بیماری ها

نقص سپتوم دهلیزی ASD

سوراخ در دیواره ای که دو حفره فوقانی قلب را از هم جدا می کند. سپتوم دیواره ای است که قسمت های چپ و راست قلب را از هم جدا می کند. نقص سپتوم دهلیزی به خون غنی از اکسیژن اجازه می دهد تا در حفره های خونی اکسیژن در قلب نشت کند.

علت نقص سپتوم دهلیزی چیست؟

هر کودکی با شکاف بین حفره های فوقانی قلب متولد می شود. این یک باز شدن طبیعی جنین است که به بدن اجازه می دهد تا قبل از تولد از ریه ها جدا شود. بعد از تولد، باز شدن دیگر لازم نیست و معمولاً طی چند هفته یا چند ماه بسته می شود یا بسیار کوچک می شود.

بعضی اوقات دهانه بزرگتر از حد طبیعی است و بعد از تولد بسته نمی شود. در بیشتر کودکان علت آن مشخص نیست. برخی از کودکان در کنار ASD می توانند نقایص قلبی دیگری داشته باشند.

چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟

به طور معمول، سمت چپ قلب فقط خون را به بدن می رساند و سمت راست قلب فقط خون را به ریه ها می راند. در کودک مبتلا به ASD، خون می تواند از سوراخ از محفظه فوقانی سمت چپ قلب (دهلیز چپ) به حفره فوقانی راست (دهلیز راست) و به داخل شریان های ریه عبور کند. اگر ASD بزرگ باشد، خون اضافی که در شریان های ریه پمپ می شود، باعث می شود قلب و ریه ها سخت تر کار کنند و شریان های ریه به تدریج آسیب ببینند.

اگر سوراخ کوچک باشد، ممکن است باعث ایجاد علائم یا مشکلی نباشد. بسیاری از بزرگسالان سالم هنوز دهانه کوچکی دارند که در دیواره بین دهلیز وجود دارد، که گاهی اوقات (PFO) نامیده می شود.

ASD چگونه بر فرزند من تأثیر می گذارد؟

کودکان مبتلا به ASD معمولاً هیچ علامتی ندارند. اگر دهانه کوچک باشد، علائم ایجاد نمی کند زیرا قلب و ریه ها نباید سخت تر کار کنند. اگر دهانه بزرگ باشد، تنها موارد غیرعادی ممکن است زمزمه (صدای شنیده شده با استتوسکوپ) و سایر ریتم غیر طبیعی قلب باشد. در کودکان مبتلا به ASD بزرگ  خطر اصلی رگ های خونی در ریه ها است زیرا بیشتر از حد طبیعی خون در آنجا پمپ می شود. با گذشت زمان، معمولاً سالها، این ممکن است باعث آسیب دائمی رگ های خونی ریه شود.

تشخیص سپتوم

تشخیص نقص سپتوم دهلیزی

پزشک شما یا فرزند شما ممکن است ابتدا در هنگام معاینه منظم به نقص سپتوم دهلیزی یا نقایص قلبی دیگر شک کند، هنگامی که او با استفاده از استتوسکوپ به صدای قلب شما گوش فرا می دهد.

اگر پزشک مشکوک باشد که شما یا فرزندتان نقص قلبی دارید، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را درخواست کند:

اکوکاردیوگرام

این رایج ترین آزمایش برای تشخیص نقص سپتوم دهلیزی است. برخی از نقص های سپتوم دهلیزی در طی اکوکاردیوگرام انجام می شود که به دلایل دیگری انجام می شود.

در طول اکوکاردیوگرام، از امواج صوتی برای تولید تصویری از قلب استفاده می شود. این به پزشک شما اجازه می دهد تا حفره های قلب شما را ببیند و قدرت پمپاژ آنها را اندازه گیری کند. این آزمایش همچنین دریچه های قلب را نیز بررسی می کند و به دنبال هرگونه علامت نقص قلبی است. پزشکان ممکن است از این آزمایش برای ارزیابی وضعیت شما و تعیین برنامه درمانی شما استفاده کنند.

اشعه ایکس قفسه سینه

تصویر اشعه ایکس به پزشک شما کمک می کند تا وضعیت قلب و ریه های شما را ببیند. پرتونگاری ممکن است شرایطی غیر از نقص قلب را که ممکن است علائم شما را توضیح دهد شناسایی کند.

الکتروکاردیوگرام (ECG)

این تست فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند و به شناسایی مشکلات ریتم قلب کمک می کند.

کاتتریزاسیون قلبی

در این آزمایش، یک لوله نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) درون رگ یا بازوی شما در رگ خونی وارد شده و به قلب شما هدایت می شود. از طریق کاتتریزاسیون، پزشکان می توانند نقایص مادرزادی قلب را تشخیص دهند، آزمایش کنند که قلب شما در حال پمپاژ است و عملکرد دریچه های قلب شما را بررسی می کند. با استفاده از کاتتریزاسیون، فشار خون در ریه های شما نیز قابل اندازه گیری است.

با این حال، این آزمایش معمولاً برای تشخیص نقص سپتوم دهلیزی لازم نیست. پزشکان همچنین ممکن است برای ترمیم نقایص قلب از تکنیک کاتتریزاسیون استفاده کنند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI تکنیکی است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر ۳ بعدی از قلب و سایر ارگان ها و بافت های درون بدن شما استفاده می کند. اگر اکوکاردیوگرافی نتواند به طور قطعی نقص سپتوم دهلیزی را تشخیص دهد، پزشک شما ممکن است MRI را درخواست کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)

سی تی اسکن از یک سری پرتوهای ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می کند. اگر تشخیص اکوکاردیوگرافی به طور قطع نقص سپتوم دهلیزی را تشخیص ندهد ممکن است از یک اسکن CT استفاده شود.

درمان

بسیاری از نقایص سپتوم دهلیزی در دوران کودکی به خودی خود بسته می شوند، اما برای کسانی که بسته نمی شوند، برخی از نقص های کوچک دهلیزی مشکلی ایجاد نمی کنند و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اما در نهایت بسیاری از نقص های سپتوم دهلیزی مداوم اصلاح می شود.

نظارت پزشکی

اگر فرزند شما نقص سپتوم دهلیزی دارد، ممکن است متخصص قلب و عروق فرزند شما برای مدت زمانی نظارت کند تا ببیند که به خودی خود بسته می شود یا خیر. بسته به شرایط فرزندتان و اینکه آیا کودک شما نقایص مادرزادی قلبی دیگر دارد، پزشک فرزند شما تصمیم خواهد گرفت که کودک شما به چه معالجه نیاز دارد.

داروها

داروها سوراخ را ترمیم نمی کنند، اما ممکن است از آنها برای کاهش برخی از علائم و نشانه هایی که می تواند با نقص سپتوم دهلیزی همراه باشد استفاده شود. همچنین ممکن است از داروها برای کاهش خطر عوارض بعد از عمل استفاده شود. داروها ممکن است شامل مواردی باشند که ضربان قلب را به طور منظم نگه داشته شود (بتا مسدود کننده ها) یا برای کاهش خطر لخته شدن خون (ضد انعقاد خون) استفاده شوند.

عمل جراحی

بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از عوارض برای یک فرد بزرگسال، ترمیم نقص سپتوم دهلیزی را در دوران کودکی توصیه می کنند. پزشکان ممکن است عمل جراحی را برای ترمیم نقایص دریچه دهلیزی متوسط ​​و بزرگ توصیه کنند. با این حال، اگر فشار خون ریوی شدید دارید، زیرا ممکن است این وضعیت را بدتر کند، جراحی توصیه نمی شود.

برای بزرگسالان و کودکان، جراحی شامل دوختن بسته یا وصله باز کردن غیر طبیعی بین دهلیز است. پزشکان وضعیت شما را ارزیابی کرده و تعیین می کنند کدام روش مناسب ترین است. نقص سپتوم دهلیزی با استفاده از دو روش قابل ترمیم است:

کاتتریزاسیون قلبی

در این روش، پزشکان یک لوله نازک (کاتتر) را در رگ خونی در کشاله ران قرار می دهند و با استفاده از تکنیک های تصویربرداری، آن را به سمت قلب هدایت می کنند. از طریق سوند، پزشکان برای بستن سوراخ، یک توری مش یا پلاگین در محل قرار می دهند. بافت قلب در اطراف مش رشد می کند، و به طور دائم سوراخ را آب بندی می کند.

این نوع روش ممکن است برای ترمیم تنها نوع secundum نقایص سپتوم دهلیزی انجام شود. برخی از نقایص بزرگ سپتوم دهلیزی شکمی ممکن است از طریق کاتتریزاسیون قلبی قابل ترمیم نباشند و ممکن است نیاز به جراحی قلب باز باشد.

جراحی نقص سپتوم دهلیزی

عمل قلب باز

این نوع جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و نیاز به استفاده از دستگاه قلبی قلب است. جراحان از طریق برش در قفسه سینه، از تکه هایی برای بستن سوراخ استفاده می کنند. این روش درمانی ارجح برای انواع خاصی از نقایص سپر دهلیزی (پریمو، سینوس ونوس و سینوس کرونر) است و این نوع نقایص دهلیزی فقط با جراحی قلب باز قابل ترمیم است.

این روش همچنین ممکن است با استفاده از برش های کوچک (جراحی با حداقل تهاجم) برای برخی از انواع نقص های دهلیزی انجام شود.

نکته:

پزشکان پس از تعمیر نقص، از تکنیک های تصویربرداری استفاده می کنند.

مراقبت های پیگیری

مراقبت های پیگیری بستگی به نوع نقص و وجود نقایص دیگر آن دارد. اکوکاردیوگرام های مکرر بعد از ترخیص از بیمارستان، یک سال بعد انجام می شود و سپس طبق درخواست پزشک یا فرزندتان انجام می شود. برای نقایص سپتوم دهلیزی ساده که در دوران کودکی بسته شده است، فقط مراقبت های پیگیری گاه به گاه به طور کلی مورد نیاز است.

بزرگسالانی که ترمیم نقص سپتوم دهلیزی داشتند، باید در طول زندگی مورد بررسی قرار گیرند تا عوارضی مانند فشار خون ریوی، ورم مفاصل، نارسایی قلبی یا مشکلات دریچه بررسی شود. تست های پیگیری معمولاً سالانه انجام می شود.

سبک زندگی و داروهای خانگی

اگر فهمید که شما یک نقص مادرزادی قلب دارید یا برای اصلاح یکی از آنها جراحی انجام داده اید، ممکن است در مورد محدودیت فعالیت ها و سایر موارد تعجب کنید.

ورزش

نقص سپتوم دهلیزی معمولاً شما را از فعالیت یا ورزش محدود نمی کند. اگر عوارضی مانند آریتمی، نارسایی قلبی یا فشار خون ریوی داشته باشید، ممکن است نتوانید برخی فعالیت ها یا ورزش ها را انجام دهید. متخصص قلب و عروق شما می تواند به شما در یادگیری موارد بی خطر کمک کند.

اگر در شما یک نقص برطرف نشود، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که از غواصی و صعود در ارتفاع زیاد خودداری کنید.

جلوگیری از عفونت

برخی از نقص های قلبی و ترمیم نقایص باعث ایجاد تغییراتی در سطح قلب می شوند که در آن می تواند باکتری ها گیر کنند و به یک عفونت تبدیل شوند (اندوکاردیت عفونی). نقایص سپتوم دهلیزی به طور کلی با اندوکاردیت عفونی همراه نیست، اگرچه پزشک احتمالاً پس از بسته شدن حدود شش ماه آنتی بیوتیک های پیشگیرانه را هر زمان که دندانپزشکی انجام داده اید توصیه می کند.

اما اگر علاوه بر نقص سپتوم دهلیزی، نقایص قلبی دیگری داشته باشید یا در طی شش ماه گذشته ترمیم نقص سپتوم دهلیزی داشته باشید، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ها قبل از انجام برخی اقدامات دندانپزشکی یا جراحی داشته باشید.

آماده شدن برای قرار ملاقات

اگر پزشک شما به نقص سپتوم دهلیزی مشکوک باشد، شما یا فرزندتان به احتمال زیاد به پزشک آموزش دیده در اختلالات قلبی (قلب و عروق) مراجعه خواهید کرد.

از آنجا که قرار ملاقات ها می تواند کوتاه باش ، و اغلب بحث زیادی وجود دارد، رسیدن به آمادگی خوب ایده خوبی است. در اینجا برخی از اطلاعات به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید و بدانید که از پزشک چه انتظاری دارید.

آنچه شما می توانید انجام دهید.

  • علائمی را که تجربه کرده اید بنویسید، از جمله مواردی که ممکن است به دلیل قرار ملاقات به نظر نرسد.
  • اطلاعات شخصی اصلی، از جمله فشارهای اساسی یا تغییرات اخیر زندگی را بنویسید.
  • لیستی از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • سوالاتتان را برای پرسیدن از دکتر بنویسید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا