگنال های الکتریکی را کنترل می کنند که قلب را کنترل می کنند.

برخی از آریتمی ها، مانند تاکی کاردی خفیف بوده و علائمی مانند موارد زیر ایجاد می کنند:

  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه یا سرگیجه
  • خستگی
  • نفس نفس

نکته:

تپش قلب احساسی از ضربان قلب است، که به صورت لرزش یا ضربان قلبی نامنظم در قفسه سینه یا گلو احساس می شود.

سایر آریتمی های عوارض حمله قلبی که می توانند تهدید کننده زندگی باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • بلوک کامل قلب، جایی که سیگنال های الکتریکی قادر به حرکت از یک طرف قلب شما به طرف دیگر نیستند، بنابراین قلب شما نمی تواند خون را به درستی پمپاژ کند.
  • آریتمی بطنی، که در آن قلب قبل از وارد شدن اسپاسم سریعتر ضرب و شتم می کند و پمپاژ را به طور کامل متوقف می کند. این به عنوان ایست قلبی ناگهانی شناخته می شود.

انواع آریتمی تهدیدکننده در زندگی می توانند در ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از حمله قلبی عامل اصلی مرگ و میر باشد. اما پس از زمان اختراع دستگاه دفیبریلاتور قابل حمل، میزان بقا بطور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است. دستگاه دفیبریلاتور یک وسیله خارجی که یک شوک الکتریکی را به قلب منتقل می کند و آن را به ریتم مناسب “تنظیم مجدد” برمی گرداند.

عوارض حمله قلبی

نکته:

آریتمی خفیف معمولاً با داروهایی مانند بتا بلاکرها قابل کنترل است.

برادی کاردی ها بیشتر مشکل ساز هستند، زیرا باعث علائم مکرر و طولانی مدت می شوند و ممکن است نیاز به درمان با ضربان ساز داشته باشند. این یک وسیله ای الکتریکی است که به منظور جراحی ضربان قلب در سینه کاشته می شود.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی که از عوارض حمله قلبی است هنگامی اتفاق می افتد که قلب شما قادر به پمپ کردن خون به طور مؤثر بدن نباشد. اگر عضله قلب شما آسیب دیدگی زیادی داشته باشد، می تواند پس از حمله قلبی ایجاد شود. این معمولاً در سمت چپ قلب (بطن چپ) اتفاق می افتد.

علائم نارسایی قلبی شامل موارد زیر است:

  • نفس نفس
  • خستگی (خستگی)
  • تورم در بازوها و پاها به دلیل ایجاد مایعات

نارسایی قلبی را می توان با ترکیبی از داروها و در برخی موارد با جراحی درمان کرد.

شوک قلبی

شوک کاردیوژنیک مشابه نارسایی قلبی است، اما جدی تر است. هنگامی که عضله قلب آسیب ببیند و میزان آسیب دیدگی شدید باشد، اتفاق می افتد. در این صورت، قلب دیگر نمی تواند خون کافی را برای حفظ بسیاری از عملکردهای بدن پمپ کند.

علائم شک قلبی شامل موارد زیر است:

  • سردرگمی ذهنی
  • دست و پاهای سرد
  • ضربان قلب سریع و تنفس
  • پوست رنگ پریده
  • مشکل در تنفس

ممکن است از نوعی دارویی به نام وازوپرسور یا اینوتروپس استفاده شود. وازوپرسورها به فشار (انقباض) رگ های خونی کمک می کنند، این باعث افزایش فشار خون و بهبود گردش خون می شود.

پس از تثبیت علائم اولیه شوک قلبی، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای بهبود عملکرد قلب باشد. این ممکن است شامل مداخله کرونر از راه پوست (PCI)، در کنار قرار دادن پمپ کوچک، معروف به پمپ بالون داخل آئورت باشد. این می تواند به بهبود جریان خون از قلب کمک کند.

گزینه دیگر پیوند بای پس عروق کرونر است (جایی که از رگ خونی از قسمت دیگری از بدن شما برای دور زدن هر انسداد استفاده می شود).

پارگی قلب

پارگی قلب عارضه ای بسیار جدی اما نسبتاً نادر از عوارض حمله قلبی است که در آن ماهیچه ها، دیواره ها یا دریچه های قلب از هم جدا می شوند. اگر قلب در اثر حمله قلبی آسیب دیده باشد این اتفاق ممکن است حدود ۱ تا ۵ روز پس از آن اتفاق بیفتد.

علائم پارگی قلبی مشابه علائم شوک قلبی است. عمل جراحی قلب باز معمولاً برای ترمیم آسیب ها لازم است. چشم انداز افرادی که دچار پارگی قلب هستند ضعیف است؛ تخمین زده می شود ۱ از ۲ نفر در ۵ روز پس از وقوع پارگی می میرند.

جلوگیری

ایجاد تغییر در شیوه زندگی مؤثرترین روش برای جلوگیری از عوارض حمله قلبی است. سه مرحله اصلی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از حمله قلبی و همچنین سکته قلبی از آنها استفاده کنید:

خوردن یک رژیم غذایی سالم

  • عدم مصرف سیگار
  • نگه داشتن فشار خون در یک سطح طبیعی و سالم

خوردن رژیم غذایی ناسالم و پر چربی باعث سخت شدن شریان ها (آترواسکلروز) می شود و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. خوردن غذاهای پرچرب باعث ایجاد پلاک های چربی بیشتر در شریان های شما می شود. این بدان دلیل است که غذاهای چرب حاوی نوعی کلسترول ناسالم هستند.

۲ نوع اصلی کلسترول وجود دارد:

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) – این بیشتر از چربی به علاوه مقدار کمی پروتئین تشکیل شده است. این نوع کلسترول می تواند شریان های شما را مسدود کند، بنابراین اغلب به عنوان “کلسترول بد” شناخته می شود.

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) – این بیشتر از پروتئین به همراه مقدار کمی چربی تشکیل شده است. این نوع کلسترول می تواند رسوبات در شریان های شما را کاهش دهد، بنابراین اغلب به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود.

همچنین ۲ نوع چربی وجود دارد – اشباع و اشباع نشده. از غذاهای حاوی مقادیر بالای چربی اشباع خودداری کنید، زیرا باعث افزایش کلسترول LDL در خون شما می شوند.

غذاهای پر چربی اشباع شامل:

  • کیک
  • غذاهای سرخ شده
  • کالباس و برش های چرب گوشت
  • کره
  • پنیر سفت
  • کیک و بیسکویت
  • غذاهای که حاوی روغن نارگیل یا روغن نخل

شما باید هدف خود را دنبال کنید تا یک رژیم به سبک مدیترانه ای را دنبال کنید. این رژیم شامل خوردن نان، میوه، سبزیجات و ماهی بیشتر و گوشت کمتر می شود. کره و پنیر را با محصولات مبتنی بر روغن نباتی و روغن گیاهی مانند روغن زیتون جایگزین کنید.

ماهی های روغنی مانند شاه ماهی، ساردین و ماهی قزل آلا می توانند بخشی از یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای باشند، اما برای جلوگیری از عوارض حمله قلبی دیگر نیازی به خوردن این نوع ماهی به طور خاص نیست. همچنین، دریافت مکمل های اسید چرب امگا ۳ یا خوردن غذاهای غنی شده با اسیدهای چرب امگا ۳، به اثبات نرسیده است که از حمله قلبی دیگری جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که هرگز بدون مشورت پزشک معالج، هیچ مکمل غذایی مصرف نکنید. برخی مکمل ها مانند بتاکاروتن به طور بالقوه مضر هستند.

استعمال سیگار عامل اصلی حمله قلبی است زیرا باعث آترواسکلروز و افزایش فشار خون می شود. اگر متعهد به ترک سیگار هستید، می تواند به یک پزشک معالج پزشک برای کمک به علائم ترک ممکن است شما را تجویز کند.

فشار خون بالا می تواند فشار بیشتری به شریان ها و قلب شما وارد کند و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. فشار خون بالا اغلب با خوردن یک رژیم غذایی سالم، تعدیل میزان مصرف الکل، حفظ وزن سالم و انجام ورزش منظم کاهش می یابد.

رژیم غذایی و فشار خون بالا

در صورت داشتن فشار خون بالا، توصیه به خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیز اعمال می شود. علاوه بر این، مقدار نمک موجود در مواد غذایی خود را کم کنید. نمک باعث افزایش فشار خون می شود. هرچه نمک بیشتری بخورید، فشار خون شما بیشتر می شود. شما باید هدف داشته باشید که کمتر از ۶ گرم نمک در روز مصرف کنید (۴/۴ گرم سدیم) – یعنی حدود ۱ قاشق چای خوری.

خوردن یک رژیم غذایی کم چرب که شامل مقدار زیادی فیبر – مانند برنج سبوس دار، نان، ماکارونی و میوه و سبزیجات فراوان است – به اثبات رسیده است که به کاهش فشار خون و عوارض حمله قلبی کمک می کند. میوه و سبزیجات همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی هستند و به سلامت بدن شما کمک می کنند.

الکل

مصرف بالای الکل باعث افزایش فشار خون و کلسترول خون می شود و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار حمله قلبی شده اند و همچنان مشروبات الکلی مصرف می کنند، دو برابر افراد دیگر در معرض وضعیت جدی سلامتی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند و احتمال فوت آنها بالا است.

وزن

اضافه وزن داشتن قلب شما را مجبور به تلاش بیشتر برای پمپاژ خون در بدن می کند که می تواند فشار خون شما را بالا ببرد. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، به یاد داشته باشید که از دست دادن فقط چند کیلو باعث می شود تا فشار خون و سلامت شما تفاوت مثبتی داشته باشد.

ورزش

فعال بودن و انجام ورزش منظم باعث می شود فشار خون شما با نگه داشتن قلب و رگ های خونی در وضعیت مناسب کاهش یابد. ورزش منظم همچنین می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند، که این امر به کاهش فشار خون کمک می کند. فعالیت هایی با تأثیر کم مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری توصیه می شود. فعالیت های شدیدتر مانند بازی فوتبال و اسکواش ممکن است برای شما مناسب نباشد. با پزشک مسئول مراقبت خود مشورت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس