بیماری ها

مزایای استفاده از استنت قلب

استنت قلب یک لوله ریز است که می تواند نقش مهمی در درمان شایع ترین بیماری های قلبی شما داشته باشد. آن کمک می کند تا شریان های شما (رگ های خونی که خون را از قلب به قسمت های دیگر بدن منتقل می کنند، از جمله خود عضله قلب) باز شود.

اکثر استنت قلب از مش سیم ساخته شده و دائمی هستند، بعضی از آن ها از پارچه ساخته شده اند. این گرافت استنت گفته می شود و اغلب برای شریان های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد. سایر استنت های قلب از ماده ای ساخته شده اند که حل می شود و بدن شما به مرور زمان آن را جذب می کند. آنها در دارو پوشش داده شده اند و به آرامی در شریان شما آزاد می شوند تا دوباره از انسداد جلوگیری کنند.

انواع استنت قلب

مزایای استنت قلب

آنژیوپلاستی (استنت) می تواند علائم شریان های مسدود شده مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس را بهبود بخشد. از آنژیوپلاستی نیز می توان در حین حمله قلبی استفاده کرد تا سریعاً شریان مسدود شده باز شود و میزان خسارت به قلب شما کاهش یابد. آنژیوپلاستی برای درمان نوعی از بیماری های قلبی معروف به آترواسکلروز استفاده می شود. بیماری آترواسکلروز تجمع آهسته پلاک های چربی در رگ های خونی قلب شما است. پزشک ممکن است آنژیوپلاستی را به عنوان یک گزینه درمانی در شرایطی پیشنهاد کند که داروها یا تغییر شیوه زندگی برای بهبود سلامت قلب شما کافی نیستند، یا در صورت حمله قلبی، بدتر شدن درد قفسه سینه (آنژین) یا علائم دیگر.

چرا به یک استنت قلب نیاز دارم؟

اگر ماده چربی بنام پلاک در داخل شریان ایجاد شود، می تواند جریان خون را به قلب کاهش دهد. به این بیماری، بیماری عروق کرونر قلب گفته می شود و می تواند باعث درد قفسه سینه شود. این پلاک ها همچنین می توانند باعث لخته شدن خون شوند که جریان خون را به قلب شما مسدود می کند که در نتیجه ممکن است منجر به حمله قلبی شود. استنت قلب با باز نگه داشتن شریان، خطر ابتلا به درد قفسه سینه را کاهش می دهد، آن ها همچنین می توانند حمله قلبی را که در حال رخ دادن است را درمان کنند.

آنژیوپلاستی برای همه افراد مناسب نیست، اگر شریان اصلی که خون را به سمت چپ قلب شما منتقل می کند باریک شده باشد، منجربه ضعیف شدن عضله قلب می شود که در این مورد از استنت قلب استفاده می شود. همچنین اگر رگ های خونی بیمار متعددی دارید، پس جراحی بای پس عروق کرونر ممکن است گزینه بهتر از آنژیوپلاستی باشد. در جراحی بای پس عروق کرونر، قسمت مسدود شده شریان شما با استفاده از رگ خونی از قسمت دیگری از بدن درمان می شود.

در صورت ابتلا به دیابت و انسدادهای متعدد، پزشک ممکن است عمل بای پس عروق کرونر را پیشنهاد کند. تصمیم آنژیوپلاستی در مقابل جراحی بای پس بستگی به میزان بیماری قلبی شما و وضعیت کلی پزشکی دارد.

روش دریافت استنت قلب

برای قرار دادن استنت، پزشک شما برش کوچکی از رگ خونی را در کشاله ران، بازو یا گردن شما ایجاد می کند. وی سپس یک لوله نازک به نام کاتتر را از طریق رگ خونی به شریان مسدود شده وصل می کند. لوله در انتهای آن یک بادکنک ریز قرار دارد، پزشک شما بالون را در سرخرگ مسدود شده شما باد می کند. این روش شریان شما را گسترده تر می کند تا خون دوباره بتواند از آن عبور کند.

سپس پزشک استنت را درون شریان شما قرار می دهد. او سوند و بالون را از بین می برد، اما استنت در داخل می ماند تا شریان را باز نگه دارد. این عمل حدوداً یک ساعت طول می کشد، اما احتمالاً یک شب را در بیمارستان خواهید ماند.

خطرات استنت قلب

اگرچه آنژیوپلاستی روشی است که کمترین میزان عوارض را به همراه دارد اما هنوز این روش خطراتی را به دنبال دارد.

شایع ترین خطرات استنت قلب شامل موارد زیر است:

باریک شدن مجدد شریان (تنگی مجدد):

تنها با آنژیوپلاستی (بدون قرارگیری استنت) در حدود ۳۰ درصد موارد جراحی مجدد اتفاق می افتد. استنت ها برای کاهش تنگی مجدد ساخته شدند. استنت های فلزات برهنه، احتمال جراحی مجدد را تا حدود ۱۵ درصد کاهش می دهد و استفاده از استنت های شستشو دهنده مواد، خطر را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

لخته شدن خون:

لخته های خون حتی بعد از عمل می توانند در استنت قلب ایجاد شوند. این لخته ها می توانند شریان را مسدود کنند و باعث حمله قلبی شوند. مصرف آسپرین، کلوپیدوگرل (Plavix)، پراسگور (Effient) یا داروی دیگری که به کاهش خطر لخته شدن خون کمک می کند، برای کاهش احتمال ایجاد لخته در استنت شما مهم است.

با پزشک خود در مورد مدت زمان نیاز به مصرف این داروها مشورت کنید. هرگز این داروها را بدون گفتگو با پزشک خود قطع نکنید.

خون ریزی:

ممکن است در جایی که سوند قرار داده شده باشد خونریزی در پا یا بازوی خود داشته باشید. معمولاً این به سادگی منجر به کبودی می شود، اما گاهی اوقات خونریزی جدی رخ می دهد و ممکن است نیاز به انتقال خون یا اقدامات جراحی داشته باشد.

سایر خطرات نادر آنژیوپلاستی شامل موارد زیر است:

حمله قلبی:

اگرچه خطر حمله قلبی در استنت قلب بسیار نادر است، اما با این حال ممکن است در طول عمل دچار حمله قلبی شوید.

آسیب عروق کرونر:

شریان کرونر شما ممکن است در طول عمل دچار پارگی شود. این عوارض ممکن است نیاز به جراحی بای پس اضطراری داشته باشد.

مشکلات کلیوی:

رنگ مورد استفاده در طی آنژیوپلاستی و قرارگیری استنت قلب می تواند باعث آسیب کلیه بخصوص در افرادی شود که در حال حاضر مشکلات کلیوی دارند. اگر در معرض خطر بیشتری هستید، پزشک شما ممکن است اقدامات لازم را برای محافظت از کلیه های شما انجام دهد، از جمله محدود کردن میزان رنگ کنتراست و اطمینان از اینکه در طی روش به خوبی آبرسانی شده اید.

سکته مغزی:

در هنگام آنژیوپلاستی، در صورت تجمع پلاک ها هنگام اتصال کاتترها از طریق آئورت، سکته مغزی ایجاد می شود. لخته های خون نیز می توانند در سوندها تشکیل شده و در صورت شل شدن به مغز بروند. سکته مغزی یک عارضه بسیار نادر از آنژیوپلاستی عروق کرونر است و از رقیق کننده خون در طول عمل برای کاهش خطر استفاده می شود.

ضربان قلب غیر طبیعی:

در طی عمل، قلب ممکن است خیلی سریع یا خیلی آهسته ضربان داشته باشد. این مشکلات ریتم قلب معمولاً کوتاه مدت است، اما گاهی اوقات به داروها یا یک ضربان ساز موقت نیاز دارد.

بعد از گذاشتن استنت، پزشک ممکن است به شما بگوید که آسپیرین یا داروی دیگری مصرف کنید تا از لخته شدن خون جلوگیری شود. ممکن است شما نیاز به مصرف دارو برای ۱ ماه تا ۱ سال یا تا آخر عمر داشته باشید.

مزایای استفاده از استنت قلب

نکته:

حدود ۱٪ تا ۲٪ افرادی که استنت دارند ممکن است در جایی که استنت قرار دارد لخته خون را تجربه کنند. این می تواند شما را در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد. بیشترین احتمال خطر ابتلا به لخته شدن خون در چند ماه اول بعد از عمل است.

این مراحل ساده می تواند به شما در بهبودی آرام کمک کند:

قبل از عمل از پزشک خود بپرسید که چه داروهایی را باید یا نباید مصرف کنید.

دستورالعمل مصرف داروهای خود را دنبال کنید و قبل از اینکه پزشک به شما بگوید، آنها را متوقف نکنید.

در صورت مشاهده علائم عفونت مانند درد، تورم و یا قرمزی در محلی که لوله قرار داده شده است به پزشک خود اطلاع دهید.

از انجام ورزش شدید یا بلند کردن اجسام سنگین پس از استنت گذاری خودداری کنید. پزشک درباره شروع زمان ورزش به شما اطلاعات لازم را می دهد.

به همه قرارهای ملاقات خود با پزشک بروید.

زندگی بعد استفاده از استنت قلب

شما از جریان خون بیشتر به قلب خود و درد کمتر در قفسه سینه لذت خواهید برد. اما استنت نمی تواند بیماری عروق کرونر قلب را درمان کند. اگر شما یک روش غیر اورژانس داشتید، احتمالاً یک روز در بیمارستان بستری خواهید بود در حالی که قلب شما تحت نظر قرار می گیرد و داروهای شما تنظیم می شود. به طور کلی باید هفته بعد از آنژیوپلاستی بتوانید به کار یا روال عادی خود برگردید. در صورت نیاز به آنژیوپلاستی و استنت قلب در هنگام سکته قلبی، مدت اقامت و بهبودی در بیمارستان شما به احتمال زیاد طولانی تر خواهد بود.

هنگام بازگشت به خانه، مایعات فراوانی بنوشید تا به بدن شما از رنگ کنتراست کمک کند. حداقل یک روز بعد از عمل از ورزش شدید و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. در مورد سایر محدودیت های فعالیتی، از پزشک یا پرستار خود سؤال کنید.

نتایج استفاده از استنت قلب

آنژیوپلاستی کرونر جریان خون را از طریق شریان کرونری که قبلاً تنگ یا مسدود شده بود، به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. درد قفسه سینه شما به طور کلی باید کاهش یابد و ممکن است شما بتوانید بهتر ورزش کنید. داشتن آنژیوپلاستی و استنت زدن به معنای از بین رفتن بیماری قلبی شما نیست. شما باید عادات سالم زندگی را ادامه داده و داروهایی را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

در صورت بازگشت علائم مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس یا علائم دیگر شبیه به مواردی که قبل از عمل تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر در هنگام استراحت درد قفسه سینه دارید یا دردی که به نیتروگلیسیرین پاسخ نمی دهد، با اورژانس تماس بگیرید.

برای سالم ماندن قلب پس از آنژیوپلاستی، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • سیگار راترک کنید.
  • سطح کلسترول خود را کاهش دهید.
  • وزن سالم خود را حفظ کنید.
  • شرایط دیگر مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.

آنژیوپلاستی موفقیت آمیز همچنین به این معنی است که لازم نیست شما تحت عمل جراحی به نام جراحی بای پس عروق کرونر قرار بگیرید. در یک بای پس، سرخرگ یا رگ از قسمت دیگری از بدن شما خارج شده و به سطح قلب شما دوخته می شود تا شریان مسدود شده عروق کرونر را به دست بگیرد. این عمل جراحی نیاز به برش در سینه دارد و بهبودی از جراحی بای پس معمولاً طولانی تر و ناراحت کننده تر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا