بیماری ها

حمله قلبی و سکته مغزی تهدیدکننده زندگی

حمله قلبی و سکته مغزی هر دو شرایط بالقوه تهدیدکننده زندگی هستند که نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند. هر دوی اینها می توانند باعث آسیب دائمی در اندام های مهم شوند و بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارند و حتی باعث مرگ شوند.

اگرچه حمله قلبی و سکته مغزی عوامل مشترکی دارند، اما علائم، معالجه و روند بهبود آنها متفاوت خواهد بود. در این مقاله، ما در مورد این تفاوت ها صحبت می کنیم. دانستن آنها برای شناسایی و مدیریت حمله قلبی و سکته مغزی بسیار مهم است. یادگیری علائم هشدار دهنده حمله قلبی و سکته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت بروز علائم، فوراً مراقبت های پزشکی را انجام دهید.

علائم حمله قلبی

درد قفسه سینه یکی از قابل تشخیص ترین علائم حمله قلبی است. در حالی که این شایع ترین علامت حمله قلبی است، بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، درد سینه کمی دارند. این افراد ممکن است متوجه نشوند که دچار حمله قلبی شده اند و ممکن است در سریع ترین زمان ممکن به دنبال مراقبت های پزشکی نباشند.

علائم دیگری که ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد عبارتند از:

  • احساس فشار در سینه
  • درد در فک، گردن، بازوها، کمر یا معده
  • احساس تنگی نفس
  • سبکی یا غش
  • عرق سرد
  • حالت تهوع یا استفراغ

نکته:

در زنان بیشتر از مردان احتمال بروز تهوع، استفراغ، تنگی نفس و درد فک در هنگام حمله قلبی وجود دارد. هرکسی که این علائم را تجربه کند باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

علائم سکته مغزی

دو نوع سکته مغزی وجود دارد: ایسکمیک و بواسیر. بیشتر افرادی که سکته مغزی دارند سکته مغزی ایسکمیک دارند. لخته شدن خون در یکی از رگ های خونی مغز معمولاً باعث این امر می شود. انسداد یا پلاک باعث سکته مغزی بواسیر نمی شود. درعوض، شریان پشت سر هم می تواند منجر به این نوع سکته مغزی شود.

علائم سکته

سکته مغزی می تواند به سرعت به مغز آسیب برساند و منجر به ناتوانی دائمی یا مرگ شود. علائم سکته مغزی به سرعت و اغلب بدون هشدار شروع می شود.

این علائم شامل موارد زیر است:

  • افتادگی در یک طرف صورت یا عدم امکان حرکت یک طرف صورت
  • ضعف یا بی حسی در یک بازو، که در آن فرد ممکن است نتواند هر دو بازو را به طور مساوی به طرف بالا بکشد.
  • مشکل در صحبت کردن، در طی آن ممکن است فرد نتواند کلمات یا جملات ساده را به روشنی تکرار کند.
  • کاهش بینایی در یک چشم
  • از دست دادن تعادل، افتادن مکرر یا سرگیجه

حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا مینی سکته مغزی علائمی را بسیار شبیه سکته مغزی ایجاد می کن ، اما تنها چند دقیقه طول می کشد. TIA به طور دائمی به مغز صدمه نمی زند. با این حال، آنها را نادیده نگیرید. از هر ۱۰ نفر ۴ نفر که TIA دارند سکته می کنند.

هرکسی که علائم سکته مغزی را تجربه کرده باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند، حتی اگر سریع بگذرد.

علل

آترواسکلروز باعث ایجاد پلاک می شود، ماده ای که رگ های خونی را محدود و سخت می کند. این بیماری باعث بروز بیشتر سکته ها و حملات قلبی می شود. با گذشت زمان، پلاک می تواند سخت و شکسته شود، که باعث تشکیل لخته خون می شود. لخته می تواند رگ خونی را مسدود کرده و اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی را محدود کند.

در بیشتر حملات قلبی، یک لخته شریان کرونر را که یکی از رگ های خونی قلب است، مسدود می کند. بنابراین، بخشی از ماهیچه های قلب به سرعت خون خود را از دست می دهد و ممکن است آسیب دائمی داشته باشد.

به همین ترتیب، بیشتر سکته ها به دلیل انسداد رگ خونی در جایی از مغز است. لخته خون در مغز می تواند به مغز آسیب برساند و موجب سکته مغزی شود.

درمان حمله قلبی و سکته مغزی

شریان های مسدود شده و لخته های خون می توانند باعث حمله قلبی و سکته مغزی شوند. بنابراین، درمان حمله قلبی و سکته مغزی ممکن است از چند طریق مشابه باشد. در هر دو شرایط، پزشک ممکن است به یک فرد داروهای ترومبولیتیک را تجویز کند. این داروها به به حل لخته خون و بازگرداندن جریان خون به اندام مبتلا کمک می کنند. پزشکان معمولاً پس از شروع علائم یا حداقل در طی چند ساعت از شروع علائم، نیاز به تجویز ترومبولیتیک در اسرع وقت دارند.

درمان سکته

از طریق یک روش اندوواسکولار، یک متخصص همچنین می تواند از نظر جسمی هرگونه لخته خون در عروق کرونر یا کاروتید را از بین ببرد. این یک روش غیر جراحی است که از لوله نازک برای گرفتن لخته و خارج کردن آن استفاده می کند.

نمونه هایی از روش اندوواسکولار عبارتند از:

  • مداخله کرونر از راه پوست برای حمله قلبی
  • ترومبکتومی مکانیکی برای سکته مغزی

همه افراد پس از حمله قلبی یا سکته مغزی از یک روش برداشتن لخته بهره نمی برند. اگر این عمل جراحی صورت گیرد، متخصص باید بعد از آشکار شدن علائم، آن را در اسرع وقت انجام دهد.

بهبود

پزشکان پس از حمله قلبی یا سکته مغزی، داروهای خاصی را تجویز می کنند. این داروها می توانند به موارد زیر کمک کنند:

  • کاهش پلاک آینده در عروق
  • کاهش فشار خون یا کلسترول
  • کاهش لخته خون

نکته:

مصرف طولانی مدت این داروها ممکن است به فرد در جلوگیری از وقوع حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند.

اگرچه ممکن است برخی از داروهای حمله قلبی و سکته مغزی با هم همپوشانی داشته باشند، اما درمان های مختلف می توانند به هر بیماری کمک کنند. پزشک داروهای خاصی را که تجویز می کند بر اساس تاریخچه پزشکی فرد قرار می دهد. افرادی که دچار حمله قلبی شده اند ممکن است داروهای خاصی دریافت کنند که می تواند به کاهش استرس روی قلب، جلوگیری از آسیب بیشتر قلب و تسکین درد قفسه سینه کمک کند.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند، خطر بیشتری برای سکته مغزی دارند، بنابراین ممکن است پزشک برای کنترل این قند خون، داروهایی را برای کمک به تنظیم قند خون انتخاب کند.

بسیاری از موارد حمله قلبی و سکته مغزی ناشی از ایجاد پلاک در داخل شریان است. به همین دلیل، هر یک از شرایط ممکن است شامل تغییرات خاصی در سبک زندگی باشد، از جمله:

  • رژیم غذایی سالم برای قلب
  • ورزش منظم
  • ترک سیگار
  • حفظ وزن سالم

این تغییرات می تواند به بدن در بهبودی از حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند و خطر ابتلا به دیگری را کاهش دهد، همچنین سلامتی عمومی را ارتقا بخشد. مهمترین عامل بهبودی خوب در اثر حمله قلبی و سکته مغزی، درمان در اسرع وقت است.

تفاوت در درمان

بهبودی در بسیاری از حمله قلبی و سکته مغزی نیاز به نوعی توانبخشی یا فیزیوتراپی دارد. نوع درمان و اهداف درمان معمولاً بین دو شرط کاملاً متفاوت است.

درمان پس از حمله قلبی

انجام ورزش های سالم و قلبی سالم می تواند به فرد در بهبودی از حمله قلبی کمک کند. بعد از حمله قلبی، فرد ممکن است نیاز به توانبخشی قلب داشته باشد. این یک روش درمانی خاص است که به منظور بهبود سلامت قلب طراحی شده است. یک پزشک بر این روش درمانی نظارت دارد.

توانبخشی قلب معمولاً شامل موارد زیر است:

  • ورزش: یک متخصص توانبخشی قلب فرد را از طریق ورزش سالم برای قلب درمان می کند.
  • دریافت اطلاعات در مورد زندگی سالم قلب: این شامل اتخاذ یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و مدیریت عوامل خطر حمله قلبی است.
  • کاهش استرس: یافتن راه هایی برای مدیریت استرس می تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.

درمان بعد از سکته مغزی

درمان بعد از سکته مغزی با توانبخشی پس از سکته قلبی کاملاً متفاوت است. اگر فرد در هنگام سکته مغزی آسیب مغزی را تجربه کند، ممکن است تمرینات متنوعی را برای کمک به شخص برای بازیابی کارکردهای جسمی و روانی خود را از دست دهد.

بیشتر سکته ها باعث یکی از معلولیت های زیر می شود که ممکن است موقتی یا دائمی باشد:

  • مشکلات مربوط به حرکات یا فلج در نواحی خاص بدن
  • بلع مشکل
  • تغییر در رفتار یا احساسات
  • مشکلات تفکر و حافظه
  • مشکل در صحبت کردن یا درک دیگران
  • نشت ادرار یا حرکات روده کنترل نشده
  • تغییر در بینایی، طعم و بو

حمله قلبی و سکته مغزی از جهات مختلفی مشابه هم هستند، اما هرکدام به مراقبت و پیگیری متفاوت نیاز دارد. داشتن سبک زندگی سالم از نظر قلبی و مراجعه منظم به پزشک می تواند به حداقل رساندن خطر این شرایط تهدیدکننده زندگی کمک کند. با این حال، نمی تواند به طور کامل مانع آنها شود.

تفاوت حمله قلب و سکته مغزی با نارسایی قلبی چگونه است؟

حمله قلبی و سکته مغزی هر دو شرایط حاد دارند، در حالی که نارسایی قلبی یک بیماری مزمن است. حمله قلبی هنگامی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از قلب مسدود شود و باعث آسیب به عضله قلب می شود و می تواند منجر به مرگ آن عضله شود.

از طرف دیگر سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که جریان خون از قسمتی از مغز به دلیل انسداد یا پارگی رگ قطع شود. متخصصان پزشکی نارسایی قلبی را یک بیماری پیشرونده و مزمن می دانند. با نارسایی قلبی، قلب نمی تواند خون کافی را برای برآوردن خواسته های بدن پمپ کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس